جایگزینی پهبادها بجای نیروهای انسانی

جایگزینی پهبادها بجای نیروهای انسانی

چهارشنبه 1396.02.13

نیروهای امنیتی در سراسر جهان از منازل گرفته تا زیرساختهای حیاتی را بصورت حرفه ای زیر نظر دارند. اما نیروی انسانی و نیروهای حفاظتی انسانی محدودیتهای خودشان را دارند. با گذشت زمان بعضی از کمپانیها به فکر افتادند تا با نیروی "امنیت هوایی رباتیک (RAS)" بجای انسانها این خدمات را انجام دهند.

شرکت امنیتی Nightingale یکی از همین موارد است. شرکتی که با ارائه سرویسهای امنیت هوایی رباتیک کسب و کار خود را پیش می برد. درواقع خدمات امنیت هوایی رباتیک ترکیبی از سه جزء خواهد بود: پهباد (Drone)، نرم افزار و پایگاه فرود. این اجزاء با کار مشترک بصورت خودکار می توانند امنیت فیزیکی را در تمام شبانه روز (7*24) در لحظه بوسیله دوربین های مداربسته هوایی و حسگرهای مختلف پایش کرده، اطلاعات و داده های محیطی را مخابره کنند.

پهباد نظارت امنیتی Nightingale

چه چیز متفاوتی در این محصولات وجود خواهد داشت؟!

بگفته مدیر شرکت نایتینگل چیزی که باعث خاص و تخصصی شدن محصولاتشان شده به ترکیب سخت افزار و نرم افزار امنیتی رباتیک این شرکت مربوط خواهد شد.

در امنیتی که با نیروی انسانی کنترل شود وظایف بسیاری انجام می شود که سیستم RAS می تواند آنها را سریعتر، ارزانتر و بهتر انجام دهد و بخاطر همین مزیتها، RAS می تواند تحولات صنعتی اساسی و بنیادین خوبی به همراه داشته باشد.

نیروهای امنیتی قراردادی بزرگترین بخش بازار امنیت فیزیکی با سهمی 50 درصدی را دارا هستند و هر چیزی که بتواند این نقش را تحت تاثیر قرار دهد می تواند تمام بازار را متحول نماید.

Savas در ادامه افزود :

نیروهای امنیتی قابلیتهای محدودی دارند. مثلا برای نیروهای حفاظتی سخت است که تاسیسات وسیع امنیتی یا محیطهای ریموت را زیر نظر گرفته و تحت پوشش امنیتی قرار دهند. مفهوم عکس العمل سریع عملا در محیطهای وسیع تاسیسات بی معنی و تقریبا غیر عملی است. عوامل دیگری هم هستند که کارکرد نیروهای امنیتی را با مشکل روبرو می کنند. مثلا بیماری گاه گاه، روزهای تعطیل، تعطیلات عید و دزدی نیروها و .. از جمله این مشکلات خواهند بود. این مشکلاتی است که به نیروهای انسانی معطوف است و می تواند تجارت و صنعت را هم تحت تاثیر قرار دهد و باعث می شود به فکر رباتها هم بیفتیم. رباتها حداقل تعطیلات عید ندارند!

فرود پهباد امنیتی

گردش مالی بالا مشکلی سیستماتیک، ناجور و هزینه بر است که می تواند بازار حفاظت انسانی را با مشکل روبرو کند. گردش مالی این بازار 100 درصد است و بعضی موارد به 400 درصد هم میرسد. در مقام مقایسه  شاید ترنور یا گردش مالی بسیاری از مشاغل تنها حدود 15 درصد باشد. این گردش مالی می تواند روی نیروی انسانی، کارایی سیستم حفاظتی و حتی رده های پایینتر این بازار تاثیر گذار باشد. در حقیقت هزینه های مصاحبه، آموزش و استخدام نیروهای کاری جدید می تواند 30 تا 400 درصد بیشتر از حقوق سالیانه نیروی انسانی آماده به کار باشد. این یک نکته منفی کار است که با کاهش هزینه های مذکور می توان روی کارکرد شرکتها تاثیر خوبی گذاشت.

