همه چیز درباره PoE در دوربین مداربسته ( قسمت دوم : انتقال نیرو - محدودیت مسافت - افزایش برد )

همه چیز درباره PoE در دوربین مداربسته ( قسمت دوم : انتقال نیرو - محدودیت مسافت - افزایش برد )

چهارشنبه 1395.05.27

بکارگیری PoE غیر استاندارد(پیاده سازی غیر استاندارد)

همه دستگاههایی که در مشخصاتشان مدعی پشتیبانی از PoE باشند از استاندارد 802.3at/af استفاده نمی کنند. در بازار دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری محصولات متنوعی با ایده ابتدایی یکسان اما متنوع از نظر ولتاز و وات مصرفی وجود دارند. در مواردی که در مشخصات یک محصول بطور واضح عنوان نشود که از 802.3af/at پشتیبانی می کند، ممکن است مشکلاتی در سازگاری عملیاتی مشترک تجهیزات مرتبط بوجود آید.

در بعضی موارد پیاده سازی PoE برمبنای استانداردهایی صورت می گیرد که ناسازگاری کمی دارند اما نتیجه این خواهد بود که با ظرفیت و توان کمتری کار می کنند و عملا کارآمدی آنها کاهش می یابد. استاندارد 802.3af/at از فرمتی Passive (غیر فعال) استفاده می کند که در طی آن انرژی الکتریکی از طریق دو زوج سیم آزاد(بدون استفاده) در کابل شبکه منتقل می شود اما در حالت Active (فعال) می تواند در زوج سیمهای انتقال داده، انتقال انرژی الکتریکی را همزمان با انتقال داده ها با توان بیشتری انجام دهد.

جایگزینی زوج سیم بروش A یا B

خوب بالاخره PoE چطور کار می کند؟ جواب این سوال در نگاهی دقیق به کابلهای UTP و اتصالات فیزیکی(پورت) RJ-45/8P8C جواب داده می شود. منظور از 8P8C یعنی 8 نقطه 8 اتصال که بوسیله 4 زوج سیم انتقال صورت می گیرد. جدولی که در ادامه مشاهده می کنید نشان می دهد از 8 رشته سیمی که در کابل Cat5/5e/6 وجود دارد تنها چهار عدد از آنها بطور معمول مورد استفاده قرار می گیرند. 4 رشته سیم باقی مانده در انتقال داده ها بی استفاده خواهند بود. در حالت Passive یا غیر فعال، در واقع از جایگزینی نوع A برای انتقال انرژی الکتریکی PoE در روی زوج سیمهای حامل داده استفاده می شود در حالی که در جایگزینی نوع B از رشته سیمهایی برای انتقال انرژی استفاده می شود که در اتصال به یک دستگاه بی استفاده هستند. در جدول زیر روش جایگزینی نوع B را مشاهده می نمایید:

اتصالات PoE دوربین مداربسته

در جایگزینی نوع B دو رشته از 8 رشته استاندارد برای ارسال داده ها و دو رشته دیگر برای دریافت داده ها هستند، از چهار رشته باقیمانده بی استفاده در انتقال داده ها دو رشته برای انتقال انرژی الکتریکی ثابت DC+ و دو رشته باقی مانده بمنظور برقراری جریان برگشتی مدار DC (بستن کامل مدار) در منبع تغذیه به کار گرفته می شوند.

بهرحال بیشتر دستگاههای سیستمهای نظارت تصویری بصورت خودکار تشخیص می دهند که شما از کدام زوج سیم برای اتصال استفاده کرده اید. بیشتر دستگاههای سازگار با PoE معمولا می توانند براساس هر دو روشه جایگزینی زوج سیم کار می کنند اما تعداد کمی از دستگاهها نیز هستند که تنها از یک مدل پشتیبانی می کنند(اتصالات کمتری در سوکت دارند). نمونه آن را در اتصالات فیزیکی Axis M12 می توان مشاهده کرد که تنها از نوع B پشتیبانی می کند.

با اینکه ترتیب درست پینها و زوج سیمها معمولا براساس نوع استاندارد کابلها و کابل کشی شبکه متفاوت خواهد بود، اما این تغییرات تنها بر روی زوج سیم انتقال داده اعمال می شود و رشته سیمهای انتقال انرژی در همه استانداردها ثابت هستند. بنابراین بدون توجه به استاندارد مورد استفاده در کابل و کابل کشی می توانید از PoE براحتی استفاده کنید و در صورتی که منبع تغذیه و دستگاهها با مشخصات 802.3af/at سازگار باشند بنابراین اتصالات انتقال انرژی به یک شکل هستند.

محدودیتهای مسافت

استاندارد PoE همانند استاندارد شبکه رایج Ethernet اساسا محدود به مسافت 100 متر خواهد بود. زیرا که داده های انتقالی توسط کابل پس از این مسافت عملا با مشکل افت یا حتی حذف کامل روبرو می شوند.

شرکتهای اندکی وجود دارند که از قابلیت متفاوت انتقال انرژی به دوربین مداربسته پشتیبانی می کنند که در آن می شود زنجیره ای از دوربینهای مداربسته را به یکدیگر متصل کرد(به روش “Daisy Chain”). نمونه این روش را شرکت VIVOTEK در یک سری از دوربینهای مداربسته تحت شبکه اعمال کرده است.

تقویت کننده های PoE

برای مواردی که نیاز به انتقال انرژی در مسافتی بیش از 100 متر باشد از تقویت کننده های PoE استفاده می شود. معمولا یک زوج آداپتور مخصوص برای هر یک از دوربینهای مداربسته استفاده می شود که نیروی الکتریکی را تا دو سر کابل در دو طرف ارتباط شارژ و تقویت نماید. تقویت کننده های PoE می توانند 300 متر و حتی در شرایطی تا 600 متر در کل(در دو سر کابل) انتقال انرژی را پشتیبانی نماید.

مشخصات و مصرف انرژی PoE

شرکتهای سازنده دوربینهای مداربسته تحت شبکه هر یک مشخصاتی را برای مصرف انرژی دوربین مداربسته در حالت PoE مشخص می کنند. مهم است بدانید که در کل چقدر توان مصرفی برای هر یک از دوربینهای مدار بسته با استاندارد 802.3af نیاز خواهد بود. میزان مصرف در این محدوده محصولات معمولا از 2 تا 15 وات خواهد بود. بعنوان یک قانون کلی دوربینهای مداربسته تحت شبکه با لنز ثابت مصرفی در محدوده 4 تا 7 وات دارند.

مشخصات انرژی مصرفی قید شده در دفترچه یک دوربین مداربسته معمولا بیشتر از چیزی است که عملا توسط دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع شرکتها حاشیه امن حداکثری را در مورد مصرف انرژی دوربین مداربسته ذکر می کنند.

در قسمت بعدی (آخرین قسمت) با ما cctvonline همراه شوید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

چی بگ

15:56 1396.06.25

کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

چی بگ

15:56 1396.06.25