ccHDTV راه حل تکنولوژی آنالوگ برای رقابت با سیستم نظارت تصویری تحت شبکه

ccHDTV راه حل تکنولوژی آنالوگ برای رقابت با سیستم نظارت تصویری تحت شبکه

سه شنبه 1395.03.25
همگام با جریان خلق نوآوری و تکنولوژی، رقابت بین تکنولوژی آنالوگ و شبکه(IP) در صنعت سیستم نظارت تصویری همچنان ادامه دارد و هرازگاهی که فکر می کنیم تکنولوژی آنالوگ در حال خاک شدن است بیکباره دست به ابداع تکنولوژی جدیدی می زند و ورق را بر می گرداند. البته بیشتر به نظر می آید که تکنولوژی آنالوگ در حال نجات خود و جلوگیری از کاهش کارایی نسبت به تکنولوژی تحت شبکه، سعی بیشتری در ارائه راهکارهای جدید بخرج می دهد. یکی ازاین تکنولوژیها، تکنولوژی ccHDTV است. ccHDTV تکنولوژی جدیدی است که پتانسیل تبدیل تبدیل شدن به انقلابی دیگر در صنعت نظارت تصویری HD را دارد.آیا واقعا این تکنولوژی می تواند جایگزینی برای سیستم نظارت تصویری تحت شبکه در آینده محصوب شود؟ 
ccHDTV 

دوربین مداربسته تحت ccHDTV می تواند داده های تصویری را با فرمت فشرده H.264 بین دوربین مداربسته و دستگاه NVR جابجا نماید. این تکنولوژی بسیار شبیه به تکنولوژی بکار رفته در صنعت پخش تلویزیون دیجیال است، یعنی روشی که انتقال تصاویر با کیفیت بالا و پایدار را در وسعت جغرافیایی بالایی تضمین کرده است. داده های حداکثر 16 دوربین مداربسته می تواند در طول یک کابل تصویر آنالوگ کواکسیال می توانند منتقل شوند.

مزیت بسیار جالب این تکنولوژی این است که زیر ساخت مورد نیازش دقیقا همان کابل های کواکسیال سیستم نظارت تصویری رایج خواهد بود و از همان اتصالات و کابل های رایج می توان برای این تکنولوژی جدید بدون نیاز به تغییر زیرساخت استفاده نمود. مزیتی که میتواند بحث مهاجرت سیستم نظارت تصویری با زیرساخت آنالوگ به IP را منتفی نماید!

اولین ویژگی منحصر به فرد تکنولوژی ccHDTV قابلیت ایجاد اتصالات "daisy chain" بسیار رایج بوسیله اتصالات BNC(Coupler) برای دوربین هاست و با این کار براحتی کانال(شبکه) دوربین مورد نظر تغییر می کند. بنابراین افزودن دوربین جدید در یک شبکه آنالوگ براحتی با ایجاد اتصالات فیزیکی T و اتصال دوربین مداربسته به یک کانال بدون تداخل صورت پذیرد. حالت Loop هم می تواند بعنوان یک "Fail-Safe" در نظر گرفته شود. در نتیجه سیستم ccHDTV همراه با پایداری قابل قبول، پتانسیل گسترش بالایی دارد.

تکنولوژی آنالوگ
تکنولوژی آنالوگ جدید
چطور سیستم ccHDTV می تواند بعنوان جایگزین برای سیستم ویدئویی تحت شبکه استفاده شود؟

درست است که در سیستم تحت شبکه بدلیل نوع جابجایی داده ها، توانایی انتقال تصاویر کیفیت بالاتری نسبت به نوع انتقال سیگنال تصاویر آنالوگ امروزی(NTSC،PAL،SECAM) وجود دارد، اما هنوز ایراداتی هم دارد. برای مثال تکنولوژی تحت شبکه اختصاصا برای انتقال تصاویر ویدئویی اختراع نشده است و هنگام رویداد ترافیک نقطه ای شبکه در موارد استفاده از پهنای باند بالای دچار مشکل می شود؛ همین اتفاق باعث کاهش نرخ فریم تصویر خواهد شد. ازآنجایی که سیستم ccHDTV داده را در یک کانال اختصاصی منتقل می کند تحت تاثیر ترافیک لحظه ای قرار نداشته و مشکلی از نظر حذف فریم ها و کاهش نرخ فریم ندارد.

