استفاده از دوربین های مداربسته پانورامیک از قبیل دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) و دوربین مداربسته چند سنسوره روز به روز در حال افزایش است. این افزایش درخواست با توجه به آمارهایی که در نظر سنجی از فروشندگان دوربین های مداربسته بدست آمده است نشان می دهد رقابت دوربین های مداربسته ارزان قیمت باعث شده این افزایش علاقمندی و استفاده کاربران از دوربین های مداربسته پانورامیک کمی کندتر پیش برود.
در این مقاله دوربین مداربسته نگاهی به نظرات بیش از 140 فروشنده دوربین مداربسته و فعال در بازار سیستم های نظارت تصویری می اندازیم و تفاوت آمارها با سال 2014 را با جزئیات خوبی تحلیل می کنیم. با سی سی تی وی آنلاین همراه شوید.
نگاه کلی به علایق خریداران دوربین مداربسته پانورامیک
در سه سال گذشته سهم خرید دوربین مداربسته پانورامیک به دو برابر افزایش یافته است. سال 2014 تنها 4 درصد کاربران اقدام به خرید دوربین مداربسته می کردند اما در سال 2017 بیش از 8 درصد کاربران به خرید دوربین مداربسته علاقمند شده اند.
تفکیک آمار فروشندگان دوربین مداربسته
در سال 2014 تقریبا 75 درصد فروشندگان دوربین مداربسته اصلا علاقه ای به استفاده از دوربین های مداربسته پانورامیک نداشتند اما امسال (2017) تعداد این فروشندگان دوربین مدار بسته به میزان 33 درصد کاهش یافته است که چشم گیر است:
یعنی جنبه مثبت ماجرا به افزایش علائق کاربران و فروشندگان سیستم های نظارت تصویری باز می گردد اما از طرف دیگر یا بخش فروش دوربین های مدار بسته تک سنسوره، از هر سه فروشنده دوربین مداربسته دیگر یک نفر به خرید و فروش دوربین های مدار بسته تک سنسوره عادی علاقه ای ندارد.
نکات کلی درباره نظرات
مهمترین دلیل خریداران و فروشندگان برای کار با دوربین های مداربسته پانورامیک به نکاتی کلی و ساده مربوط می شود :
- نگاه کلی به محیط نظارت لابی یا سالنها.
- مزیتش به پوشش کامل محیط مربوط است.
- برای فضای داخلی بزرگ فروشگاهها و ساختمانهای بزرگ یا انبارها است.
- دوربین های مداربسته چشم ماهی برای محیطهایی با فضای آزاد و باز مناسب است که نیازی به جزئیات کامل نیست.
- نمای خوبی روی صفحه نمایشگر بزرگ خواهد داشت.
- این نوع دوربین مداربسته برای نمای کلی مناسب است.
- ما از دوربین مداربسته چند سنسوره برای نمای کلی استفاده کردیم و در کنارش از دوربین های ثابت برای جزئیات بهره بردیم.
- خیلی محبوب شده و بعنوان دوربین های مداربسته مناسب پوشش دهنده فضاهای عمومی مورد استقبال قرار گرفته اند.
استفاده از دوربین های مداربسته پانورامیک در مسیرهای عمومی عبور
بسیاری از نظرات بطور ویژه به افزایش استفاده از دوربین های مداربسته پانورامیک در محیطهای راه رویی یا مسیرهای مشاع عبوری مربوط می شد. مسیرهایی مثل راه روها، لابی ها، مسیرهای رفت و آمد عمومی و محیطهایی که می توان بجای استفاده از چندین دوربین مداربسته در جهات مختلف از دوربین مداربسته پانورامیک استفاده کرد:
- نمای بسیار خوبی برای راهروها و لابی ها دارد.
- در فضای داخلی مثل راهروها و سالنهای مشترک دید همه جهته دارد.
- یک دوربین مداربسته پانورامیک جای چندین دوربین مداربسته ثابت را خواهد گرفت و مخصوصا در لابیهایی که درب آسانسور در آنجا قرار دارد بسیار خوب جواب می دهد.
- برای پوشش فضاهای مشاعات یا راهها و مسیر اصلی پارکینگها.
استفاده به جای دوربین مداربسته PTZ
بعضی از فروشندگان تجهیزات نظارت تصویری هم بجای دوربین مداربسته PTZ از دوربین مداربسته پانورامیک استفاده می کنند:
- بسیاری از طرح های نصب دوربین مداربسته در گذشته ک از دوربین PTZ استفاده می کردند امروزه از دوربین های مداربسته پانورامیک برای دید بهتر استفاده می کنند.
