WDR در دوربین مدار بسته (قسمت چهارم : ترفند WDR غیر واقعی شرکتها ، جمع بندی)

WDR در دوربین مدار بسته (قسمت چهارم : ترفند WDR غیر واقعی شرکتها ، جمع بندی)

دوشنبه 1395.11.11

در قسمت قبل مقاله آموزشی دوربین مدار بسته به تکنیکهای WDR غیر واقعی اشاره کردیم. امروز علاوه بر آشنایی با این تکنیکها، می خواهیم ببینیم تفاوت بین دوربینهای مدار بسته WDR واقعی و دوربینهای مدار بسته بدون قابلیت WDR در محصولات یک برند چقدر با یکدیگر فرق می کنند.

روشهای WDR غیرواقعی بیشتر حول این دو تکنیک می گردند :

BLC یا جبران نور پشت زمینه تصویر دوربین مدار بسته

BLC یا Backlight Compensation تکنیکی است که با تنظیم ساده میزان Exposure دوربین مدار بسته بر روی یک مقدار ثابت شدت نور پشت زمینه یا نقطه ای را کاهش می دهد. در اصل این تکنیک تنها زمانی قابل استفاده است که بخواهید محیطی تماما تیره یا تماما روشن را در دوربین مدار بسته زیر نظر بگیرید و در محیطهایی با ترکیب این دو شدت نوری به مشکل می خورید. یعنی اگر صحنه ای بگونه ای باشد که فضای تاریک و روشن بسیاری داشته باشد، BLC می تواند تنهای یک بخش آنرا بدرستی تصحیح نماید و بخش دیگر که شدت نور متضادی داشته است کاملا غیرواقعی بنظر می آید. در تصویر زیر تفاوتها محسوس است.

تفاوت BLC و WDR دوربین مدار بسته

WDR دیجیتال

Digital WDR با نامهای DWDR یا EWDR یا WDR الکترونیکی هم شناخته می شود که اساسا یک تنظیمات کنتراستی است که بجای اعمال بر روی کل تصویر، تنها بر روی نواحی چندگانه صحنه انجام می شود. DWDR ممکن است در بعضی از صحنه ها کمی تغییر ایجاد کند اما این تکنیکها اصلا قابل مقایسه با تکنیک WDR واقعی نیستند.

توجه کنید که بسیاری از شرکتهای تولید کننده دوربین مداربسته، DWDR را بعنوان قابلیتی مجزا علاوه بر WDR واقعی، بر روی محصولشان تبلیغ می کنند و کاربران هم بسادگی به اشتباه می افتند که هر کدام چه کار می کنند؟! نمونه این اصطلاحات را در دوربینهای مدار بسته اکسیز با عبارات Dynamic Capture و Dynamic Contrast می بینیم. با اطمینان بدانید که این عبارات بیشتر برای تبلیغ و دور شدن از واقعیت است و همان WDR غیر واقعی یا بهتر بگوییم WDR تقلبی است!

تفاوت تصویر دوربینهای مدار بسته WDR با دوربینهای مدار بسته عادی از یک برند

وقتی شرکتی در مشخصات یک نسخه از دوربین مدار بسته از قابلیت WDR واقعی نام می برد قطعا انتظار کارایی بالاتری در شرایط نوری متفاوت از آن دوربین مدار بسته نسبت به نسخه عادی خواهیم داشت.

در تصویر زیر تفاوت دوربین مدار بسته WDR اکسیز با دوربین مدار بسته بدون WDR از اکسیز را می بینیم :

WDR دوربین مدار بسته اکسیز

در زیر هم تفاوت دو دوربین مدار بسته WDR/بدون WDR از سونی را می بینیم:

WDR دوربین مدار بسته سونی

نکته: هرگز تفاوت کارایی این دو نسخه دوربین مدار بسته را چه در اکسیز و چه در سونی با این دو تصویر قیاس نکنید. بلکه باید تستها و شرایط متفاوتی را برای هردو مدل انجام دهید و بطور دقیق تر متوجه کارایی آنها شوید. این تصاویر تنها بعنوان مثالی ساده آورده شده اند و تمام ماجرا را شرح نمی دهند.

ترفندها و اسامی تقلبی بکار رفته بجای WDR در برندهای مختلف

بسیاری از شرکتها مرموزانه درباره پشتیبانی از WDR در دوربینهای مدار بسته تولیدیشان صحبت می کنند. ما در اینجا لیستی از این جزئیات تقلبی قرار داده ایم و تفاوت WDR واقعی (سطوح متفاوت Exposure)، نوع تقلبی (دیجیتال WDR یا WDR الکترونیکی) یا هردو را آورده ایم. ضمن اینکه اسامی و مشخصات تغییر داده شده هم آورده شدند.

همه این 15 شرکت سازنده دوربین مدار بسته، محصولاتی دارند که از WDR واقعی پشتیبانی می کنند اما تقریبا نیمی از محصولاتشان را با مشخصات WDR دیجیتالی برای مقاصد تبلیغاتی نام گذاری کردند.

WDR دوربین های مدار بسته

در پایان این نکته مهم خواهد بود که بدانید بسیاری از شرکتها برای آنکه نام WDR به هر شکلی بر روی محصولاتشان قید شود، سعی کردند WDR را دوشاخه برتر و معمولیتر دسته بندی کنند. مثلا محصولاتی با WDR واقعی را با عناوین WDR Pro، Advanced WDR، Extreme WDR، Super WDRو ... نام گذاری کرده و محصولاتی که از WDR تبلیغاتی و تنها در حد تکنیکهای WDR غیر واقعی باشند از اسامی محقرانه تر یا DWDR، SSDR، Basic WDR و ..  استفاده می کنند.

دقت داشته باشید که WDR به دلیل بار سخت افزاری نرم افزاری ویژه باعث افزایش قیمت دوربین مدار بسته می شود و گول قیمتهای ارزان و زرق و برق کلام و تبلیغات دوربینهای مدار بسته تقلبی یا غیر معتبر را نخورید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
mohsen

ok

17:26 1395.11.11