محاسبه و تخمین حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته (قسمت اول)

محاسبه و تخمین حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته (قسمت اول)

يکشنبه 1395.11.24

محاسبه پهنای باند دوربین مداربسته و سیستمهای نظارت تصویری پروسه پیچیده ای است و معمولا کاربران بی تجربه میزان پهنای باند مورد نیاز را خیلی کمتر از آنچه در عمل نیاز خواهد بود محاسبه می کنند. بنابراین در ادامه به مشکل کاهش فضای ذخیره سازی یا افزایش بار شدید شبکه دوربینهای مداربسته بر می خورند.

تکنسینهای حرفه ای میزان حافظه مورد نیاز را با استفاده از نرم افزارهای محاسب شرکتهای سازنده سیستمهای مداربسته یا شرکتهای باتجربه بدست می آورند. اما این ابزارها هم در مقابل پارامترهای پیچیده موثر بر پهنای باند/حافظه بسیار ساده عمل می کنند و باعث می شوند مشکلات بعدی در عمل شرایط را سخت کنند. در این مقاله آموزشی دوربین مداربسته سی سی تی وی آنلاین درباره محاسبه حافظه و پهنای باند دوربینهای مداربسته توضیحات خوبی خواهیم داد.

نرم افزارهای رایج محاسبه پهنای باند با وجود اشکالات زیاد

بسیاری از مردم از نرم افزارهای محاسب استفاده می کنند که اغلب مشکلات بسیاری داشته و دقت مناسبی ندارند. البته کار با این نرم افزارها برای افراد تازه کار آسان بوده و معمولا اطلاعات بسیار ساده ای مثل تعداد دوربین مداربسته بکار رفته، رزولوشن، میزان سرعت ضبط فریمها را از کاربر گرفته و تخمین سریعی را ارائه می دهند.

مثلا در یک نظرسنجی که در ادامه شرح می دهیم 63 درصد افراد از نرم افزار محاسب و 37 درصد بر پایه تجربه به محاسبه میزان حافظه و پهنای باند مورد  نیاز دوربین مداربسته پی می برند.

حافظه پهنای باند دوربین مداربسته 1080P

البته این غیر ممکن است که نرم افزار محاسب بتواند تمام شرایط موجود در فضای واقعی را در محاسبات منعکس نماید. شرایطی مثل اینکه کدام مدل دوربین مداربسته نصب شده یا فرق بین مدلهای مختلف دوربین مداربسته را بفهمد. برای مثال از کاربران بسیاری سوالی درباره میزان حافظه مورد استفاده یک دوربین مداربسته 1080P با کدک H.264 پرسیده شد. جالب است که تنها در یک رزولوشن و با میزان سرعت ضبط تصاویر و کدک یکسان نظرات بشدت با یکدیگر متفاوت بوده اند:

پهنای باند دوربین مداربسته 1080P

نظر تمام سوال شوندگان می تواند حتی درست باشد ولی اگر دقت کنید تفاوت میزانهای عنوان شده بیش از 300 درصد باهم فرق داردن! تفاوت در دوربینهای مداربسته بکار رفته و شرایط محل نصب دوربین مدار بسته می تواند باعث ایجاد این تفاوتهای اساسی در عمل شده و میزان پهنای باند و حافظه ذخیره سازی دوربین مداربسته را بسیار متفاوت نماید. که البته این تفاوتها را هیچ نرم افزار محاسبی نمی تواند منعکس نماید!

دقیقترین روش محاسبه

دقیقترین روش محاسبه پهنای باند/حافظه مورد نیاز دوربین مداربسته می تواند از طریق سه توصیه زیر صورت پذیرد:

  • بررسی دوربینهای مداربسته و ضبط(زیرنظر داشتن) پهنای باند در صحنه های مختلف
  • تخمین پیچیدگی صحنه ها برای هر نمای مورد نظری در دوربینهای مداربسته
  • درک و بدست آوردن تاثیر تنظیمات موثر بر مصرف پهنای باند یا حافظه ذخیره سازی دوربین مداربسته

این سه نکته برای محاسبه بسیار حیاتی هستند و به کاربران در شناسایی اشتباهات کلیدی در محاسبه و تخمین حافظه/پهنای باند کمک می کند.

برای مثال یک نرم افزار محاسب ممکن است مصرف منابع را برای یک صحنه، 2 مگابیت در ثانیه تخمین بزند اما بر اساس تجربه گذشته و اطلاعاتی که از کارکرد دوربین مدابسته ویژه ای داریم بفهمیم که میزان انتقال بیتها چیزی در حدود 4 مگابیت یعنی 100 درصد بیشتر از آنچه تخمین زده شده باشد.

تست و بررسی دوربینهای مداربسته

به دلایلی که در بالا گفتیم درک مصرف پهنای باند هر مدل دوربین مداربسته در صحنه مورد نظر می تواند از ساده تا پیچیده ترین حالت متفاوت باشد:

  • ساده ترین وضعیت : دیوار خالی و رنگ ساده
  • وضعیت ساده : راهروی خالی
  • وضعیت عادی و معمول : فضای روشن یک لابی یا فضای محل انتظار
  • پیچیده : پارکینگ خودروها
  • پیچیده تر : محل عبور و مرور شلوغ و پر رفت و آمد

میزان نرخ بیتهای انتقالی برای هر یک از این سطوح مختلف، با سطوح نوری متنوع و اسکرین شاتهای متنوع را ضبط و در اختیار داشته باشید. اینکار باعث می شود دیتابیسی از میزان محاسبات و تصاویر کاملی برای رجوع آینده و محاسبه پهنای باند/مصرف حافظه داشته باشید. مطمئن شوید که نکات مهم را در هر زمانی که پهنای باند بیکباره افزایش یا کاهش میابد (مثلا در ساعات خاص روز، حرکات شدید در صحنه و..) یادداشت کرده اید و با داشتن تنظیمات خاص در زمان نیاز همه چیز را می توانید داشته باشید.

پیچیدگیهای ضبط تصاویر

زمانی که به نصب دوربینهای مداربسته رسیدیم توصیه می شود پیچیدگی صحنه های نظارتی را با توجه به محل قرارگیری دوربین مداربسته مد نظر قرار دهید و با یک دوربین مداربسته که قرار است نصب شود پروسه را زیر نظر بگیرید. لحظاتی هرچند کوتاه به میزان تغییرات ترافیک شبکه، حرکت شاخ و برگها، نور و کمبودها و عوامل موثر دیگر محیطی که می تواند روی پهنای باند دوربین مدار بسته اثر بگذارد توجه نمایید.

پس از مشاهده صحنه، نمایی را که دوربین مداربسته قرار است ضبط نماید در کنار میزان نور موجود در نظر بگیرید و با دوربین عکاسی هم تصویری برای اسناد مورد بررسی کنار بگذارید. در نهایت جدولی همانند زیر بسازید :

جدول محاسبه حافظه پهنای باند دوربین مداربسته

پس از ایجاد این جدول می توانید بر اساس آن میزان پهنای باند مورد نظر را با صحنه های تست شده قبلی مطابقت و مقایسه نمایید. عکسهای گرفته شده از دوربینهای مداربسته تست شده می تواند براحتی با تصاویر گرفته شده از صحنه های مورد نیاز برای دقت بیشتر مقایسه شوند.

در قسمتهای بعدی تصاویر دوربینهای مداربسته ای که در بالا آورده گفته ایم را بررسی و در تمام شرایط و سناریوها بررسی می کنیم. با سی سی تی وی آنلاین همراه شوید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.