بررسی تخصصی دوربین مداربسته 12 مگاپیکسلی هانوها (تصاویر مقایسه ای)

بررسی تخصصی دوربین مداربسته 12 مگاپیکسلی هانوها (تصاویر مقایسه ای)

شنبه 1396.02.23

تفاوت حالت 9 مگاپیکسلی با حالت 12 مگاپیکسلی

دوربین مداربسته هانوها PNF-9010R با برخورداری از سنسور تصویر 12 مگاپیکسلی و جریان تصویری 12 مگاپیکسلی می تواند در حالتی با رزولوشن از پیش تعریف شده 9 مگاپیکسلی هم کار کند. در حالت Fisheye تنها بخش سیاه رنگ اطراف تصویر چشم ماهی را حذف می کند. در حالت 12 مگاپیکسلی تصویری کامل و با نسبت تصویر 16:9 خواهید داشت درحالی که حالت 9 مگاپیکسلی تصویری کاملا مربعی به شما می دهد. در حالت 12 مگاپیکسلی عملا رزولوشن تصویر بخش موثر در نمای چشم ماهی (Fisheye) تغییری نمی کند.

تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)

سنسور تصویر و جریان تصویری

این نکته قابل ذکر است که دوربین های مداربسته در این مقاله بررسی دوربین مداربسته در حالت 12 مگاپیکسل مورد استفاده بودند درحالی که دوربین مداربسته هانوها تنها 9 مگاپیکسل رزولوشن موثر در مرکز تصویر داشت و درحالت چشم ماهی تمام فرم تصویر را پوشش نمی دهد و بخش مربعی مرکز تصویر کامل است. هم دوربین مداربسته هانوها و هم دوربین مداربسته هایک ویژن از حالت تصاویر 12 و 9 مگاپیکسلی پشتیبانی می کنند. تفاوت ابعاد تصاویر با جریانهای تصویری در همه دوربین های مداربسته پانورامیک چشم ماهی وجود دارد.

حالات مختلف جریان تصویری

دوربین مدار بسته Hanwha PNF-9010R سه جریان تصویری متفاوت را پشتیبانی می کند:

  • چشم ماهی : میدان دید 360 درجه کامل
  • پانوراما : تصویر مسطح از نمای کامل (بسته به نصب بحالت دیواری یا سقفی)
  • نمای چهار گانه (Quad View) : تصویری از صفحه نمای PTZ مجازی بصورت نماهای 2 در 2

این حالات را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

انواع نمایش تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)

سازگاری با VMS ها

البته جریانهای تصویری یاد شده در بالا در همه VMS ها قابل استفاده نیستند. کاربران باید قبل از خریداری دوربین مداربسته، VMS ها را برای بررسی نوع سازگاری روی جریانهای تصویری چندگانه هانوها PNF-9010R تست کنند. در بررسیهایی که انجام دادیم نکات زیر قابل ذکر هستند:

  • VMS اویجیلون (Avigilon Control Center) : تنها قابلیت نمایش جریان تصویر چشم ماهی بدون قابلیت مسطح سازی تصویر.
  • ExacqVision : قابلیت نمایش چشم ماهی و مسطح سازی تصویر داخلی دوربین مداربسته هم قابل مشاهده هستند (تصویر پانوراما و نمایش 4 گانه هم میسر است)، اما قابلیت کنترل PTZ سمت کاربر تنها می تواند جریان تصویری بالای سمت چپ را در تصاویر 4 گانه نشان دهد. مسطح سازی تصویر VMS تنها با ImmerVision SDK ممکن است.
  • DW Spectrum/Network Optix : تنها جریان تصویر چشم ماهی در دسترس است. در سمت کاربر مستطح سازی تصویری بخوبی پشتیبانی می شود (مسطح سازی معمول).
  • Genetec Security Center : تنها جریان تصویر چشم ماهی در دسترس است. مسطح سازی سمت کاربر از طریق Immervision SDK ممکن خواهد بود.

هانوها از SDK های ImmerVision استفاده می کنند که مزیت خوبی نسبت به دیگر دوربین های مداربسته چشم ماهی (Fisheye) برای سازگاری با برندهای دیگر خواهد داشت. در بررسی دوربین های مداربسته نسبت به دوربین مداربسته هایک ویژن و پاناسونیک که از SDK عمومی استفاده می کنند (که از مسطح سازی روی VMS ها بی بهره اند) این مزیت عملا تجربه شد. در بررسی تخصصی دوربین مداربسته سی سی تی وی آنلاین تنها DW Spectrum/Network Optix قادر بود دو دوربین مداربسته یاد شده را با تصاویری مسطح بنمایش بگذارد که علتش استفاده از Plugin عمومی مسطح سازی خواهد بود.

