WDR در دوربین مدار بسته (قسمت دوم : میزان و مشخصات WDR )

WDR در دوربین مدار بسته (قسمت دوم : میزان و مشخصات WDR )

سه شنبه 1395.10.14

اندازه گیری میزان WDR

باید بدانیم دوربین مدار بسته با چه میزان یا طیفی از نور در یک صحنه روبروست. بطور معمول واحد  قابل قبول برای اندازه گیری کنتراست سطوح نوری در سیستم نظارت تصویری با دسی بل (dB) اندازه گیری می شود و هرچه این عدد بیشتر باشد نشان دهنده کارایی قدرتمندتر WDR خواهد بود.

متاسفانه این معیار اندازه گیری، خیلی استاندارد نیست و اغلب از یک برند تا برند دیگر متفاوت است و نباید خیلی به آن اعتماد کرد. شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته با بیان درجات متفاوتی از WDR، کاربران را بیشتر گیج کرده و اصلا داستان را پیچیده تر می کنند.(تصویر زیر را مشاهده نمایید.)

هنگامی که از معیار dB بتنهایی استفاده می شود داستان کمی غیر ملموس می شود(نمی فهمیم در عمل یعنی چه مقداری تغییر می کند.). در واقع این مقیاس بستگی به شرایط و با سناریوهای مختلف فرق خواهد کرد. در جدول رنگ که طیف خاکستری با سایه های رنگی متفاوتی از سفید تا سیاه مدرج شده است(تصویر زیر) هر چه یک دوربین مدار بسته بتواند سطوح و رنگهای متفاوتی را نشان دهد یعنی از میزان dB بالاتری پشتیبانی می کند و نشان می دهد کارایی WDR این دوربین مدار بسته می تواند بالاتر باشد. در زیر نمونه ای از چارت اندازه گیری WDR از شرکت Pixim را مشاهده می کنید:

جدول معیار WDR دوربین مدار بسته

متاسفانه این معیار هم در دنیای واقعی خیلی مصداق دقیقی ندارد (در مورد دوربین مدار بسته روبروی درب ورودی چه چیزی از این روش می توان فهمید؟!) و اینکه آیا این طرز برداشت می تواند توسط شرکتهای مختلف مورد استفاده یا اندازه گیری قرار گیرد؟!

برای مطالعه مطالب آموزشی بیشتر می توانید به بخش مقالات تخصصی دوربین مدار بسته سی سی تی وی آنلاین مراجعه نمایید.

تفسیر مشخصات نام برده شده برای WDR دوربین مدار بسته

خیلی نباید روی اعداد و ارقامی که شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته برای عدد dB عنوان می کنند حساب کنید. زیرا آنها این مقدار را بر اساس تصمیمات و شرایط خودشان بدست آورده و اعلام می کنند و بتنهایی قابل اعتماد نیست. برای درک این موضوع چند راه وجود دارد:

  • نرخ WDR با مثلا 70 دسی بل یا کمتر نشان می دهد که دوربین مداربسته اصلا از WDR واقعی(True WDR) پشتیبانی نمی کند و چون شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته این را می دانند با قرار دادن اعدادی در این رنج دوربین مدار بسته تولیدیشان را در رده محصولات عادی یا غیر WDR قرار می دهند و WDR عادی در محدوده 55 تا 70 را هم در مشخصات قید می کنند تا ارزش افزوده به محصولاتشان بیفزایند!
  • میزان WDR با عددی بیش از 100 دسی بل معمولا (نه همیشه) به این معنی است که دوربین مدار بسته مذکور از WDR با میزان exposure های چندگانه پشتیبانی می کند. البته شرکتهای سازنده دوربین مداربسته می توانند در این محدوده هر عددی که می خواهند انتخاب کنند و بهمین دلیل قابل اعتماد نیست. بهتر است دوربین مدار بسته را در شرایط مورد نظر عملا تست کنید.
  • در این باره برخی شرکتها محافظه کارانه تر میزان WDR را قید می کنند. برای مثال در بسیاری از محصولات سونی از عبارت WDR با میزان تنها 90 دسی بل یاد شده است. البته به این معنی نیست که نسبت به شرکتهای دیگری که عدد 120 یا 130 دسی بل را روی دوربین مدار بسته می زنند قابلیت کمتری دارند! برای همه این گزینه ها نیاز به بررسی علمی و عملی خواهد بود.
  • در چند سال قبل می دیدیم که شرکتها در گفتن عدد dB دوربینهای مداربسته با یک دیگر رقابت می کنند و از اعدادی در حدود 130 و حتی 140 دسی بل صحبت می کنند. اما در بررسی های عملی ما، حتی دوربین مدار بسته با مشخصات dB پایینتر (در حد 90 دسی بل) هم قابلیتهای بسیار کمی داشته اند و اعداد بالا اغراق گونه تر بچشم می آیند.

راه حل جایگزین

در بررسی های عملی انجام شده دیدیم که در دنیای واقعی باید از راه جایگزین استفاده کنیم تا ببینیم میزان WDR در یک صحنه چقدر باید باشد. با استفاده از لوکس متر سعی کردیم روشن ترین و تاریک ترین نقاط صحنه های مختلف را ضبط و اندازه گیری کنیم. کنتراست نسبی این نقاط با یکدیگر معیار خوبی برای تعیین چالشهای نوری یک صحنه خواهد بود.

در تصویر زیر روبروی دربی که به محیط آزاد باز می شود باتوجه به محدوده کمی که به فضای آزاد دارد محدوده نوری شدیدا متضادی به چشم می آید:

شدت نور تصویر دوربین مداربسته

در صحنه بالا نسبت شدت نور یا کنتراست نقاط تاریک و روشن چیزی حدود 6.5 برابر است. بدین صورت که درب ورودی باز شدت نور 1300 لوکس داشته و اطراف درب در نقاط نیمه تاریک 200 لوکس نور اندازه گیری شده است.

وقتی نسبت شدت نور دو نقطه نزدیک به هم در حد 1 باشد دیگر نیازی به قابلیت WDR احساس نمی شود. با نسبت کمتر از این مقادیر هم با مقادیر کمتری از WDR می توان تصاویر مناسبی داشت.

اگر بر اساس روش ما به این موضوع نگاه کنیم باید همه چیز اندازه گیری شود و این نوع محاسبه براحتی می تواند با خرید لوکس متری با قیمت 400 تا 600 هزار تومان انجام شود. در طول روز و زیر نور آفتاب شدت WDR می تواند متغیر باشد و در هر ساعتی مقادیر مختلفی از لوکس متر بدست می آید.

در روزهای آینده با مقالات بعدی سی سی تی وی آنلاین با ما همراه باشید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.