آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (قسمت چهارم : کجا از UTP و کجا از STP استفاده کنیم)

آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (قسمت چهارم : کجا از UTP و کجا از STP استفاده کنیم)

چهارشنبه 1395.10.08

در چه مواردی هنگام نصب دوربین مدار بسته باید از کابلهای شبکه STP استفاده کرد؟

جواب آسان این سوال : هرجایی که با اختلال امواج مواجه بودید! زیرا همانطور که در مقاله قبلی سی سی تی وی آنلاین در این باره گفتیم کابلهای STP کمتر تحت تاثیر امواج و اختلالات مغناطیسی قرار می گیرند. در اینجا به چندین منبع اختلالی تاثیر گزار بر روی شبکه های ویدئویی می پردازیم:

  • در محلهایی که کابل شبکه دوربین مداربسته در مجاورت سیم و کابلهای برق فشار قوی قرار دارند : سیمهای برق مخصوصا در شرایطی که بصورت دسته ای و موازی کابلهای شبکه قرار گیرند، می توانند برای انتقال داده ها مشکلاتی بوجود بیاوند. حتی کابل کشیهایی که با فاصله از هم در کف ساختمان یا مسیر مجزایی قرار دارند می توانند بصورت یک منبع اختلال برای جریان تصویری عمل کنند. در مواقعی از این دست که امکانات اجازه کابل کشی مجزا با کابل STP را نمی دهد، بهترین کار این است که از همان کابل کشی که برای شبکه کامپیوتر با کابل STP استفاده شده است بصورت اشتراکی استفاده کنیم یا اگر از نوع STP نبود می توان از همان مسیر کابلهای STP برای شبکه دوربین مداربسته هم استفاده کرد. اصلا دیگر نگران نویز روی کابلهای STP نباشید.
  • نزدیک به منابع القای الکترومغناطیسی : کابلهای شبکه که برای داده ها استفاده می شوند اغلب نزدیک به تجهیزاتی هستند که قابلیت القای الکترومغناطیسی دارند. مثلا موتور الکتریکی، ترانزیستور برق، سیم پیچهای مغناطیسی یا مارپیچهای القایی می توانند EMI قابل توجهی ایجاد کنند. این منابع بدلیل تولید جریانهای القایی بر اساس نوع عملکردشان بر مبنای القای مغناطیسی مشهورند. دستگاههایی مثل تجهیزات HVAC، فنهای تهویه، قفلهای مغناطیسی دربها، تابلو برقها و ماشین آلات صنعتی می توانند درجات مختلفی از اختلال و نویز را بر روی تصاویر ویدئویی دوربین مدار بسته ایجاد کنند.
  • دستگاههای GSM یا تاکی واکیها و بیسیمهای کوتاه برد : اغلب ارتباطات ضعیف رادیویی می توانند بر روی انتقال داده ها اثر مخرب بگذارند. وجود یک گوشی به تنهایی مشکل ساز نیست اما برای پیشگیری از مشکل امواج هنگام قرار گرفتن مسیر انتقال داده ها نزدیک به یک انتقال دهنده یا تقویت کننده شبکه، باید از کابل STP استفاده کرد.
  • قاب سیستم روشنایی مهتابی و کم مصرف : یکی از  بزرگترین منابع تولید اختلال EMI (الکترومغناطیسی)، قاب و تشکیلات روشنایی کم مصرف و اصطلاحا لامپهای فلوروسنت هستند. به طور معمول، کابلهای شبکه مستقیما در داخل داکتی که کابل برق سیستم نور سقفی از آن عبور کرده، نصب می شوند و دقیقا بالای لامپهای سقفی در زیر سقف کاذب قرار می گیرند و اگر از گیره های سقفی برای معلق نگه داشتن کابلها(حفظ فاصله) استفاده نشود باید حتما از کابلهای شبکه STP برای اینکار استفاده شود.

می توانید برای اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاله انتخاب بهترین کابل برای شبکه دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری بپردازید.


نتایج تجربی

بر اساس تجربه تقریبا طیف وسیعی از سیستمهای نظارت تصویری از کابلهای شبکه نوع UTP استفاده می کنند و مشکل خاصی هم گزارش نکرده اند. هنوز هم استفاده از کابلهای STP تنها به دیتاسنترها و پروژه های ایده آل یا خاص بر می گردد.

چه زمانی مجبوریم فقط از کابلهای شبکه STP استفاده کنیم؟

اخیرا شرکت Axis اعلام کرده بود که برای نصب دوربینهای مداربسته فضای آزاد (Outdoor Camera) از کابلهای STP استفاده می کند. در برگه رسمی این شرکت قید شده بود که درجایی که دسته کابلهای برق می گذرند و محیطهایی با موتورها و کندانسورها که کابلهای شبکه مجبورند از آنجا عبور کنند، بدلیل جلوگیری از مشکلات ناشی از محیطهای الکتریکی از کابلهای STP استفاده می شود. پس از آن به تاکید گفته بود که باید از کابلهای شبکه STP برای دوربینهای مداربسته در فضای آزاد یا بعنوان کابلهای رابط فضای آزاد استفاده کرد.

این موضوع بیان می کند که با توجه به نصب 40 درصد دوربینهای مداربسته در فضای آزاد، کاربران مجبورند از کابلهای STP استفاده کنند. این توصیه Axis بار مالی بر روی کل پروژه تحمیل می کند اما می تواند جلوی مشکلات آزار دهنده آینده سیستمهای نظارت تصویری شما را بگیرد.

با توجه به تجربیاتی که داشتیم ، موافق نیستیم از کابل STP بطور کامل در همه جای شبکه دوربین مدار بسته استفاده شود. هوشمندانه ترین استفاده از کابلهای STP جاییست که شبکه در محیطهای پر ریسک یا پر تنش یاد شده در بالا قرار دارد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.