بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Pro 4K اویجیلون (قسمت دوم)

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Pro 4K اویجیلون (قسمت دوم)

يکشنبه 1395.10.26

مقایسه ابعاد سنسور تصویربرداری دوربینهای مداربسته

سنسور تصویر دوربین مدار بسته Pro بسیار بزرگتر از دوربینهای مدار بسته رایج با سنسورهای 27.2 میلیمتری (1.07 اینچ تقریبا) بوده و چندین برابر سنسور 35 میلیمتری دوربین مداربسته سونی SNC-VB770 است. در تصویر زیر این سه دوربین مداربسته در کنار یکدیگر قرار دارند که میتوانید تفاوت ابعاد سنسور تصویربرداری هر سه را مقایسه نمایید. نکته مهم این است که ابعاد سنسور تصویر برداری تنها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر کارکرد کلی دوربینهای مداربسته است.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

مشخصات لنزهای سه دوربین مداربسته

دوربین مداربسته Avigilon Pro 4K قابلیت نصب لنزهایی با پایه EF را دارند ولی تعداد معدودی لنز برای این کار توصیه می شود و در بازار عرضه شده اند. مدلهای پیشنهادی لنزهای موجود می توانند از فکوس و کنترل iris توسط دوربین مدار بسته پشتیبانی کنند اما لنزهای دیگر این قابلیت را بر روی دوربین ندارند و شاید به فکوس دستی نیاز داشته باشند. کاربران باید بررسی کنند که آیا دوربین مداربسته Avigilon از لنزی که قصد خرید دارند پشتیبانی می کند یا نه و اینکه آیا جواب کار آنها را می دهد؟

سایز لنزها با یکدیگر بسیار فرق دارند. از ابعاد فشرده و کامپکت با طول 2.5 تا 5 سانتی متر گرفته تا ابعاد خیلی بزرگتر (بسیار بزرگتر از دوربینهای مداربسته به همراه لنزشان) در بازار دوربینهای مدار بسته وجود دارند. کاربران باید در انتخاب لنز دوربین مداربسته و بخصوص قاب مورد نیاز برای فضای آزاد دقت زیادی داشته باشند. شاید در برخی موارد نیاز به ترکیب قابهای بزرگتر باشد.

در زیر ابعاد لنزهای دوربین مداربسته اویجیلون را مشاهده نمایید.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

بررسی لنزهای دوربین مدار بسته

با توجه به تفاوت کیفیت تصاویر زیر ما از لنز پیشنهادی خود اویجیلون با مشخصات Canon 18-35mm F1.8 استفاده کردیم و در دوربین مدار بسته Sony SNC-VB770 از مدل F1.4 35mm استفاده شده است.

ما از لنز کانن F1.2 استفاده کردیم تا تفاوتها در حساسیت دوربین مداربسته به چشم بیاید که در تصاویر زیر مشاهده می شود. تصاویر بسیار شفاف تر و روشنتر با مشخصات بهتری دیده می شدند اما هیچ کدام به خوبی VB770 نبودند. مقایسه تصاویر در تمام صحنه ها با این لنزها صورت نگرفت چون میزان زاویه دید بسیار باریکی داشتند(حدودا 26 درجه در مقابل 54 درجه دوربین مداربسته سونی).

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

صحنه بررسی دوربین مدار بسته

ما در یک پارکینگ یا زمین در فضای آزاد با نورهای موجود در حالت روشن و خاموش به بررسی دوربینهای مدار بسته پرداختیم. میزان شدت نور محیط از تقریبا 4.5 لوکس در نزدیکی دوربینهای مدار بسته تا حدود 0.01 لوکس (هنگام خاموشی نورهای محیطی) متغیر بود. توجه داشته باشید که نور دیده شده در سمت راست میدان دید دوربینهای مداربسته از ساختمانهای موجود نیست و از تاسیسات و کارخانجاتی است که از فاصله بسیار زیاد بچشم می آید و توسط ما قابل کنترل نبودند. این تغییر نور توسط لوکس متر محاسبه شدند.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

بدون استفاده از فیلتر حذف IR

توجه کنید که دوربین مداربسته Avigilon Pro در تبلیغاتش بعنوان یک دوربین مدار بسته day/Night شناخته می شود در صورتی که اصلا نسبت به نور IR حساس نیست. در عوض این دوربین مداربسته از قابلیت الکترونکی day/night برای جذف رنگ از تصاویر و صحنه های شبانه استفاده می کند (در حالت Night mode) که می تواند بشدت نیاز به پهنای باند را کاهش می دهد. البته اطلاعات رنگها در مقایسه با حالت Night سیاه سفید، در بعضی صحنه ها می تواند در تشخیص اجسامی با رنگ متفاوت از رنگ پس زمینه کمک کننده باشد. کاربران باید ببینند که هر یک از حالتها در صحنه مورد نظر آنها چطور عمل می کنند.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

فضای آزاد بدون نور محیطی(سیستم نور محیطی خاموش)

در حالت تک رنگ (Monochrome Mode) با داشتن PPF بسیار بسیار بالا (حدود 174)، دوربین مدار بسته Avigilon Pro 4K در مقابل دوربینهای مداربسته 1080P از برندهای اکسیز و هایک ویژن جزئیات یکسانی از اجسام را نمایش می دهد! دوربین مدار بسته Sony SNC-VB770 نسبت به بقیه دوربینهای مداربسته کیفیت راضی کننده تری داشت و جزئیات بهتری از افرد و نوشته ها (3 تا 4 خط خوانا) ارائه داد و در کل تصاویر براق تری داشت.

توجه کنید که بخاطر نویر و تغییرات تصنعی بخاطر فشرده سازیها، هیچ یک از دوربینهای مداربسته علی رغم داشتن PPF بسیار بالا، تصاویر با جزئیات بالا در خروجی ارائه ندادند.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

با دورتر شدن از دوربینهای مدار بسته دوربین مدار بسته اویجیلون بازهم تصاویری یکسان با دوربینهای مداربسته اکسیز و هایک ویژن (مدلهای 1080P) نشان می داد و افراد و اجسام بسختی قابل تشخیص بودند و تنها کمی وضعیت سونی VB770 بهتر بود.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

در آخر هم در میزان PPF حدود 45 تا 100 ، اجسام و افراد بسختی در تصویر مشاهده می شدند و تمام دوربینهای مداربسته نتیجه بدی داشتند و فقط دوربین مداربسته سونی 770 کمی رنگ چاشنی تصویر کرده بود.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

با تغییر وضعیت دوربینهای مدار بسته تحت بررسی به حالت رنگی (Color Mode)، دوربین مدار بسته Avigilon Pro کمی وضعیتش بهتر شد و توانست 1 تا دو خط از نوشته ها را بیشتر از قبل نسبت به دوربینهای مدار بسته کار در نور فوق العاده کم 1080P نشان دهد. البته در این بین دوربین مدار بسته سونی VB770 جزئیات بسیار بهتری نسبت به بقیه دوربینهای مداربسته مورد بررسی به نمایش گذاشت.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

در آخر هم در میزان کم PPF نتایج در حالت رنگی همچون تصاویر در حالت تک رنگ بودند.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Avigilone Pro 4K

در قسمت بعدی کامل به پهنای باند دوربینهای مداربسته در این آزمایش و تصاویر در فضای آزاد و در نور روز در سی سی تی وی آنلاین می پردازیم.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.