- ما بتازگی درحال استفاده از دوربین های مداربسته چند سنسوره 180 درجه بجای دوربین مدار بسته PTZ هستیم. وجود 3 سنسور بجای یک سنسور می تواند نقاط کور را به حداقل برساند.
- متوجه شدیم که کاربران بدنبال جایگزینی برای دوربین های مداربسته PTZ هستند که معمولا به نقاط اشتباه نظارت می کند. دوربین های مدار بسته پانورامیک تمام فضا را پوشش می دهند.
رقابت برای فروش و کسب سهم فروش
رقابت دوربین های مداربسته ارزان قیمت تاثیر زیادی روی خرید و فروش دوربین های مداربسته پانورامیک داشته است. در سال 2014 استفاده از دوربین های مداربسته پانورامیک بعنوان جایگزینی برای دوربین های مداربسته قدیمی بحساب می آمد. اما حالا در سال 2017 با تغییر شرایط اقتصادی، استفاده از دوربین های مداربسته رایج چند مگاپیکسلی به اندازه گذشته گران قیمت محسوب نمی شوند :
- با قیمتی یکسان می توانید 3 یا 4 دوربین مداربسته دام ثابت استفاده کنید و کیفیت بهتری هم داشته باشید.
- در گوشه های میدان دید، تصویر کمی بی کیفیت است. با استفاده از دو یا چند دوربین مداربسته بیشتر می تواند همان محیط را بهتر زیر نظر گرفت.
- نمای بهتری با دو یا 4 دوربین مداربسته خواهید داشت.
- از نظر طراحی توصیه می شود که از دوربین های مداربسته بیشتری استفاده شود که البته این روزها ارزانتر تمام می شود.
- رزولوشن این دوربینهای مداربسته بیش از نیاز کاربران است و دوربین مداربسته پانورامیک هزینه سنگینی دارد.
- قیمت دوربین های مداربسته چند سنسوره پانورامیک معمولا بالاتر تمام می شود تا از چندین دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه استفاده کنیم.
- هزینه ها و قیمت بالاست . اگر 2 یا 3 دوربین مداربسته بتوانند محیط یکسانی را پوشش دهند ارزانتر از نصف قیمت دوربین مداربسته پانورامیک / چشم ماهی است. البته به شرطی که هزینه های نصب و راه اندازی بالاتر چند دوربین مداربسته ثابت را در نظر نگیریم.
در سالهای جدید که با 200 تا 400 هزار تومان می تواند یک دوربین مداربسته لنز ثابت خرید و دوربین داربسته پانورامیک قیمتی بین 2 تا 6 میلیون تومان دارد عملا خرید دوربین مداربسته چند سنسوره بصرفه نیست و در سالهای اخیر افت قیمت دوربین مداربسته ثابت بیش از دوربین مداربسته پانورامیک چند سنسوره بوده است.
نیازهای متفاوت کاربران
مهمترین دلیل که کاربران از دوربین های مداربسته پانورامیک استفاده نمی کنند به این بر می گردد که به قابلیتهای خاص آن نیاز ندارند:
- نیازهای کاربران به دوربین مداربسته پانورامیک معطوف نمی شود.
- کاربران نیازی به آنها ندارند.
- تا به حال درخواستی برای خرید دوربین مداربسته پانورامیک نداشته ایم.
- عموما کاربران درخواستی هم برای خرید آن ندارند.
این نظرات نشان می دهد که سازندگان دوربین های مداربسته باید روی افزایش فروش یا ایجاد نیاز بین کاربران کار کند.
دورنمای بازار دوربین های مداربسته پانورامیک
چیزی که واضح است استفاده و خرید دوربین های مداربسته پانورامیک همچنان افزایش می یابند. در طرف دیگر، دوربین های مداربسته پانورامیک هنوز هم بخش خاص بازار را در اختیار دارند و هنوز نتوانستند با دوربین های مداربسته ثابت با میدان دید 60 تا 120 درجه رقابت کنند. 5 سال آینده احتمالا استفاده از دوربین های مداربسته پانورامیک به سطحی خواهد رسید که سهم 15 تا 20 درصدی بازار سیستم های نظارت تصویری را به خود اختصاص دهد.