تحریف تصاویر چشم ماهی : هانوها با شدتی متوسط و پاناسونیک بسیار شدید

در مقایسه تصاویر دوربین های مداربسته در ادامه مشاهده می کنید که نرخ تصاویر و ابعاد آنها در سه دوربین مداربسته متفاوت خواهند بود. دوربین مداربسته هانوها کاملا تصاویر مربعی داشته و پاناسونیک هم با کشیدن تصویر همه اشیاء را کشیده نشان می دهد. دوربین مداربسته هایک ویژن نسبت به دو دوربین مدار بسته دیگر وضعیت بهتری داشت.

این تاثیرات بخاطر تحریف و تغییر تصاویر چشم ماهی بوجود می آید که بخوبی با مشاهده مرز بین اجسام در میدان دید تصویر قابل درک هستند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)

زمانی که به تصاویر مسطح دوربین های مداربسته نگاه می کنیم دوربین مداربسته پاناسونیک کمتر از بقیه متاثر از تحریف است. اما جریانهای تصویری زیر توسط همه VMS ها پشتیبانی نمی شوند(که در بالا اشاره شد) :

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)

برد نور دید در شب IR دوربین های مداربسته

در کلیپ تصویری زیر بخوبی برد نور IR را در حالت مسطح، چشم ماهی و تصویر کامل مشاهده می کنید. اجسام با ورود از سمت چپ تصویر با نزدیک شدن در فاصله ای حدودا 12 متری قابل مشاهده هستند (اما جزئیات چهره و فرد ناچیز است). با بهبود سیستم نور IR در نزدیکی دوربین مداربسته و ورودی صحنه نزدیک ساختمان در سمت راست وضعیت بهتر می شود:

کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته چشم ماهی در نور بسیار کم

ما در بررسی کیفیت تصاویر دوربین های مدار بسته چشم ماهی در نور کم، در محیط آزاد با خاموش بودن سیستم های روشنایی ساختمان، وضعیت سیستم نور IR را تست کردیم. در تصاویر زیر همه دوربینهای مدار بسته از مسطح سازی DW Spectrum استفاده کردند که تصاویر شرایطی یکسان داشته باشند.

در فاصله 1.5 متری از دوربین های مداربسته، دوربین هانوها چهره فرد و جدول تست بینایی را بخوبی پوشش می داد که البته تحریف تصویر و نمایی مربعی تر از حالت عادی قابل مشاهده است. دوربین مداربسته هایک ویژن 63C2F جزئیات کمتری از افراد و اشیاء و جدول تست بینایی بنمایش می گذاشت و در آخر هم دوربین مداربسته پاناسونیک SFV481 تصاویر با کیفیت تمام مشکی ارائه کرد!

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور بسیار کم

در فاصله 4.5 متری هم تنها دوربین مداربسته هانوها هاله ای از اجسام داخل تصویر را بدون هیچ جزئیاتی نشان می دهد:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور بسیار کم

در آخر هم در فاصله 15 متری از دوربین های مداربسته که برد حداکثری هانوها و هایک ویژن تعیین شده بود هیچ تصویری مشاهده نمی کنید و هیچ کدام از دوربین های مداربسته خروجی بدرد بخوری ندارند:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور بسیار کم

در ادامه برای بررسی دوربین های مداربسته در فضای داخلی، اتاقی با ابعاد 9 در 6 متر را انتخاب کردیم تا قابلیت سیستم نور IR را در محیطی کوچکتر بررسی کنیم. در این صحنه ها دوربین مداربسته هانوها بازهم تصاویر بهتری از اجسام و جدول تست بینایی ارائه کرد اما تا حدودی نورزدگی احساس می شود. بخاطر عدم برخورداری از سیستم نور IR در دوربین مداربسته پاناسونیک 481 عملا تصویر نامناسبی در مقایسه خواهیم داشت.

در حالتی که نور محیط خاموش می شود و سیستم نور IR روشن است، کارایی دوربین های مداربسته در نور کم را آزمودیم. در تصویر مقایسه ای زیر دوربین مداربسته هانوها و هایک ویژن تقریبا خروجی یکسانی داشتند ولی هانوها تصاویری با نویز بسیار کمتر در خروجی ارائه می کرد. دوربین مداربسته پاناسونیک بدون نور IR تنها توانست بخشی از جدول تست بینایی را بنمایش بگذارد.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور بسیار کم بدون نور IR

در فاصله 4.5 متری دوربین مداربسته هانوها از نورزدگی تصویر آسیب می بیند و جزئیات خوبی از اهداف ندارید. تنها دوربین مداربسته هایک ویژن می تواند خط اول جدول تست بینایی را قابل شناسایی نماید.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور بسیار کم بدون نور IR

مقایسه تصاویر در نور کامل فضای آزاد

دوربین های مداربسته را در فضای آزاد با برد حداکثر 15 متر در نور خورشید مورد ارزیابی قرار دادیم. تصاویر زیر در بعد از ظهر و زمانی که تابش نور خورشید به حداکثر رسیده است با نورزدگی بخشی از صورت فرد قابل مشاهده هستند که دوربین مداربسته پاناسونیک بیش از بقیه وضعیت را نشان می دهد.

