WDR در دوربین مدار بسته (قسمت اول)

WDR در دوربین مدار بسته (قسمت اول)

دوشنبه 1395.10.06

برای داشتن تصاویری با بهترین کیفیت و بر اساس نیاز هر موقعیتی در سیستمهای نظارت تصویری باید مفهوم و نوع عملکرد WDR دوربین مدار بسته را بدانیم. بشکل همه گیر و بدون وجود هیچ نوع استانداردی، هر شرکت سازنده تجهیزات نظارت تصویری می تواند ادعای استفاده از تکنولوژی WDR را بر روی دوربینهای مدار بسته تولیدیش داشته باشد. اتفاقا بسیاری از شرکتها اینکار را می کنند و کارکرد دوربینهای مداربسته آنها بسیار ضعیف است. این موضوع گیج کننده باعث شده حتی کاربران حرفه ای تر هم با شک و تردید درباره این قابلیت توضیح دهند.



در این مقاله آموزشی سی سی تی وی آنلاین درباره WDR دوربین مداربسته موضوعات زیر را شرح می دهیم :

  • وضعیت تکنولوژی WDR در سال 2017
  • WDR چیست؟
  • تفسیر مشخصات WDR
  • شما چطور WDR را اندازه می گیرید؟
  • چالشهای WDR دوربین مداربسته
  • WDR در مقابل رزولوشن دوربین مدار بسته
  • بکارگیری WDR واقعی
  • مشکلات WDR غیر واقعی یا تقلبی!
  • اصطلاحات گیج کننده سازندگان دوربین مدار بسته

قابلیت WDR در سال 2017

دو تغییر اساسی در سال 2017 درمورد قابلیت WDR دوربین مداربسته رخ خواهد داد:

  • قیمت قابلیت True WDR بسیار ارزان می شود : True WDR یا WDR واقعی سالهای پیش یک قابلیت ویژه بحساب می آمد و به دوربینهای مداربسته مدل بالا اختصاص داشت اما امروزه این قابلیت در اکثر دوربینهای مداربسته ارزان قیمت هم بکار می رود. برای مثال دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی از داهوا و هایک ویژن یا حتی سری دوربینهای مداربسته M30 اکسیز هم این قابلیت را دارند. در مقایسه با مدلهای قدیمی تر که از WDR برخوردار بودند قیمتها بشدت کاهش یافته است.
  • WDR دوربین مداربسته آنالوگ HD : در آینده این قابلیت را در دوربینهای مداربسته آنالوگ HD هم خواهیم دید که برای گرایش به کارایی بالاتر نسبت به قبل، شرکتهای سازنده دوربینهای مداربسته آنالوگ HD هم به این سمت می روند. این قابلیت حتی در مدلهایی از دوربین مداربسته با برندی مشهور با قیمتی کمتر از 400 هزارتومان هم بخوبی جا خواهد افتاده و موضوعی رایج می شود.

WDR قابلیتی شناخته شده و با کارایی بالاست که با رشد روز افزون سنسورها و SoC ها با هزینه ای کمتر در دسترس خواهد بود.

بررسیهای ما

در این مقاله بررسی تخصصی دوربین مدار بسته می خواهیم بطور خلاصه نکات مهمی را درباره WDR دوربین مداربسته شرح دهیم. برای این کار به بررسی WDR دوربینهای مداربسته از 10 شرکت برتر سازنده تجهیزات نظارت تصویری می پردازیم.

WDR دوربین مداربسته چیست؟

WDR از عبارت Wide Dynamic Range بمعنای محدوده گسترده پویا آمده و به قابلیت ایجاد تصاویر باکیفیت در طیفهای مختلفی از نور در یک صحنه اتلاق می شود. برای مثال در تصویر زیر در مرکز صحنه بدلیل وجود نور خورشید در پشت فرد وارد شونده شدت نور بسیار بالا بوده و گوشه های راهرو و دیوار کناری (روبروی دوربین مدار بسته) بسیار تاریکترند. در ادامه توضیح می دهیم که چطور سطوح مختلف نور را محاسبه کردیم.

WDR دوربین مداربسته

WDR می تواند باعث شود در یک صحنه با سطوح مختلف نور ، نقاط متمایز و واضح تری داشته باشیم. در مثال بعدی در تصویر که شخصی را در راهرو نشان می دهد، دوربین مداربسته بدون قابلیت WDR جزئیات قابل تشخیص کمی را تصویربرداری می کند و امکان تشخیص چهره وجود ندارد اما در مقابل دوربین مداربسته با قابلیت WDR واقعی بوضوح اجزای چهره شخص و مو و .. را نشان می دهد.

WDR دوربین مداربسته

چالشهای پیش روی WDR دوربین مدار بسته

در مقالات پیشین سی سی تی وی آنلاین هم گفتیم که دوربینهای مداربسته عادی چون سطح Exposure ثابتی دارند معمولا با طیف وسیعی از نورها همیشه مشکل دارند. دوربین مدار بسته برای ثبت تصاویر نیاز به نور دارد. اما داشتن نور بسیار زیاد تصاویری رنگ پریده را نتیجه خواهد داشت و داشتن نور بسیار کم هم تصاویری تیره و بی کیفیت ارائه می دهد.

اگر با صحنه ای روبرو هستید که نور عادی داشته باشد دوربین مداربسته با مشکلی روبرو نمی شود. دوربین مدار بسته براحتی با تنظیم دریچه Iris یا سرعت شاتر می تواند میزان مورد نیاز و متناسبی از نور را دریافت کند. بهمین علت است که شرکتهای سازنده دوربین مداربسته اغلب دموهای مختلفی از دوربین مداربسته تولیدیشان در صحنه هایی با شدت نورهای مختلف ارائه می دهند.

اگر در صحنه ای طیف گسترده ای از شدت نورها وجود داشته باشد دوربین مداربسته دچار چالش سختی می شود. اگر راهکار این باشد که تنها شدت نورهای دریافتی در محیطهای نورانی بهینه و محدود شوند، در محیطهایی با نور کم تصویری بشدت تاریک خواهیم داشت. اما اگر همین رویکرد را برعکس در نظر بگیرید و در محیطهایی با نور کم، شدت نور را در تصویر بهبود دهیم آنوقت در بخشهای پرنورتر تصویر حالت رنگ پریدگی پیدا می کند . در تصویر زیر بخوبی تفاوتها را میتوانید ببینید:

WDR دوربین مداربسته

بنابراین باید کاری کرد که هر دو جنبه مثبت دو روش بالا را گلچین کرده و معایبشان را کنار گذاشت.

از اینکه با سی سی تی وی آنلاین همراه هستید ممنونیم. در قسمتهای بعدی نکات عملی بیشتری را توضیح خواهیم داد.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

very good

22:25 1396.11.04