بررسی عملکرد تردد شمار دوربین مدار بسته هایک ویژن

بررسی عملکرد تردد شمار دوربین مدار بسته هایک ویژن

دوشنبه 1395.12.23

بررسی تخصصی تردد شمار دوربین مدار بسته هایک ویژن

تردد شمار انسانی یا نفر شمار دوربین مدار بسته اساسا از گذشته تکنولوژی سختی برای پیاده سازی محسوب می شده که نیاز به دوربین های مدار بسته ویژه، نرم افزارهای گران قیمت و جایگیری ویژه دوربین مدار بسته داشتند. اما در سالهای اخیر شرکتهای سازنده دوربین های مدار بسته ارزان قیمت، شروع به استفاده از تحلیلگرهای ویدئویی در دوربینهای مدار بسته خود کردند. مهمتر اینکه کاربران برای استفاده از آن قابلیتها هزینه ای هم بعنوان شارژ یا حق استفاده نرم افزاری پرداخت نمی کنند.

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

در این مقاله بررسی تخصصی دوربین مدار بسته، قابلیت تردد شمار یا نفر شمار 4 دوربین مدار بسته هایک ویژن را زیر نظر خواهیم گرفت. این چهارمدل عبارتند از 4025، Darkfighter 6026، دام 4585 4K و دام 4526. برای مشاهده وضعیت کارکرد و میزان بهره وری این قابلیت دوربین های مدار بسته هایک ویژن، چند سناریوی مختلف را در نظر خواهیم داشت :

  • دقت در شمارش
  • تعداد خطاها یا نفرات عبوری شمرده نشده
  • بررسی دوبرابری یا دوبل دیدن محاسبه تعداد افراد عبوری
  • توصیه هایی برای نصب و راه اندازی تردد شمار
  • قابلیتهای گزارش دهی
  • یکپارچه سازی سیستم ها

نتایج کامل این سناریوها را در ادامه مقاله سی سی تی وی آنلاین مشاهده نمایید.

خلاصه

در بررسیهای سی سی تی وی آنلاین، تحلیلگر تردد شمار هایک ویژن درصورت نصب دوربین مداربسته بصورت عمودی(عمود به سطح زمین) دقت بسیار خوبی (98-99درصد) داشت. یعنی دوربین مدار بسته از ارتفاع بالا به صورت عمود بر سطح محل عبور نصب شده باشد که از طرف هایک ویژن هم همین روش توصیه شده است. دقت یاد شده با همه دوربینهای مدار بسته مورد بررسی قرار گرفت و محدودیت خاصی در انتخاب رزولوشن (1080P و 4K تست شدند) وجود نداشت.

کاربران باید در مورد محل نصب دوربین مدار بسته دقت لازم را داشته باشند زیرا عملکرد تحلیلگر ویدئویی تحت تاثیر تغییر شرایط تصویربرداری یا جابجایی زاویه اجسام در صحنه قرار خواهد گرفت:

  • دربهای متحرک : دربهای متحرک و باز شونده مثل دربهای اورژانس باید از صحنه میدان دید در صورت امکان حذف شوند و یا در بهترین حالت دوربین مدار بسته در جهت خلاف درب نصب شود. اما اگر این امکان وجود نداشت زاویه میدان دید یا انتخاب خط گذر باید بصورتی تغییر کند که افراد عبوری نقطه ای بعد از دربهای متحرک و بازشونده زیر نظر گرفته شوند.
  • سایه ها : کاربران باید به زاویه تابش نورهای صحنه توجه داشته باشند. بر این اساس دوربین های مدار بسته نصب می شوند. زیرا سایه ها در فضای داخلی یا نور فضای آزاد یا نور خورشید می تواند فرد عبوری را بزرگتر از واقعیت نشان دهند و دوربین مدار بسته دچار مشکل شود. می توانیم با در نظر داشتن این موارد، چندین خط عبور (Crossline) برای دوربین مدار بسته تعیین کنیم و آنرا محدودتر کنیم اما در بعضی صحنه ها این امکان وجود ندارد و عملا شدنی نیست.

