انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت ششم : انتخاب دوربین مداربسته PTZ )

انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت ششم : انتخاب دوربین مداربسته PTZ )

سه شنبه 1395.05.19

دوربین مداربسته PTZ یا چرخشی برای محیطهای نظارتی با میدان دید وسیع می تواند گزینه اول باشد. دوربینهای مداربسته PTZ ویژگی هایی دارد که در این مقاله می توانید از آنها بیشتر بدانید و در انتخاب موفق تر باشید.

انتخاب دوربین مداربسته PTZ

نکات مهم در مورد ویژگی ها قابلیتهای چرخش افقی، عمودی و  زوم هستند که در ادامه شرح خواهیم داد.

زوم اپتیکال دوربین مداربسته PTZ

مهمترین روش برای تعیین برد یک دوربین می تواند محدوده زوم اپتیکال دوربینه مداربسته باشد. عموما دو پارامتر فاصله کانونی و تفاوت رزولوشن جزئیات برد قابل مشاهده توسط یک دوربین مداربسته را محدود می کنند و زوم اپتیکال بهترین وسیله برای کاهش این محدودیت خواهد بود.

زوم اپتیکال معمولا در دوربینهای مداربسته PTZ در طیف 3x تا 40x رایج است. این محدوده را می توان به 3 بخش مجزا تقسیم کرد:

  • زوم اپتیکال تا 12x : این مدلها قالبا از مدلهای ارزان قیمت بحساب می آیند که برای کاربردهای معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • زوم اپتیکال بین 12x تا 22x : این مدلها در رده میانی دوربینهای مداربسته PTZ قرار دارند که برای استفاده حرفه ای در محیطهای کوچک و معمولا در فضای داخلی استفاده می شوند.
  • زوم اپتیکال بالای 22x : این مدلها معمولا بسیار گران قیمت هستند که برای فضاهای آزاد مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به دیدی با برد زیاد احساس شود.

اگر کاربری نیاز به دوربین مداربسته PTZ داشت که بیشترین دید را داشته باشد بهتر است دوربینی انتخاب نماید که علاوه بر زوم اپتیکال بالا، دارای حداکثر فاصله کانونی ممکن باشد. محدوده حداقلی و حداکثری فاصله کانونی را می توان نشان دهنده طیف زوم اپتیکال دانست.

برای مثال دوربین مداربسته ای با زوم 36x می تواند فاصله کانونی حداقلی 3.5 میلی متر یا حداکثری 126 میلی متر داشته باشد. اگر دقت نمایید عدد حداکثری، یعنی 125 درواقع 36برابر (36X) عدد حداقلی 3.5 خواهد بود. اما دوربین مداربسته PTZ دیگری ممکن است زوم اپتیکالی در همین رنج داشته باشد اما با داشتن فاصله کانونی حداقلی بیشتر، فاصله کانونی حداکثری بیشتری خواهد داشت(مثلا میزان حداقلی 4 میلی متر و 36 برابر آن برای فاصله حداکثری برابر 144 میلی متر). دومین دوربینی که مثال زدیم بقیه پارامترهایش با دوربین اول یکی است اما می تواند دیدی با برد بیشتر داشته باشد.

نکته بعدی اینکه محدوده زوم اپتیکال تنها می تواند در دو دوربین با رزولوشن یکسان ملاک مقایسه باشند. یعنی عملا افزایش رزولوشن همانقدر که زوم اپتیکال افزایش یابد می تواند در دید تاثیر داشته باشد. یعنی اگر دو دوربین تقریبا یکسان باشند و تنها دوربین اول زوم اپتیکالی 2 برابری نسبت به دوربین دوم داشته باشد ولی دوربین دوم رزولوشنی دوبرابری داشته باشد عملا کیفیت دید و تصویر دو دوربین مداربسته برای اهداف دور یکسان است. بنابراین بهمین دلیل معمولا محدوده زوم اپتیکال یک دوربین مداربسته PTZ چند مگاپیکسلی، کمتر از یک دوربین مداربسته PTZ با رزولوشن SD خواهد بود. در نتیجه با یک دوربین مداربسته PTZ با محدوده زوم اپتیکالی کمتر ولی رزولوشنی بالاتر عملا فاصله بیشتری را میتوان مشاهده کرد.

