کاهش افت فریمهای تصویر در انتقال تصویر دوربین مداربسته (قسمت پایانی)

کاهش افت فریمهای تصویر در انتقال تصویر دوربین مداربسته (قسمت پایانی)

سه شنبه 1396.02.12

راهکارهای اختصاصی سیستم های نظارت تصویری

بهترین راهکار برای کاهش از دست رفتن فریم تصاویر ویدئویی دوربین مداربسته استفاده از دستگاه و سیستم عاملی خواهد بود که بصورت اختصاصی برای این سیستم ها طراحی شده باشد و با اولویت بندی قیفی منابع، اولویت ضبط جریان ویدئویی را نسبت به بقیه امور و سرویسها در زمان Overload یا سربار پردازشی بالاتر در نظر بگیرد. با در نظر گرفتن اولویت بیشتر برای داده های ویدئویی مطابق ابعاد و نوع دوربین های مداربسته سیستم نظارت تصویری مشکل تا حد زیادی مرتفع می شود.

بهینه سازی حافظه ذخیره سازی برای سیستم نظارت تصویری

در بخش قبلی به نحوه از بین رفتن فریم های تصویری قبل از رسیدن به VMS ها اشاره کردیم. حالا فریمها در سمت دیگر در هارددیسکهای ذخیره سازی مطابق جریان ورودی داده های تصویری پیش نمی روند و ذخیره نمی شوند. بیشتر سیستم ها بنوعی از هارددیسکها و ذخیره سازها وابستگی دارند. بنابراین برای ذخیره تمام ویدئوهای دریافتی از دوربین های مداربسته در تمام روز و شب باید حجم زیادی از حافظه – اغلب در حد ترابایت – تحت تاثیر این جریان قرار گیرد.

هارددیسکها باید برای ضبط و خواندن سریع داده ها بهینه شوند و بر اساس نوع داده های ذخیره شونده در واحد هر بلاک به بهترین فرم تغییر کنند. اگر به شکل دیتابیسی به ماجرا نگاه کنید داده ها یکباره ذخیره می شوند و داده ها توسط افراد مختلفی مجددا مشاهده یا تغییر می کنند. ذخیره سازی داده های ویدئویی از چندین دوربین مداربسته به این شکل صورت نمی گیرد و می تواند بروشهای دیگری بهینه شوند :

  • تغییر سایز بلاکهای داده های تصویری بصورتی که از فایلهای معمول بزرگتر باشند.
  • بلاکهای ویدئویی یکبار نوشته و ضبط می شوند ولی چندین بار خوانده می شوند و این یعنی Write-intensive یا متمرکز روی ضبط خواهند بود.
  • فایلهای جدید همواره از دوربین های مداربسته متعددی برای ذخیره سازی به هارددیسکها می رسند.

جلوگیری از دست رفتن فریم ویدئوهای حیاتی

تمام این پارامترها باعث می شوند که هد هارددیسک بشدت پرکار شده و زمان جستجوی طولانیتری را نیاز داشته باشد. بنابراین هد هارددیسک نمی تواند زمان کافی برای ذخیره سازی داشته باشد و نمی تواند مطابق داده های تصویری ورودی به آن واکنش نشان داده و بدرستی ذخیره سازی را همزمان پیش ببرد. بنابراین بسیاری از فریمهای تصویری از بین خواهند رفت.

برای استفاده از سیستم دیسکهایی که برای ذخیره تصاویر ویدئویی بهینه شده اند باید شانس و احتمال از بین رفتن را کمی بهتر کنید. راهکاری که می تواند زمان جستجو و حرکت هد را بهبود بخشد می تواند این باشد که چندین فایل ویدئویی در روی یک فایل ذخیره شوند یا راهی پیدا شود که هد هارددیسک بتواند با کار کمتر ذخیره سازی بهتری انجام دهد و شانس از بین رفتن فریم های تصویری ویدئویی دوربین مدار بسته را کاهش دهد.

نیاز به کارایی بالا و مطمئن سیستم ذخیره سازی

تجهیزات همه کاره مثل سیستم پیشخوان فروشگاه بعنوان ذخیره ساز تصاویر ویدئویی دوربین مداربسته می تواند تنها برای مقاصد عمومی مورد استفاده باشد که تنها محیطی ساده و با حداقل دوربین مداربسته ممکن را پوشش دهد. اما حتی در سیستم های کوچک هم با تنها 3 تا 4 دوربین مدار بسته، تجربه نشان داد جریان داده/تصاویر هم زمانی که سیستم مشغله دارد از بین می روند و هارددیسکهای عمومی نمی توانند با سرعت مناسب سیستم را تغذیه کنند.

این موارد بخاطر سایز و ماهیت کلی فایلهای ویدئویی پیش می آیند اما منحصر به سیستم های نظارت تصویری نیستند. در صنعت فیلم سازی هم از دستگاههای متعددی بعنوان ویدئو سرور برای مدیریت جریان تصویری ورودی از دوربین های دیجیتال و ذخیره آنها روی حافظه های سخت افزاری استفاده می شود. زمانی که به کارایی و اطمینان پذیری بالایی نیاز دارید عملا یعنی دسترسی بالایی به منابع نیاز است و این یعنی تجهیزات همه کاره ارزانتر یا مثل PC ساده پیشخوان فروشگاه جوابگوی کار شما نیست. تنها کافیست ببینید که چقدر نوسانات کار می تواند ریسک از دست دادن ترتیب کلیدی ویدئوها را بهم بریزد و براحتی شما خطر از دست دادن مستندات مهم را به جان خریده اید. مستندات ویدئویی که می تواند توسط سیستم نظارت تصویری(CCTV) ذخیره شوند ولی 100 درصد ماجرا را بخوبی پوشش نداده باشد!

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.