گارتنر : افزایش انفجاری استفاده و خرید پهبادها درسال 2017

گارتنر : افزایش انفجاری استفاده و خرید پهبادها درسال 2017

دوشنبه 1395.12.09

بازار پهبادهای (Drone) شخصی و تجاری درحال توسعه است و حتی پهبادهای ارزان قیمت شخصی هم با سرمایه گذاریهای تجاری رونق بیشتری از قبل بدست می آورند. تحلیلگر ارشد گارتنر Gerald Van Hoy نیز در این باره می گوید :

پیشرفت تکنولوژیهای اخیر خطوط محدود کننده را کم رنگ کرده و می توان از پهبادهای شخصی برای کاربردهای بسیاری مثل سیستمهای نظارت تصویری، نقشه کشیهای سه بعدی (3D Mapping) و مدلسازیهای تجسمی استفاده نمود.

براساس پیش بینی مرکز تحقیقات و مشاوره فناوری اطلاعات گارتنر، سال 2017 بیش از 3 میلیون پهباد در سراسر جهان مورد استفاده قرار خواهند گرفت که این عدد نشان می دهد بازار پهبادها نسبت به سال 2016 رشدی 39 درصدی را تجربه خواهد کرد.

سرمایه گذاریها در بازار پهبادها در سال 2017 به عددی فراتر از 6 میلیارد دلار خواهد رسید و در مجموع برشد 34 درصدی برسد. براساس پیش بینیها این میزان سرمایه گذاریها تا سال 2020 به عددی فراتر از 11.2 میلیون دلار می رسد.

با اینکه پهبادها و Drone ها با محدودیتهای قانونی هم روبرو هستند اما روز به روز جذابیت بیشتری پیدا می کنند. نمونه این قوانین را در شهر تهران شاهد خواهیم بود. بعد از پروازهای بدون هماهنگی با مناطق امنیتی شهر تهران، قانون برای جلوگیری از پرواز پهبادهای شخصی و تجاری وارد عمل شد. البته در کشورهای دیگر مثل سوئد هم پرواز هر نور پرنده سبک و پهباد که به دوربین مجهز شده باشد ممنوع می باشد.

تقریبا 2.8 میلیون پهباد شخصی در سال جدید بفروش می رسند که در مقایسه با تعداد پهبادهای فروخته شده سال قبل با 174 هزار محصول، عددی فوق العاده بشمار می آید.

بگفته مسئولان گارتنر، استفاده از پهبادهای شخصی روز به روز بیشتر طرفدار پیدا خواهد کرد و عکسبرداری پرتابل و دیگر تفریحات را نیز در این بازار وارد خواهد کرد. بازار پهبادهای تجاری بسیار کوچکتر است و در بخش عمده قابل رقابت با فروش پهبادهای شخصی نخواهد بود. پهبادهای شخصی با قیمتی کمتر از 5 هزار دلار قطعا بیشتر مورد توجه خواهند بود. سازندگان پهبادهای شخصی هم بدنبال این علایق به سمت بازارهای تجاری هم می روند.

صنعت کشاورزی اولین بازار بزرگ برای پهبادهای تجاری است. اما گارتنر پیش بینی می کند حساسیت و رقابت قیمتی صنعت کشاورزی باعث می شود پهبادها تنها رشدی 7 درصدی را در این بازار تا سال 2020 تجربه کنند.

با توجه به شدت بازدارندگی کمتر قوانین نسبت به پیش بینیهای گذشته، تحلیلگران گارتنر معتقدند تقاضا برای هواپیماهای بی سرنشین و پهبادهای در بخشهای پتروشیمی، نفت، گاز و حمل ونقل افزایش یابند. همچنین بیان می کنند که بخش بازرسی و نظارت امنیتی/کنترلی، 30 درصد بازار پهبادها را تا سال 2020 بدست خواهد آورد.

نکته جالبی که تحلیلگران گارتنر عنوان کرده اند به موضوع استفاده از پهبادها در ارسال و پست محصولات بر می گردد. به اعتقاد آنها، هنوز رشدی در این بخش دیده نمی شود و چندین سال زمان برای افزایش محبوبیتها در این بخش نیاز خواهد بود.

در ادامه آمده است :

پهبادهای پست و ارسال (Delivery) بدلیل مشکلات لجستیکی مثل زمان بازگشت پهباد به نقطه ارسال اولیه هنوز درگیر راه حلها هستند و تا سال 2020 تنها 1 درصد از بازار پهبادهای تجاری به آنها متعلق خواهد بود. انتظار داریم پهبادهای مخصوص ارسال و پست، در ابتدا بازار اختصاصی خود را در بخش B2B (تجارت بین شرکتها) تصاحب کنند و در خدمات داخل سازمانی که لجستیک عامل بزرگی بحساب نمی آید، بکار آیند.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.