بررسی تخصصی دوربین مداربسته 12 مگاپیکسلی هانوها

بررسی تخصصی دوربین مداربسته 12 مگاپیکسلی هانوها

چهارشنبه 1396.02.20

استفاده و خرید دوربین مداربسته پانورامیک چشم ماهی با رزولوشن 12 مگاپیکسل در حال رواج بین خریداران سیستم های نظارت تصویری است. یکی از گزینه های موجود در بازار، دوربین  مداربسته 12 مگاپیکسلی هانوها (Hanwha PNF-9010R) است که در این بررسی تخصصی آنرا در کنار دو رقیبش، هایک ویژن DS-2CD63C2F و پاناسونیک SFV481 4K می آزماییم.

در این مقاله بررسی دوربین مداربسته قرار است کارکرد 3 دوربین مداربسته پانورامیک چشم ماهی را در زمینه های زیر بررسی کنیم :

  • کیفیت تصاویر در نور کامل و در صحنه هایی با نور کم
  • سیستم روشنایی دید در شب (IR)
  • کارکرد WDR یا محدوده نور متغیر
  • سازگاری با VMS
  • مشکل مسطح سازی/تحریف تصاویر پانورامیک (Dewarping/Distortion)

و تستهایی روی مصرف پهنای باند هم در انتهای مقاله دوربین مداربسته مشاهده خواهید کرد. با سی سی تی وی همراه شوید.

بررسی دوربین های مداربسته هانوها، هایک ویژن، پاناسونیک

خلاصه ای از ارزیابیها

در بررسیهای عملی، دوربین مداربسته هانوها PNF-9010 درکل کیفیت مناسبی داشت و در صحنه هایی با نور کامل / نور کم و WDR، تصاویری با جزئیات مناسب ارائه کرد. بهترین بخش کار هم به سازگاری بسیار خوب با VMS ها و مسطح سازی تصاویر در داخل دوربین مداربسته بر می گردد.

هایک ویژن مسطح سازی نسبتا بهتری داشت و کمترین تحریف تصویری را در مقابل دوربین مداربسته پانورامیک هانوها ارائه کرد. دوربین مداربسته چشم ماهی هانوها تصاویر اجسام را مربعی تر می کرد و دوربین مداربسته پاناسونیک هم تصاویر اجسام را کشیده به نمایش می گذاشت(در ادامه تصاویر متعددی برای مقایسه قرار گرفته است).

بعلاوه هایک ویژن در نور کم با کدک هوشمند H.264+ از پهنای باند کمتری نسبت به هانوها و پاناسونیک استفاده می کرد. اما هانوها از سیستم روشنایی دید در شب (IR) با برد بیشتری نسبت به دوربین های مداربسته دیگر در نور کم برخوردار بود.

نکات قابل توجه

  • کارکرد سیستم نور IR : PNF-9010 از ال ای دی های نور IR با برد بالاتری نسبت به هایک ویژن 63C2 استفاده می کرد اما در عمل برد روشنایی دید در شب کمتر از 15 متر عنوان شده است و حداکثر 10 تا 12 متر را روشن خواهد کرد.
  • تصویربرداری : PNF-9010 در فواصل نزدیک با نور روز و حتی در شب تصاویر بهتری ارائه می کرد و جزئیات بهتری نسبت به دو دوربین مداربسته Fisheye دیگر به نمایش گذاشت.
  • تحریف تصاویر پانورامیک چشم ماهی: تصاویر دوربین مدار بسته هانوها بدلیل ماهیت پانورامایی، تحریف کم تا متوسطی روی تصاویر اعمال می کرد و اجسام را مربعی نمایش می داد. ضمن اینکه تصاویر در دوربین مداربسته Panasonic SFV481 ضمخت تر و کشیده بنظر می آمدند. دوربین مدار بسته هایک ویژن 63C2 نسبت به بقیه ، تصاویر واقعی تری در خروجی بنمایش گذاشت.
  • مسطح سازی بیرونی (Client Side) : قابلیت مسطح سازی تصاویر چشم ماهی روی سیستم نظارتی تصویری در VMS های Exacq، Digital Watchdog/Network Optix، Genetec و Milestion بخوبی پشتیبانی می شد. تنها اویجیلون نمی توانست جریان تصویری دوربین مداربسته چشم ماهی را بشکل مسطح به نمایش بگذارد.
  • پشتیبانی از جریان تصویری مسطح شده: در VMS های تست شده تنها ExacqVision توانست از جریان تصاویر داخلی مسطح دوربین مداربسته Fisheye پشتیبانی نموده و تصاویر پانورامیک و نمای چهار جهته را در اختیار کاربر قرار دهد. بقیه VMS ها تنها قادر بودند از جریان تصویری Fisheye پانورامیک استفاده کنند.

قیمت دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته PNF-9010R با قیمتی در حدود 3 میلیون 700 هزار تومان بفروش می رسد که بسیار ارزانتر از دوربین مداربسته پانورامیک 9 مگاپیکسلی پاناسونیک است. پاناسونیک WV-SFV481 قیمتی درحدود 6 میلیون و پانصد هزار تومان دارد. اما هایک ویژن DS-2CD63C2F-IV ارزانتر از دو دوربین مداربسته دیگر با قیمتی حدود 2 میلیون و هشتصد هزارتومان در بازار آنلاین بین المللی قابل خریداری است.

مشخصات ظاهری دوربین های مداربسته چشم ماهی

در ویدئوی زیر بخوبی ظاهر دوربین مداربسته پانورامیک هانوها را مشاهده می کنید:

همانطور که در تصاویر مشاهده کردید، ال ای دی های نور IR دید در شب با قرارگیری در شیارهایی در اطراف لنز، کمتر روی لنز دوربین مداربسته تاثیر انعکاسی خواهند گذاشت. میکروفونی در داخل بدنه و قاب دوربین قرار گرفته است. دکمه Backfocus خودکار هم در کنار سوکت Video (اتصال مانیتور) قرار گرفته که البته بصورت ریموت هم پس از نصب دوربین مداربسته قابل تنظیم است. در کنار سوکت محلی ویدئو و دکمه Backfocus هم اسلات کارت حافظه میکرو اس دی قرار گرفته است. ازنظر سوکت های ارتباطی هم تقریبا بطور کامل از گزینه های ممکن مثل PoE، برق ولتاژ پایین، ورودی و خروجی صدا، رشته های سیم ارت و سیستم هشدار دهنده بر خوردار است.

در روزهای آتی تصاویر مقایسه کیفیت دوربین های مداربسته پانورامیک را تقدیم دوست داران سی سی تی وی آنلاین خواهیم کرد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.