نهایتا اینکه برای استفاده از انتخابهای موجود تنها می توانید از رابط کاربری تحت وب دوربینهای مدار بسته بصورت محدود استفاده کنید که دارای جداول بسیار ساده و تعیین ورود و خروج برای محل عبور خواهند بود. بنظر می آید برای دیدن اطلاعات بیشتر و آمارهای مورد نیاز دوربینهای مدار بسته متعدد و بررسی زمانی مقایسات و ... باید از iVMS-4200/5200 استفاده کنید.

سازگاری/یکپارچه سازی

تردد شمار انسانی در 4 سری دوربینهای مدار بسته ثابت هایک ویژن و 6 سری دوربین مدار بسته فیش آی (چشم ماهی) بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. البته این قابلیت بر روی دوربینهای مدار بسته سری Value/Value Plus وجود ندارد.

این تحلیلگرهای ویدئویی تنها با CMS و VMS های هایک ویژن مثل iVMS-4200 و iVMS-5200 سازگارند و قابلیت سازگاری و یکپارچه سازی با برندهای دیگر وجود ندارد.

مقایسه محصولات

از آنجاییکه این اولین تست تردد شمار دوربین های مدار بسته در سی سی تی وی آنلاین است کمی در سناریوها و تجربیات محدودیت داریم. اما با توجه به دقت و قیمت پایین این تجهیزات (نرم افزار رایگان روی دوربین های مدار بسته ارزان قیمت) وسوسه کننده هستند. اصلی ترین محدودیت مربوط به عدم قابلیت سازگاری بین برندی یا با سیستمهای VMS رقیب خواهد بود.

تنظیمات تردد شمار دوربین مدار بسته

تنظیمات تردد شمار (نفر شمار) انسانی بسیار ساده است و گزینه های کمی هم دارد. کاربر می تواند کانتر یا نفر شمار را با تعیین خطوط عبور در محل مورد نظر بصورت مجازی داشته باشد و با تعیین جهت حرکت بخوبی کار را شروع نماید. بعلاوه یک کنسول OSD هم برای نشان دادن میزان ورود و خروج وجود دارد که در سمت راست بالای تصویر دوربین مدار بسته دیده می شود:

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

توجه داشته باشید که در فرم ور های قبلی تنظیماتی مثل حساسیت شمارنده، ابعاد افراد و اجسام و تنظیمات دیگری داشتند که در نسخه کنونی حذف شده اند (نسخه 5.4.0).

برای داشتن آمار، نیاز به ضبط روی حافظه ذخیره سازی داخلی دوربین مدار بسته خواهید داشت!

برای استفاده از قابلیت آمارگیری و گزارشهای بعدی جزئی تر (هفتگی، ماهیانه، سالانه) نیاز است تا از یک کارت حافظه SD یا حافظه ذخیره سازی NAS بر روی دوربین مدار بسته بهره ببرید. آمارهای روزانه تعداد ورود و خروج افراد در حافظه فلش داخلی دوربین مدار بسته ذخیره می شوند.

نصب دوربین مدار بسته مستقیما بالای سر افراد گذری(بهترین حالت مورد توصیه)

در ابتدا برای بررسی دوربین های مدار بسته هایک ویژن مطابق دستورالعمل و توصیه شرکت سازنده، دوربین های مدار بسته را بالای درب ورودی و با تنظیمات مورد نظر راه اندازی کردیم که در زیر قابل مشاهده است :

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

در این حالت برای حدود صدها ورود و خروج، اشتباه یا محاسبه دوبلی نداشتیم. البته نور را در حالتهای کاملا روشن و با نور کم در نظر گرفتیم. در این شرایط به عنوان تست بمدت یک هفته دوربین های مدار بسته را مورد آزمایش قرار دادیم. البته درب متحرک بعنوان یک فرد عبوری در نظر گرفته می شود. یعنی با هر بار باز یا بسته شدن درب، کانتر ورود و خروج همانند لحظه ای که فردی از زیر دوربین مدار بسته عبور می کند عمل کردند. در تصویر زیر می بینید که با بازشدن و برگشت درب به حالت بسته عدد نشان دهنده ورود و همچنین خروج در پایین سمت چپ تصویر افزایش می یابند.

