تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ HD با دوربین مداربسته تحت شبکه

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ HD با دوربین مداربسته تحت شبکه

يکشنبه 1395.05.31

تفاوتهای دوربین مداربسته آنالوگ HD در مقابل دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

با شروع سال 2013  دوربینهای مداربسته آنالوگ با رزولوشن HD وارد بازارها شدند و حالا تنها با گذشت سه سال دوربینهای مداربسته آنالوگ تبدیل به قدرتی مهم در بازار سیستمهای نظارت تصویری شده اند.

در این قسمت مقاله قرار است به بررسی سه نسخه معروف AHD، CVI و TVI در مقام مقایسه با دوربین مداربسته تحت شبکه بپردازیم.

تنوع تکنولوژیهای آنالوگ HD

تمام دوربینهای مداربسته آنالوگ HD از انتقال تصاویر ویدئویی در کابل کواکسیال پشتیبانی می کنند و معمولا در کابلهای RG-59 تا 500 متر می توانید با رزولوشن حداکثری 1080P براحتی تصاویر ویدئویی را منتقل نمایید.

نسل جدیدتر تکنولوژی آنالوگ HD از رزولوشنهای 4، 5 و حتی 4K پشتیبانی می کنند. سابقا این سه نسل با یکدیگر سازگاری نداشتند اما اخیرا به سوی سازگاری و پشتیبانیهای یکپارچه رو آورده اند.

AHD

اصطلاح AHD که برگرفته از عبارت Analog High Definition است در زبان فارسی با عبارت آنالوگ HD رایج شده است. این تکنولوژی بوسیله شرکت کره ای NextChip ابداع شده است و در ابتدا حداکثر رزولوشن 720P را پشتیبانی می کرد، اما امروزه در نسخه دوم این میزان به 1080P ارتقاء یافته است. قبلتر AHD تنها پشتیبانی محدودی در برند اصلی داشت اما با ارزانتر شدن آن تبدیل به تکنولوژی مقبولتر و بی نام شد و مورد توجه برندهای مهم نیز قرار گرفت.

بدلیل این محدودیتها، پشتیبانی فناوری و دسترسی به این تکنولوژی تنها محدود به آمریکای شمالی شده بود. اما برندهای شناخته شده ای مثل Digital Watchdog و Samsung امروزه محصولات جدیدشان را با AHD به بازارها معرفی کرده اند که این باعث دوام و مقبولیت بیشتر این تکنولوژی شده است.

بیشتر AHD را گزینه ای خوب برای خرید دوربین مداربسته آنالوگ HD ارزان قیمت می شناسند که معمولا با قیمتی در حدود 30 تا 50 هزارتومان به ازای هر دوربینن مداربسته از فروشندگان بی نام و نشان و بدون پشتیبانی می توان خریداری نمود. اما در برندهای معروف با کیفیت و قیمت متناسب بالاتر و با پشتیبانی خوبی امروزه در دسترس هستند.

CVI

HD-CVI مخفف عبارت Composite Video Interface به معنای رابط ویدئویی مرکب ، توسط شرکت Dahua ابداع شد. اما پس از مدتی مجوزهایی را نیز شرکتهای دیگر در نسخه دوم بدست آورده و در محصولات CVI غیر از برند Dahua در بازار ارائه کردند.

محل اصلی انتشار محصولات CVI شمال آمریکا (جایی که محصولات برند Dahua ناشناخته هستند)  یعنی مهد شرکتهایی مثل FLIR، Honeywell و Q-See بوده است. جایی که همه دوربینهای مداربسته OEM دیگر و رکوردرهای متنوع بیشتر به این تکنولوژی رو آوردند.

در ابتدا شرکت Dahua تکنولوژی CVI را بصورت اختصاصی در اختیار خود نگه داشته بود و نه تنها پشتیبانی از تکنولوژیهای AHD و TVI را متوقف کرده بود بلکه با ارائه کنندگان این محصولات هم سرشاخ شده بود.

اما حالا در سال 2016 شرکت داهوا با تغییر موضعش در نسخه سوم این تکنولوژی پشتیبانی از تکنولوژیهای AHD و TVI در رکوردرهای آنالوگ HD را از سر گرفته است.

TVI

شرکت چیپ سازی Techpoint ابداعگر تکنولوژی HD-TVI (رابط انتقال تصاویر) است که با چندین شرکت دیگر نیز در این زمینه همکاری دارد. مهمترین و بزرگترین این شرکتها هایک ویژن و داهوا هستند که رقبای اصلی نیز به حساب می آیند.

شرکتهای دیگری مثل KT&C ، CNB، Speco و شرکتهای کوچکتر نیز از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، شرکت Hikvision تعدادی برند OEM دیگر نیز دارد که درحال تسری این سازگاری در آنها نیز هست.

در جدیدترین نسخه  تکنولوژی TVI یعنی نسخه سوم که اخیرا منتشر شده است، امکان پشتیبانی رکوردرها از دوربینهای مداربسته AHD و CVI بخوبی مهیا شده و تا رزولوشن حداکثر 5 مگاپیکسل را نیز پشتیبانی می نماید.

پایان قسمت اول - در قسمت بعدی درباره "پیشرفتهای سال 2016- کدگذاری و انتقال" ادامه خواهیم داد. با cctvonline همراه باشید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.