انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت دوم : انتخاب رزولوشن، کارایی در نور کم)

انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت دوم : انتخاب رزولوشن، کارایی در نور کم)

چهارشنبه 1395.04.23

انتخاب رزولوشن مورد نظر

اگر در فکر استفاده از دوربینهای مداربسته تحت شبکه هستید باید به دنبال دوربین مداربسته ای با رزولوشن حداقل 720P(1.3مگاپیکسل) یا بالاتر باشید که البته دوربین مداربسته 1080P نیز بدلیل رایج شدن مناسب تر است. رزولوشن SD نیز بشکل تقریبا تنها در بعضی دوربین های مداربسته PTZ  کاربرد دارد که این رزولوشن کم را نیز با فاصله کانونی زیاد لنز دوربین جبران می کند.

یک دلیل استفاده از رزولوشن SD شاید این تفکر قدیمی باشد که در نور کم کارایی بهتری دارد و عمدتا به دلیل پیشرفت در تصویربرداری در نورکم یا داشتن سیستم نور IR ، منسوخ شده است. نمونه هایی از این پیشرفت را می توان در تکنیکها و محصولات شرکتهای معروف مثال زد :در شرکت Axis تحت عنوان Lightfinder یا در شرکت Bosch تحت عنوان Starlight ، شرکت Hikvision بنام DarkFighter و .. .

سوال بعدی که در ذهن می آید این خواهد بود که چرا و در چه حالتی باید از رزولوشن 720P HD ، 1080P و یا بالاتر استفاده شود. توصیه ما این است :

  • معلوم است که رزولوشن 1080P نسبت به رزولوشن 720P دارای میزان جزئیات قابل استفاده بیشتری است. یعنی در سناریوی ابتدایی مقاله اول که تعریف کردیم رزولوشن 1080P دارای جزئیات بیشتری برای میدان دید 6 متری بود. اگر شما میدان دید وسیعتری داشته باشید رزولوشن 1080P در عمل بهتر خواهد بود. ولی درکل مزیت دیگری نخواهید داشت و بهتر است برحست هزینه تصمیم بگیرید که آیا این تفاوت جزئی می ارزد یا خیر.
  • دوربین مداربسته 3مگاپیکسلی و 1080P تقریبا در یک حد هستند. (یعنی اکثر محصولات دوربین مداربسته که بعنوان 1080P در بازار وجود دارند رزولوشن 3MP را نیز در تصویر پشتیبانی می کنند). مهمترین مزیت خرید دوربین مداربسته با رزولوشن 3 مگاپیکسل نسبت به 1080P این است که رزولوشن 3 مگاپیکسل میدان دید عمودی بیشتری را در تصویر پوشش می دهد. یعنی نرخ تصویر در حالت 4:3 حدودا 500 پیکسل عمودی بیشتر نسبت به نرخ تصویر 16:9 در رزولوشن 1080P خواهد داشت).
  • گزینه بالاتر رزولوشن 5 مگاپیکسل خواهد بود. همراه با افزایش حدود 25 درصدی در میزان رزولوشن های افقی نسبت به رزولوشن استاندارد قبلی، اشکالاتی ظاهر خواهند شد : مثلا کاهش میزان فریم تصویر (بجای 30 فریم در ثانیه، 15 فریم درثانیه یا کمتر)، عدم وجود قابلیت WDR با درجات مختلف، کار در نور کم نامناسب(بجز استثناعات) و .. . بخاطر همین محدودیت ها، رزولوشن 5 مگاپیکسل اغلب تنها باید در محیطهایی با شدت نور کافی و بالا، نور معتدل و یا دیگر کاربردهایی که نسبت به رزولوشن 1080P از مزیت خاصی برخوردار باشد استفاده شود.
  • بیش از 5 مگاپیکسل، که دررواقع رزولوشن استاندارد 4K خواهد بود. این رزولوشن تقریبا با 8 مگاپیکسل برابری خواهد داشت. همانطور که در این مقاله پیشتر گفتیم محصولات کمی با این رزولوشن وجود دارد که شاید امکاناتش نسبت به هزینه پرداختی خیلی تمایزی بوجود نیاورد. بعضی از مدلهای امتحان شده با قابلیت کار در نور کم یا  قابلیت WDR ، کاملا با مدلهای 5 مگاپیکسلی و یا حتی مدلهای 1080P از نظر کارایی یکسان بوده و حتی ضعیف تر می باشند. اگر مجبور به استفاده از دوربین مداربسته 4K هستید اکیدا توصیه می کنیم که قبل از خرید نوع کارکرد آن را از نزدیک ببینید و تجربه کنید.
  • دوربین مداربسته هایی با رزولوشن های 10 مگاپیکسلی یا فراتر(تا 29 مگاپیکسل) چندان رایج نیستند و تنها شرکتهای محدودی این دست محصولات را ارائه می دهند. همانطور هم که گفتیم از معایبی همچون داشتن نرخ ضبط تصاویر بسیار پایین و کارکرد نامناسب در نورکم رنج می برند. علاوه بر این، دوربین مداربسته در این سطح معمولا نیاز به داشتن سیستم VMS اختصاصی داشته و همین موضوع بازهم هزینه را افزایش می دهد.

