بررسی تخصصی دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی DW (قسمت دوم)

بررسی تخصصی دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی DW (قسمت دوم)

شنبه 1396.03.06

در قسمت قبل گفتیم که مشکل مرزبندی تصاویر و هم پوشانی تصویری سنسورهای دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی دیجیتال واتچ داگ (DW) اساسی تر از چیزی است که فکر می کردیم. در ادامه با سی سی تی وی  آنلاین همراه شوید.

در کلیپ زیر مرزبندی سنسورهای تصویربرداری دوربین مداربسته واتچ داگ را مشاهده می کنید:

همانطور که مشاهده می کنید مرز تصویر دو سنسور میانی دوربین مداربسته پانورامیک DM دچار مشکل تطبیق است. حتی در تصویر نمای کامل (Full FoV) هم تصویر تکنواخت دیده نمی شود. در رابط کاربری تحت وب می توان با استفاده از ابزار چرخش تصویر، مرز تصویر هر سنسور را تغییر داد. اما بازهم هم پوشانی تصویر با شدت نور متفاوت آزار دهنده است. در تمام تصویر 180 درجه مرز تصویر 4 سنسور دچار این مشکل است.

مشکلات فکوس خودکار یا Autofocus

در حین تست دوربین های مداربسته متوجه مشکلات فکوس خودکار دوربین مداربسته DW شدیم. زمانی که سعی کردیم از فکوس خودکار استفاده کنیم، دوربین مداربسته کاملا از فکوس خارج می شد! و عملا باز باید چندباره از فکوس خودکار یا فکوس دستی برای اینکار استفاده می کردیم. در ویدئوی زیر بخوبی مشخص است:

 در تصویر بالا که بسیار تار و خارج از فکوس است تصویر زنده رابط کاربری تحت وب قرار دارد و در زیر آن هم از نرم افزار DW Spectrum اختصاصی DW استفاده شده است. جالب است که با اجرای Autofocus هر دو رابط کاربری، تصویر تارشده ای در ابتدا داشتند ولی رابط کاربری تحت وب پس از اعمال فکوس خودکار با تاخیر بیشتری تصویر خوبی ارائه کرد (تصویر بالا و پشت صحنه) . اما مجددا که از فکوس خودکار استفاده کردیم تصویر دوربین مداربسته به حالت خارج از فکوس یا Defocus برگشت! پس هواستان باشد که روی دکمه اتوفوکس دوبار کلیک نکنید که تصویر بهم نریزد.

در ویدئوی زیر هم رابط کاربری تحت وب DW 48MP مورد بررسی قرار گرفت. بوضوح می بینید که شاتر دوربین مداربسته بصورت پیش فرض روی میزان پایین 1/15s قرار دارد و باید برای پیشگیری از پر رنگ شدن بیش از حد تصاویر باید آن را در میزان رایج 1/30s تنظیم کنیم:

در بخش عمومی (General) تظیمات براحتی می توانید نوع سازگاری با VMS مورد نظر را معلوم کنید. وی ام اس رسمی خود DW با نام Spectrum و VMS های Genetec با استفاده از درایور نرم افزاری قابل انتخابند. گزینه Onvif برنگ خاکستری و غیر فعال است که نشان می دهد با دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی DW سازگار نیست.

در بخش تنظیمات تصویر می توانید با افزایش Gain در نور کم تصاویر بهتری داشته باشید و باعث بهبود کارکرد دوربین مداربسته در نور کم می شود. در تنظیمات ویدئوی دوربین مداربسته می توانید رزولوشن کلی را روی 48 یا 32 مگاپیکسل تنظیم کنید و سرعت فریم ضبط تصویر هم متعاقبا تغییر می کند.

Spectrum تنها VMS رسمی سازگار با دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی DW

دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی ما تنها توسط VMS رسمی شرکت DW قابل استفاده است و با Spectrum یا Network Optix پشتیبانی می شود. این دوربین مداربسته تصاویر را برخلاف تصویر بسیاری از دوربین های مداربسته چند سنسوره (مثل اکسیز در تصویر زیر) بصورت موزاییکی نشان می دهد و هر یک از موزاییکها به یک سنسور تعلق می گیرد.

رابط کاربری تحت VMS

وضعیت تصویر در وی ام اس Genetec

با اینکه در مشخصات این دوربین مداربسته قید شده که VMS هایی غیر از وی ام اس اصلی DW نمیتواند مورد استفاده قرار گیرد اما در رابط کاربری وضعیتی با نام حالت Genetec وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. در این وضعیت دوربین مداربسته باید روی Genetec با گزینه Genetec Protocol ست شود و بعنوان دوربین مداربسته ثابت با یک سنسور برای هر یک از 4 سنسور تعریف شودکه در زیر مشاهده می کنید:

دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی روی VMS های Genetec

فقدان سازگاری ONVIF

 برند DW در لیست پیمان سازگاری با Onvif Profile S قرار دارد اما هنوز دوربین مداربسته PZV2M82T در این لیست قرار نگرفته است. از آنجاییکه در آینده قرار است این سازگاری برقرار شود در رابط کاربری همانطور که در بالا مشاهده کردید گزینه ONVIF وجود داشته اما برنگ خاکستری و غیرفعال نمایش داده می شود. بگفته شرکت DW بزودی سازگاری ONVIF با بروزرسانیهای آینده فرم ور فعال می شود.

مقایسه دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی DW با دوربین مداربسته 33 مگاپیکسلی Axis

در ویدئوی زیر تفاوت کارکردها و قابلیتهای بین دو دوربین مداربسته رزولوشن بالای این مقاله بررسی دوربین مداربسته را نشان می دهیم (DW 48MP با دو سنسور 12 مگاپیکسلی در مقابلAxis 33MP). تفاوتهای عمده عبارتند از :

  • میدان دید عمودی بیشتر دوربین مداربسته اکسیز : میدان دید عمودی یا عرض تصویر دوربین مداربسته اکسیز وسیعتر است اما بخش زیادی از میدان دید عمودی بیهوده هدر می رود.
  • تصویر مسطح تر DW : تصاویر دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی واتچ داگ شیب کمتری از دوربین مداربسته اکسیز دارد. البته علتش فرم دوربین مداربسته اکسیز است که سنسورها بفرم شیبداری در آن نصب شده اند.
  • همپوشانی تصویر DW : سنسورهای تصویر دوربین مداربسته واتچ داگ همپوشانی تصویر بالایی دارند که دوربین مداربسته اکسیز در این مورد مشکلی ندارد.

در قسمت آخر می توانید تصاویر مقایسه ای دوربین های مداربسته پانورامیک را مشاهده کنید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.