همانطور که اکثر کاربران حرفه ای می دانند، سیستم های تحت شبکه(بخصوص تحت اینترنت) برای تنظیم و حفظ شبکه نیاز به مدیریت دقیق تنظیمات شبکه و تعیین آدرس های IP دارند. یعنی علاوه بر مشکل ترافیک لحظه ای و گلوگاه های ترافیکی، نیاز به سیستم مدیریت شده و با برنامه ریزی هم وجود دارد.

ذاتا سیستم نظارت تصویری هنگام تغییر سیستم آنالوگ به سیستم تحت شبکه تبدیل به یک مسئله مهم تصمیم گیری تواما IT و مالی خواهد شد، یعی نگهداری سیستم نظارت تصویری می تواند پس از ارتقاء سیستم تحت شبکه درمقایسه با اتصالات ساده بکار رفته در سیستم نظارت تصویری رایج پیچیده تر هم شده و هزینه ها نیز بسیار در تعویض زیرساخت سنگین می شوند. همانند مزیت سیستم های تحت شبکه، ccHDTV می تواند تصاویر فشرده شده با کیفیت را منتقل نماید اما اینکار را بسیار ساده و بدور از پیچیدگی های سیستم تحت شبکه انجام می دهد ضمن اینکه اطمینان بالاتری هم در بحث امنیت ارائه می دهد.

تکنولوژی ccHDTV را جایگزین IP بدانیم؟

باید کمی صبر کنیم تا ببینیم شرکت های معروف متاثر از این تکنولوژی چه تصمیمی خواهند گرفت. در صنعت حفاظتی تنها در محصولات محدودی از کاربردهای تکنولوژی ccHDTV استفاده شده است و شاید در ادامه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سیستم های تحت شبکه در کنار نقض یادشده مزیت های مهمی نیز در برابر ccHDTV خواهد داشت:

  • بعنوان یک تکنولوژی جا افتاده و شناخته شده جوانب مختلف این تکنولوژی تجربه و خوب فهمیده شده است، حتی اگر آنطور امن هم که کاربران دوست دارند نباشد! یعنی در عمل مزیت و معایبش بهتر درک شده است.
  • گستردگی و همه گیری تکنولوژی تحت شبکه باعث تولید محصولات گسترده بر این اساس شده است و به آسانی نیازها را با طیف وسیع محصولاتش برطرف می کند و سخت تر همپای آن تکنولوژی می تواند چنین ظهوری داشته باشد.
  • محصولات بسیار زیادی در حال تولید و خلق نوآوری برای پشتیبانی از زیرساخت های این تکنولوژی هستند.

ccHDTV همچنان نیاز به اثبات خود در اندازه های بزرگتری خواهد داشت. یعنی در آزمایشها و بررسی های جهانی بیشتری باید آزموده شود و بیشتر برروی قواعدش بصورت تئوری و عملی کار شود تا بصورت همه گیر پذیرفته شود.

در پایان به برخی از ویژگی ها برجسته تکنولوژی ccHDTV اشاره می کنیم:

  • انعطاف پذیری مدل : میتوان از دو مدل ساختار ستاره ای و اتصال کوتاه(Daisy-Chain) برای اتصال تجهیزات بر روی کابل کواکسیال بهره برد.
  • انتقال داده ها در مسافت بیشتر: تا 1000 متر قابلیت جابجایی تصاویر بوسیله کابل کواکسیال RG-6 آنهم در کیفیت تمام HD بسیار جالب است. ضمن اینکه این مقادیر بدون استفاده از Repeater(تقویت کننده) قابل دست یابی هستند.
  • با قابلیت نصب 16 دوربین تمام HD بر روی یک کابل کواکسیال کاهش هزینه خوبی در کابل کشی بدنبال دارد.
  • عدم نیاز به متخصص شبکه برای راه اندازی سیستم نظارت تصویری برپایه این تکنولوژی
  • قابلیت ضد اختلال امواج در این تکنولوژی قوی تر شده است.
  • قابلیت انتقال داده های دوطرفه(Duplex)
  • براحتی می تواند توسط گیرنده های DVB-T مورد استفاده قرار گیرد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.