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

با فاصله گرفتن دوربین مدار بسته از درب متحرک (با همان حالت عمود بر سطح زمین و سر پایین) و با ترسیم خط عبور در میدان دید مورد نظر و محل عبور و مرور نزدیک درب، این مشکل براحتی حل می شود. یعنی عملا درب ورودی در تصویر دیده نمی شود اما دوربین مدار بسته را بگونه ای نصب کرده ایم که محل اجباری عبور و مرور افراد بخوبی پوشش داده شود.

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

نمایش عمود یا با زاویه

دوربین مدار بسته را به صورت دیواری و با زاویه عمودی 30 درجه (tilt 30) در کنار درب وصل کردیم که این روش هم موردی از تصویه های هایک ویژن بود اما از روشهایی است که به گفته هایک ویژن بهترین حالت به حساب نمی آید و نتیجه متوسطی خواهد داشت.

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

دقت دوربین مداربسته در این حالت با کمی افت به حدود 95 درصد خواهد رسید. مهمترین علت این کاهش میانگین دقت به سایه هایی مربوط می شود که در پشت سر و جلوی پای افراد عبوری دیده می شود. این سایه ها بعنوان اجسام یا افراد دیگری از نظر دوربین مدار بسته محاسبه می شوند که باعث می شود تعداد افراد شمرده شده بصورت اشتباه بیشتر از واقعیت محاسبه شود(گوشه بالای تصویر زیر می بینید).

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

ما توانستیم با تغییر کوچکی در ترسیم خط عبور از سطح زمین به دیوار روبرو که سایه هایی بسیار ضعیفتر از سایه های روی زمین خواهد داشت مشکل را برطرف کنیم. با این کار دقت تردد شمار دوربین مدار بسته با توجه به تصویر برداری از بالا مجددا به 99 درصد رسید.

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

گزارش گیری و آمار افراد عبوری از جلوی دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته هایک ویژن از قابلیت گزارش دهی پایه تردد شمار/نفر شمار در نرم افزار کاربری برخوردارند که تنظیمات آن می تواند از طریق رابط کاربری تحت وب کنترل شوند.

سه مدل گزارش دهی و آمار در این بخش وجود خواهد داشت. جدول ساده، نمودار و جدول میله ای، داده ها را به شما نشان می دهند که البته امکان داشتن خروجی داده ها روی یک فایل اکسل با فرمت XLS هم میسر شده است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که دوربین مدار بسته هم زمان می تواند تنها آمار تعداد ورود یا تعداد خروج افراد را نشان دهد و امکان دیدن گزارش همزمان وجود ندارد. گزارشهای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه هم از گزینه های انتخابی دیگر خواهند بود.

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

البته در دستگاه iVMS-4200 گزارشها کمی جزئی تر و مفصل تر بوده و شامل نمایش همزمان تعداد افراد وارد و خارج شده نیز خواهند بود که امکان مقایسه بازه های زمانی مختلف در یک زمان را نیز میسر کرده است. گزارشهای آماری تردد افراد در نمایی مقایسه ای برای دو هفته از یک دوربین مدار بسته (تعداد افراد ورودی) در زیر نمایش داده شده اند :

نحوه کار تردد شمار دوربین مدار بسته

شرایط تست تردد شمار هایک ویژن

مثال های آورده شده در این مقاله با استفاده از دوربین مدار بسته هایک ویژن DS-2CD4025FWD-A تهیه شده اند. دوربین های مدار بسته دیگر که مورد استفاده قرار گرفته اند بر اساس لیست زیر و فرم ورهای یاد شده کار می کردند :

  • DS-2CD4025FWD-A: 5.4.0
  • DS-2CD6026FHWD-A: 5.4.0
  • DS-2C4585F-IZH: 5.4.0
  • DS-2CD4526FWD-IZH 5.4.0

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.