میانگین هزینه امنیتی کاربران در قراردادهای امنیتی شاید سالانه حدود 200 میلیون تومان باشد (ساعتی 100 هزار تومان * 2080 ساعت سالانه). مبلغی که به نیروی انسانی امنیتی تعلق می گیرد مبلغی حدود 40 تا 60 هزارتومان در ساعت خواهد بود که برای مشاغل خطرناک با مسئولیت بالا خیلی هم عدد جذابی نیست. همانطور که گفتیم کاهش هزینه های نیروی انسانی و وضعیت امنیتی فعلی جهان باعث می شود بزودی RAS بیش از قبل مورد توجه بازار امنیتی قرار گیرد.

ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار در محصولات RAS

پهبادها بعنوان اولین جزء این راهکار با طراحی تجاری ویژه UAV ها برای حمل و اجرای ماموریتهای امنیتی جزء اساسی این راهکار بحساب می آیند. پهبادها با برخورداری از یک یا چند حسگر مثل حسگر RGT، IR، حرارتی و راداری و Hazmat  بکار گرفته می شوند. این نکته مهم است که بدانیم سنسورهای جدید بسیار پیشرفته اند و می توانند پهبادها را از هوشمندی خاصی که در ذهن ماست فراتر برند. سیستم RAS بطور کلی با این قابلیتها قدرتمندتر و بهینه تر می شوند.

جزء بعدی این راهکار به Base Station یا پایگاه کاری مربوط می شود که بعنوان فرودگاه و محل شارژ پهبادها مورد استفاده قرار می گیرد. این پایگاهها چیزی فراتر از یک فرودگاه ساده یا محل فرود بحساب می آیند. در همه صنایع دستگاههای واترپروف یا مقاوم به نفوذ رطوبت و غبار کار را راحتتر کردند و این محلهای فرود هم باید سیستمی خودکار و واترپروف داشته باشند.

راهکار پهباد نظارت امنیتی Nightingale

جزء آخر هم مهمترین بخش از سیستم خودکار RAS است. هرکسی می تواند پهباد بسازد! اما نرم افزار هوش مصنوعی آن باید بتواند اعمال خودکاری را برای ناوگانی از پهبادها و پایگاههای آنها طراحی نماید. با اهمیت ترین بخش کار زمانی است که از راهکار RAS در محیطهای تجاری استفاده شود و نرم افزار باید بتواند همه ظرایف امنیتی را متناسب با محیط اجرا نماید. این نرم افزار پیچیده درواقع یک شبکه دسترسی به فرامین و ارتباطات خواهد بود و مغز سیستم بحساب می آید.

مدیر شرکت امنیتی Nightingale در ادامه افزود :

نرم افزار کنترل ماموریت ما قابلیت کنترل و اجرای فرامین را در سیستم های  RAS در هر زمان و مکانی از جهان ممکن ساخته است. با تعیین اجازه دسترسی برای کاربران از طریق PC یا دستگاههای موبایل بر روی اینترنت، نیروهای امنیتی می توانند از جزئیات ماموریت با خبر شده و محیطهای مهم برای کنترل ورود مثل مسیرهای پروازی، سرعت و جهت و زمان پروازها و محل دوربین مداربسته در حال پرواز را در کنار دیگر جزئیات ماموریتهای امنیتی بدست آورند.

در ویدئوی تبلیغاتی شرکت نایتینگل می توانید بخوبی عملکرد و سیستم ناوبری این دوربین مداربسته پرنده یا پهباد نظارت امنیتی را مشاهده نمایید:

مزایای سیستم های امنیتی یکپارچه

RAS می تواند با سیستم های VMS و PISM(سیستم مدیریت اطلاعات امنیت فیزیکی) سازگار شوند. بدین صورت ارزش افزوده زیرساختهای امنیتی بالاتر می رود.

با پیشرفت سیستم های امنیتی در آینده بیشتر از مفاهیمی مثل PISM، RAS و .. خواهیم شنید. از همراهی شما با سی سی تی وی آنلاین سپاسگذاریم.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.