در فاصله 1.5 متری دوربین های مداربسته هایک ویژن و هانوها جزئیات یکسانی از اهداف و جدول تست بینایی به نمایش گذاشتند. البته دوربین مداربسته پاناسونیک SFV481 هم تصاویر را نسبت به بقیه مدلها با شدت نور بالاتری همراه با جزئیات کمتر نشان می داد. البته توجه کنید که تحریف تصویری در این فاصله بخوبی مربعی بودن تصاویر Hanwha و کشیدگی تصویر Panasonic را نشان می دهد.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور روز فضای آزاد

در فاصله 4.5 متری تحریف تصویری (Distortion) مشهودتر می شود. به همین دلیل دوربین مداربسته هایک ویژن 63C2 جزئیات بهتری از اجسام و جدول تست بینایی به نمایش گذاشت.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور روز فضای آزاد

بالاخره در فاصله 15 متری وضعیت بسیار بدتر شد و با مشاهده حاشیه میدان دید دوربین مداربسته می فهمیم که هیچ جزئیاتی از اهداف و افراد و جدول تست بینایی قابل درک نیست:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور روز فضای آزاد

تصاویر دوربین مداربسته با نور فضای بسته

در صحنه هایی با نور ملایم در اتاق بسته، در فاصله ای 1.5 متری تمام دوربین های مداربسته جزئیات مناسبی داشتند که جزئیات بخوبی قابل درک بود و دوربین مداربسته Hanwha نسبت به بقیه تصاویر پرنور تری داشت که باعث می شود جزئیات بیشتری از چهره فرد قابل مشاهده و تشخیص باشد:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور اتاق

با افزایش فاصله اهداف از دوربین مداربسته و کاهش PPF و چگالی تصویر دوربین مداربسته، تفاوت بین دوربین مداربسته هانوها با دو دوربین مداربسته دیگر بیشتر افزایش می یابد. در تصویر زیر می بینیم که هم جزئیات چهره فرد و هم جدول تست بینایی توسط دوربین مدار بسته هانوها بهتر از بقیه دوربینهاست. در چگالی تصویر 42PPF و فاصله 4.5 متری از دوربین مدار بسته، دوربین هانوها بازهم کارکرد بهتری داشته و جزئیاتی هرچند سخت تر بنمایش می گذارد.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) در نور اتاق

کارکرد WDR دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته Hanwha PNF-9010R بهترین کارکرد WDR را بنمایش گذاشت. دو دوربین مداربسته دیگر تصاویری با رنگ پریدگی ارائه کردند و بخشی از صورت و جزئیات چهره فرد وارد شونده قابل درک نبود:

مقایسه پهنای باند مصرفی دوربین های مداربسته

مصرف پهنای باند و انتقال بیتها در دوربین مداربسته هانوها کمتر از دوربین مداربسته پاناسونیک در دو هر دو صحنه بود. همانطور که می بینید از دو کدک H.265 و H.264 استفاده شده است. هایک ویژن با بهره مندی از کدک هوشمند H.264+ توانست در صحنه روز و شب در مقایسه با دوربین مداربسته هانوها که از H.264 و WiseStream بهره می برد، مصرف بهینه تر و کمتری از منابع شبکه داشته باشد.

دوربین های مدار بسته در جدول زیر از کدکهای هوشمند اختصاصی برندهایشان بهره می بردند که نتایج را مشاهده می نمایید:

پهنای باند دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) پانورامیک

شرایط دوربین های مداربسته مورد بررسی

دوربین های مداربسته بدون تغییرات اساسی و بر اساس پارامترهای زیر مورد آزمون قرار گرفتند:

  • استفاده از کدک H.264 با سرعت ضبط 10 فریم در ثانیه با Quantization برابر 28
  • استفاده از سرعت شاتر حداکثری 1/30s

نسخه فرم ور دستگاهها هم مطابق لیست زیر است :

  • Hanwha Techwin PNF-9010R : 1.00_160831
  • Hikvision DS-2CD63C2F-IV : 5.4.14
  • Panasonic WV-SFV480 : 2.53

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
hamed

با سلام :

ممنون بابت مطالب آموزنده ...
خسته نباشید ...

10:47 1396.05.21