زوم دیجیتال یا زوم کلی(Total Zoom) مهم نیست

تنها مدل زومی که می تواند بین دوربینهای مداربسته PTZ نشان دهنده تفاوت و کارایی آنها باشد، زوم اپتیکال خواهد بود. برای مثال شرکتی ممکن است بیان نماید که دوربین مداربسته ای با زوم 216x تولید کرده است که دارای زوم اپتیکال 18x و زوم دیجیتال 12x می باشد(منظور شرکت از عدد 216=18*12). تنها به عدد زوم اپتیکال دقت نمایید. زوم دیجیتال دقیقا همان چیزی است که در تمام دوربینها وجود دارد و عملا تنها آنچه در تصویر ضبط شده وجود دارد را بزرگتر می کند. عملا کاری که شما با زوم کردن بر روی یک عکس در کامپیوتر انجام می دهید و کیفیت کمتر خواهد شد.

محدوده چرخش افقی دوربین مداربسته PTZ (Pan Range)

محدوده دید افقی بیانگر میزان چرخش افقی یک دوربین مداربسته PTZ است. حرکت چرخشی و مدور می تواند در محدوده 0 تا 360 درجه تعریف شود. حرکت 360 درجه برای بسیاری از کاربردها بسیار حائز اهمیت است. با چرخش افقی 360 درجه، دوربین مداربسته PTZ می تواند بطور کامل حرکات یک جسم در خط افق را مورد پوشش قرار دهد. تفاوت مهم در اینجا بین دوربینهای مداربسته با میزان چرخش افقی 350 درجه و 360 درجه وجود خواهد داشت. دوربین مداربسته ای که قرار است فعالیتهای امنیتی یک منطقه را زیر نظر بگیرد توصیه می شود حتما دارای قابلیت چرخش افقی 360 درجه باشد. البته اولویت با چرخش 360 درجه پیوسته خواهد بود(چرخشی مدور بدون توجه به نقطه شروع و اتمام حرکت).

بسیاری از دوربینهای مداربسته PTZ ارزانقیمت دارای محدوده چرخش افقی 90 تا 270 درجه هستند که قدرت کنترل محیطی را کاهش می دهد. این میزان در مواردی بیشتر کارایی دارد که کاربر بخواهد محدوده کمی بیرون از فضای تصویر را ببیند و فضای محدودی مثل لابی یا راهرو رو زیر نظر داشته باشد.

محدوده چرخش عمودی دوربین مداربسته PTZ

محدوده چرخش عمودی، معمولا بین 0 تا 220 درجه خواهد بود. البته این میزان بیشتر برای موارد خاص و حرفه ای کاربرد دارد. نکته کلیدی مهم در خرید دوربین مداربسته PTZ این است که بدانیم در مورد موقعیت کار ما چه میزان شعاع دیدی باید پوشش داده شود :کمتر از 180 درجه یا بیشتر؟

اگر یک دوربین مداربسته دارای محدوده چرخش عمودی کمتر از 180 درجه باشد بنابراین ناظر نیاز به دوربینی برای پوشش دادن ناحیه زیری دوربین مداربسته PTZ خواهد داشت تا اگر جسمی از آن نقطه عبور کرد از دید کلی خارج نشود(دوربین با چرخش کمتر از 180 درجه نقطه کور می تواند داشته باشد).

اگر در یک موقعیت نیاز به نظارت زنده داشته باشید معمولا نیاز به شخصی برای دنبال کردن اجسام متحرک در زیر یا خارج از دید عمودی دوربین مداربسته PTZ توسط دیگر دوربینها خواهید داشت. با آنچه گفته شد بنابراین در بیشتر موارد نیاز به دوربین مداربسته PTZ با چرخش عمودی بیشتر از 180 درجه خواهید داشت.

در قسمت بعدی این مقاله درمورد " دوربین مداربسته پانورامیک، منبع تغذیه، کدکها" توضیح خواهیم داد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.