کارایی در نور کم : چطور کارایی در نور کم را تعیین کنیم ؟

معیار استاندارد جهانی سنجش نور که لوکس نامیده می شود برای نور کم کاملا بی استفاده خواهد بود. به ازای هر دوربینی که کارایی خوبی در نور کم دارد حداقل دو دوربین دیگر وجود دارد که میزان لوکس کاریش توسط کارخانه ساختگی اعلام می شود(هر کارخانه با درجه بندی خود) و هنوز هم با معیاری بر حسب لوکس عنوان می شود! شرکتهای تولید کننده دوربین مداربسته با کیفیت بسیار محتاطانه و دقیق سعی می کنند اعداد را بیان کنند و شما براحتی با مقایسه عدد لوکس در محصولات شرکتهای مختلف به اشتباه محصولات خوب را از گزینه های انتخابی خود حذف می کنید! درواقع شرکتهای غیر معتبر ازین موضوع سوء استفاده می کنند. تنها در نظر گرفتن میزان درخشش مثلا 0.0001 لوکس برای تعیین کارایی خوب محصول براساس بروشور کافی نیست.

  • چه میزان از نور

اگر بخواهید کارایی مناسب در نور کم داشته باشید، از میزان لوکس 0.5 بعنوان میزان پایه استفاده کنید. اصلا فکر نکنید که دوربینی با استاندارد 0.0001 لوکس 10 برابر بهتر از یک دوربین با استاندارد 0.001 لوکس کارایی خواهد داشت. درست است که اعداد تعیین کننده هستند اما تفاوت اعداد اصلا با نسبت کارایی  برابری نمی کند. خیلی از محصولات با کیفیت از برندهای معتبر هستند که در نسبت عددی 100 برابر! بدتر بنظر می آیند اما در کارایی نور کم طوری خوب ظاهر می شوند که کامل نظر شما را نسبت به برندهای بی نام و نشان و بی کیفیت عوض می کند.

  • فیلتر حذف مکانیکی

اول از همه بگوییم که اگر می خواهید کارایی بالاتری در نورکم داشته باشید از فیلتر حذف مکانیکی استفاده کنید. این کار می تواند خیلی نسبت به فیلترهای نرم افزاری یا الکترونیکی در کارایی دوربین اثر بهتری داشته باشد. البته این فیلتر مکانیکی بهترین حالت را برای شما تضمین نمی کند اما برای مثال در میزان 0/5 لوکس بعنوان معیار، می تواند عوامل تضعیف کیفیت تصویر را براحتی حذف نماید.

تنظیمات حداکثری Exposure(شدت نور دریافتی)

وقتی در مورد بحث کار در نور کم صحبت می کنیم معروف ترین فوت وفنی که اول به ذهن می رسد افزایش میزان Exposure است. شرکت ها معمولا عکسها و ویدئوهایی را در تبلیغات نشان می دهند که صحنه ای کاملا ثابت در تاریکی بسیار شدیدی بخوبی با نورمناسب عکس برداری شده است! این کار کمی بیشتر از یک فوت و فن ساده عکاسی است که هر دوربینی بتواند با آن عکس برداری نماید. اما بازهم چیزی فراتر یا حداقل متفاوت تر از واقعیت در ذهن شما بوجود می آید.

 این موضوع می تواند جنبه های منفی داشته باشد. مثلا هر جسمی با کوچکترین جابجایی هرچند با سرعت کم می تواند کاملا تار دیده شود و اصلا قابل تشخیص نباشد. خیلی از شرکتها با تکنیکهایی سعی در افزایش کارایی دروبین مداربسته در نور کم داشته اند اما بازهم تنظیمات Exposure یا سرعت شاتر می تواند موثر باشند.

مثلا در تصویر زیر می بینید که دوربین از سرعت شاتر بالاتری استفاده می کند که در مقایسه با سرعت پیش فرض 1/30s ، تصویر تیره تر و غیرقابل تشخیص است(البته تصویر دیگر تارنیست!).

سرعت شاتر کیفیت تصویر

اگر واقعا می خواهید که در شب تصاویر تاری نداشته باشید نیاز است که دوربین در میزان سرعت  Exposure با مقدار 1/30s تنظیم شود.

دوربینهای مداربسته بهینه شده برای کار در نور کم

دوربین مداربسته هایی وجود دارند که از دوربینهای lul,g در نور کم کارایی بالاتری دارند اما هیچگونه ویژگی خاص یا معیاری هم وجود ندارد تا با استناد به آن بشود به توصیف یا دسته بندی این دسته محصولات پرداخت. شاید عنوان این پاراگراف صریح ترین عبارت توصیف کننده باشد.

بعضی شرکتها اسامی خاصی برای محصولاتشان با این ویژگی ها تعیین می کنند که برای مثال میتوان Axis Lighfinder، Hikvision Lightfighter یا Bosch Starlight را نام برد. این درحالی است که دیگر شرکتها برای این تکنولوژی اسم ویژه ای انتخاب نکرده اند. مثلا III Samsung Wisenet، Sony 6th Gen  یا Panasonic 6 Series دارای کارایی خوبی در نور کم هستند اما هیچ معیار و استاندارد و اسمی برای ایجاد تفاوت بین مدلها تعیین نکرده اند و این معیارها استانداردی همه گیر در بین شرکت ها نیست.

در هفته آینده در ادامه این مقاله در مورد موضوعات "منبع نور IR- قابلیت WDR واقعی یا غیر واقعی!" مطلب را بسط خواهیم داد.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

15:47 1396.03.16