اتحاد شرکتها مقابل هک دوربین مداربسته و سیستمهای نظارت تصویری

اتحاد شرکتها مقابل هک دوربین مداربسته و سیستمهای نظارت تصویری

يکشنبه 1395.12.01

در سال 2017، سازندگان سیستمهای نظارت تصویری و دوربینهای مداربسته بعنوان بازیگران این صنعت با افزایش گرایشات و علائق کاربران به کدکهای فشره سازی پیشرفته، تحلیلگرهای ویدئویی و سرویسهای مدیریتی بیش از گذشته روبرو خواهند بود. دقت بر روی این تکنولوژیها و رفع نیازهای کاربران می تواند به حفظ کسب و کارها و افزایش پیشرفت آنها بینجامد. اما بر اساس مشکلات امنیتی که در سال 2016 افزایش یافت، هیچ یک از برندهای دوربین مداربسته از حملات و تهدیدات امنیتی و سایبری دور نیستند. این داستان با حملات گسترده DdoS (حملات متعدد برای خروج از سرویس) در سال گذشته بیشتر مهد توجه قرار گرفت.

حملات DdoS با هدف کاهش کارایی سیستم اینترنتی ایالات متحده آمریکا و شرکتهای گرداننده اینترنت باعث شد سرویسهای مشهور بین المللی بسیاری مثل آمازون، نت فلیکس و .. بطور موقت از کار بیفتند. بعد از مدتی مشخص شد علت و منشاء این حملات، طیف گسترده و متنوعی از دستگاهها در بستر اینترنت اشیاء (IoT) بوده است. دستگاههایی مثل دوربینهای مداربسته، NVR های ساخته شده از تجهیزات تولیدی چینی که پس از آلوده شدن توسط بدافزار Mirai در نقش سربازان رباتی در حملات سایبری شرکت می کردند. حالا پس از حوادثی از این دست مجددا موجی از هوشیاریها و آگاهیهای اینترنتی سایبری برجسته شده تا با افزایش روز افزون حرکت بسمت سیستمهای نظارتی ویدئویی روی اینترنت، مشکلات امنیتی آینده را کاهش دهند.

بگفته Brandon Reich مدیر عامل شرکت Pivot3 :

تاثیرات قابل توجه امنیت سایبری در دنیای اینترنت اشیاء، چیزی غیرمنتظره بود که در سال گذشته همه با آن روبرو شدند. امنیت دستگاههای متصل به اینترنت نگرانی همیشگیست اما بیشتر از این متعجب بودیم که این آسیبها تا دورترین مناطق ادامه داشت و چطور براحتی هکرها توانستند کنترل دستگاهها را بدست گرفته و اطلاعات مورد نیاز و ثبت شده را بدست بیاورند.

بگفته Kevin Wine از بخش بازاریابی Verint Systems :

در سال 2017 شاهد این خواهیم بود که شرکتهای بیشتری بر روی تهدیدات سایبری متمرکز شوند و با رواج مفاهیمی که باعث افزایش رقابت کسب و کارها و پیشتازی امنیتی است سعی کنند قدمی پیشگیرانه و  فراتر از تهدیدات امنیتی بردارند.

شرکتها و برندهای سازنده دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری سعی بسیاری در ایمنتر کردن تجهیزات داشتند. برای مثال شرکت Bosch Security System ساخت چیپستهای دوربینهای مداربسته را با پلتفرم ویژه ای تحت عنوان TPM ترکیب کرده تا بر روی دوربینهای مداربسته امکان برداشتن اطلاعات مهمی مثل کلیدهای تبادل، Certification، لایسنس و ... را غیر ممکن سازد. بنابر آنچه بوش اعلام کرده است بکارگیری قابلیت TPM باعث می شود تلاشها برای دسترسی به اطلاعات کلیدی غیر ممکن باشد و تنها توسط کلید اختصاصی TPM امکان کار با این اطلاعات وجود دارد.

مقاله 10 مورد از مهمترین هکهای سال 2016 می تواند نکات جالبی برای مطالعه داشته باشد.

شرکت اکسیز (AXIS) هم به کاربر اطمینان بخشیده که تجهیزات نظارت تصویری این شرکت محافظت شده و مقاوم در برابر حملات امنیتی خواهند بود.

بگفته مدیرعامل شرکت Axis :

امنیت سایبری همچنان بزرگترین اولویت شرکت اکسیز در سال 2017 خواهد بود. بویژه که محصولات تولیدی این شرکت در فضای اینترنت اشیاء و محیطهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند. ما شرکای کاری را در برنامه آکادمی اکسیز آموزش داده و توصیه های امنیتی را در طول زمان به کاربران نهایی از همه سطوح در وب سایت ارائه می دهیم. اکسیز تنها به توصیه های ابتدایی محصولات تاکید نمی کند.

نظر Karen Sangha مدیر بازاریابی پاناسونیک در انگلستان :

تکنولوژی ماسک منطقه خصوصی یا چهره افراد که در شرکت پاناسونیک مورد استفاده است می تواند تشخیص چهره افراد و کاربران و نیروهای کار را از تشخیص محفوظ نگه دارد.

آموزش نقش بزرگی در این پدیده ایفا می کند بشکلی که Francis Lachance مدیر گروه محصولات ویدئویی و نمایشی شرکت Genetec  در این باره می گوید :

" این واقعیت که هر روز محصولات تحت شبکه و سیستمهای IP بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد باعث شده امنیت ناقص و مسئولیت پذیری در قبال امنیت سایبری تنها به دپارتمانهای IT معطوف نشود. هر یک از بازیگران بازار امنیت فیزیکی از هر برند و شرکتی برای مشارکت و رایزنی در این اجماع نقش مختص خودشان را خواهند داشت. بنابراین چالش اصلی آموزش خواهد بود : ما نیاز به شکل دادن بینش کاربران درمورد موضوعاتی مثل اینکه چه چیزی ایمن نیست خواهیم داشت و باید به آنها بیاموزیم که چطور از مشکلات امنیتی بدورباشند. به آنها یاد دهیم از خوشان حفاظت کنند و نشان دهیم چطور می توانند بهتر ریسک استفاده از تجهیزات امنیتی غیر ایمن و سیستمهای ضعیف را مدیریت نمایند.

در سی سی تی وی آنلاین هم در ابتدای سال 2017 درمورد بوت ایمن دوربین مداربسته و تجهیزات نظارت تصویری توضیحاتی دادیم. با توجه به جذابیت دوربینهای مداربسته بعنوان طعمه هکرها در اینترنت اشیاء بحث آموزش ر رده اول امور امنیتی قرار می گیرد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.