آمار استفاده از کدکهای هوشمند در سیستم نظارت تصویری در سال 2016

آمار استفاده از کدکهای هوشمند در سیستم نظارت تصویری در سال 2016

شنبه 1395.04.26

کدکهای هوشمند از بزرگترین گرایشات دوسال اخیر بوده اند که دستیابی به صرفه جویی واقعی در حجم پهنای باند و استفاده از حافظه را امکان پذیر کرده اند. اما اینکه چه تعداد کاربران از آن بهره می برند و یا چقدر مورد استقبال قرار دارد را می توانید در این مقاله ببینید. 

این اطلاعات چکیده ای از بازخوردهای 90 شرکت توضیع کننده و یکپارچه ساز بین المللی در صنعیت سیستم نظارت تصویری است که در مورد میزان استفاده از کدکهای هوشمند تصویری جمع آوری شده است که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.

برداشت کلی

در نظر سنجی مرتبطی که بر روی سایت معتبر IPVM قرار گرفت سوالی به این مضمون پرسیده شد :

چقدر در پروژه های جدیدی که بتازگی راه اندازی کرده اید از کدک های هوشمند(مثل ZipStream از Axis، یا H.264+ از شرکت Hikvision و ..) بهره می برید؟ در پاسخ با درصدی دورقمی برای استفاده کنندگان روبرو می شوید که در زیر مشاهده می نمایید:

استفاده از کدکهای هوشمند

نزدیک به 20 درصد از فروشندگان بزرگ و یکپارچه سازان مکررا ازین کدک های هوشمند استفاده می کنند. این واضح است که از عمر این تکنولوژی در برندهای معتبر و معروف تنها 16ماه می گذرد، ضمن اینکه در تمام برندها ارائه نشده و همه گیر نیست. اما این عدد برای یک تکنولوژی در گذشت مدت کوتاه جالب است. تمام کسانی که از کدک هوشمند استفاده می کنند قطعا از سودهای این تکنولوژی بهره مند بوده اند. البته این افراد در دسته کسانی هستند که با کسب اطلاعات بیشتر نسبت به دیگر کاربران به تکنولوژی های روز تسلط بیشتری دارند.

کدکهای هوشمند وعده ها را عملی کردند

از یکپارچه سازان و فروشندگان بزرگ که بطور معمول از کدکها استفاده می کنند در مورد کاهش هزینه های سیستم و بهبود کیفیت کلی نکات مشترکی بدست می آید که به نمونه های آن اشاره می کنیم:

  • سیستم های نظارت تصویری ما عموما متشکل از 70 تا 150 دوربین مداربسته می باشد. متوجه شدیم که کدک H264+ در بحث ذخیره سازی راهکار ما را اقتصادی تر می کند. وقتی صرفه جویی در استفاده از حافظه را با قیمتهای شرکت Hikvision در نظر می گیریم شرایط در رقابت را به نفع خود می بینیم!
  • اگر در دسترس باشند حتما استفاده می کنیم. به ما تصاویر با کیفیت تر شده و همزمان نرخ فریم در ثانیه نیز بالا خواهد ماند.
  • کدک Axis باعث شده تعدادی از مشتریها از Axis راحت تر استفاده کنند. صرفه جویی قابل توجهی هم دارد.
  • ما خیلی از کدک H.264+ شرکت Hikvision در استرالیا استفاده می کنیم. بخصوص که زمان بیشتری می توانیم به ضبط ویدئو بپردازیم بدون اینکه هارددیسکی پر شود.
  • تقریبا در هر سیستمی که از H.264+ استفاده می شود صرفه جویی خوبی روی حافظه داریم و اینکار استفاده از نرم افزارهای موبایل را راحت تر کرده است. تصویر باکیفیت تر در یک دوربین 4 مگاپیکسلی Hikvision در مقابل یک مدل 3 مگاپیکسلی و داشتن WDR و مصرف کمتر پهنای باند، تصمیم شما را قطعی می کند! وقتی از شبکه های آماده مشتریان برای نصب دوربین ها کمک می گیریم خیلی تنش بین کارمنان بخش IT و کارمندان شرکت خودمان کاهش می یابد.
  • تمام وقت از دوربین مداربسته Axis در کنار تکنولوژی ZipStream بهره می بریم و مشتریان نیز ازین ویژگی خوششان می آید.
  • وقتی کدک ZipStream بوسیله دوربین مداربسته جدید شرکت Axis هم پشتیبانی می شود نتیجه بهتری برای ما خواهد داشت!

نقص پشتیبانی

بیشترین عاملی که ممکن است به عدم استفاده از کدکهای هوشمند منجر شود این است که خیلی ازین کدکها یا پشتیبانی نمی شوند یا با تغییرات محصولات محدود یا تغییر کرده اند. به بازخوردها در این باره نگاه کنید :

  • ما خیلی کم از کدکهای هوشمند استفاده می کنیم، هر بار هم بندرت از Axis استفاده کردیم و اصلا تا به حال از Hikvision استفاده نکردیم.
  • هنوز از این کدکهای هوشمند استفاده نکردم اما اگر شرکتهای بیشتری ازین تکنولوژی ها استفاده کنند من هم استفاده می کنم.
  • وقتی استفاده می کنم که همه دستگاهها ازین کدکها بهره مند شده باشند.
  • فروشندگان Avigilon که اصلا از کدکهای هوشمند استفاده نمی کنند(کدکی در کار نیست)!
  • اصلا رایج نیست. شرکت Avigilon که هنوز اصلا کدکی تولید نکرده است و کدک WiseStream از سامسونگ هم که جدیدا آمده است.
  • تا بحال از کدکهای هوشمند استفاده نکرده ایم. ما Axis نمی فروشیم چون کمتر در دسترس است.

این قابل درک است که دو شرکت بزرگ تولید کننده سیستم نظارت تصویری یعنی Axis و Hikvision از کدک های هوشمند پشتیبانی می کنند. با این کار هردو این شرکتها سعی می کنند حس خوبی به فروشندگان ببخشند.

در بازخوردهای دیگر به نوعی با بیزاری افراطی در استفاده از کدکهای هوشمند روبرو بودیم. چیز جالبی که در مورد این کدکهای هوشمند دریافتیم این بوده که کدکهای در آزمایشات و تجربیات ما کاملا نتایج خوبی داشتند و کوچکترین نقصی نمی دیدیم ولی هنوز این پاسخهای مایوس کننده وجود دارد:

  • اصلا، هیچ احتیاجی به آن نمی بینیم.
  • خیلی کم استفاده می شود، دلیلی برای سرمایه گذاری و آزمایش این کدک های هوشمند در سیستم هایمان نمی بینیم!
  • خیلی خیلی کم، اصلا صلاح نمی بینیم استفاده کنیم.
  • هنوز رایج نشده است، اگر یکی از پروژه ها مشکل حافظه بیشتر داشت شاید استفاده کردیم.

در پایان باید بگوییم داشتن کدکی هوشمند در آینده به ویژگی مهم محصولات سیستم های نظارت تصویری تبدیل خواهد شد که شاید در اولویت بندی در کنار مشخصاتی همچون میزان رزولوشن دوربین مداربسته قرار گیرد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.