بررسی تخصصی جدیدترین دوربین مداربسته پانورامیک 12 مگاپیکسلی Hikvision (قسمت دوم : کیفیت تصویر و کدک )

بررسی تخصصی جدیدترین دوربین مداربسته پانورامیک 12 مگاپیکسلی Hikvision (قسمت دوم : کیفیت تصویر و کدک )

چهارشنبه 1395.06.03

در ادامه مقاله اول درباره دوربین مداربسته 12 مگاپیکسلی جدید Hikvision امروز بیشتر به بحث فنی دوربین مذکور در کنار دوربین مداربسته پانورامیک پاناسونیک می پردازیم.

بدلیل بالا بودن حجم و تعداد تصاویر ممکن است زمان لود تصاویر متحرک کمی بیشتر از معمول باشد. ضمنا بدلیل کاهش حجم تصاویر متحرک از کیفیت واقعی دوربین مداربسته فاصله خواهند داشت.

مشکل خمیدگی گوشه تصاویر:

زمانی که دوربین مداربسته هایک ویژن را بررسی می کردیم فهمیدیم که تصاویر در گوشه های زوایا خمیده می شوند که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم. اگر چه این مشکل در مدلهای قبلی دوربین مداربسته پانورامیک Hikvision مثل 6362 و 6332 دیده نمی شد اما در فرم ور جدید این مشکل وجود دارد.

تاثیرات جریانهای تصویری بر روی اشیاء

زمانی که از جریان تصویری پانورامیک استفاده می کنید صحنه بشدت تحریف و تغییر می کند بطوری که این حالت را زمانی که دوربین بر روی دیوار نصب شده باشد بیشتر احساس می کنید. کمی اجسام پخ یا کشیده شده بنظر می رسند.

برای مثال در تصویر زیر می بینید که در اتاق کنفرانسی که محل تست ماست بالای فضای میدان دید بشدت تحریف و بهم ریختگی دارد و انگار بالا در مرکزتصویر، آهنربایی اجسام را به بالا کشیده است. وقتی شخصی در میان اتاق راه می رود علاوه بر تغییر قد و ارتفاع، در وسط میدان دید بیکباره قدش کوتاه و بلند می شود.

تصویر دوربین مداربسته پانورامیک

در حالت نمای مسطح پانورامیک هنگام کار با iVMS-4200 این اشکال وجود ندارد و اجسام و صحنه ها بخوبی و پیوسته مشاهده می شوند. این مشکل هنگام کار با VMS های متفرقه اتفاق می افتد.

تصویر دوربین مداربسته پانورامیک

محدودیت زوایای عمودی PTZ مجازی

زمانی که از جریان تصویری PTZ مجازی استفاده می کنید قادر نیستید بر روی منطقه ای که زوم کرده اید زوایای دید را تغییر دهید و با محدودیت روبرو می شوید که باعث می شود میدان دید کاهش پیدا کند.

برای مثال در تصویر زیر می بینید که دوربین مداربسته قادر نیست فضای نیم تا یکمتری بالاتر از کف اتاق را بخوبی نمایش بدهد. درواقع بخش زیادی از نمای در ورودی اتاق را از دست می دهید. این را هم یادآوری کنیم که تلاش برای حرکت دادن تصویر بر روی منطقه مورد نظر بر اساس کنترل کنار صفحه باعث می شود دوربین مجددا به روی صحنه پیش فرض کف بازگردد.

تصویر دوربین مداربسته پانورامیک

زمانی در حالت نمایش مسطح و پیوسته در iVMS-4200 هستیم این مشکل وجود ندارد. پنجره PTZ براحتی به هر طرف و خصوصا بالای میدان دید نیز حرکت می نماید.

تصویر دوربین مداربسته پانورامیک

پشتیبانی محدود در نمایش مسطح

این مسئله تنها در حالتی که از نمایش تصاویر مسطح (Side dewarping) استفاده می کنیم رخ می دهد. زمانی که از نرم افزار iVMS-4200 در این حالت استفاده می کنید خمیدگی تصویر کمتری در فرم پانورامائی خواهید داشت و دیگر محدودیتهای PTZ مجازی وجود ندارد.

مثلا این ویژگیها در برند Avigilon، Exacq، Genetec، Milestone و ... پشتیبانی نمی شوند اما دستگاههای VMS  با برندهای دیگر نیز هستند که قادرند از دوربینهای مداربسته چشم ماهی این شرکت پشتیبانی کنند. در محصولاتی مثل Nx Witness یا DW Spectrum هیچ مشکلی با پشتیبانی نخواهید داشت.

کیفیت تصاویر

ما کیفیت تصاویر دوربین مداربسته پانورامیک Hikvision DS-2CD63CF-IV را در مقایسه با دوربین مداربسته Panasonic WV-SFC481 با رزولوشن 12 مگاپیکسل/4K بررسی کردیم. محیط تست یک اتاق اداری با طولی در حدود 25 متر است.

تصویر دوربین مداربسته 12مگاپیکسلی Hikvision

در نمای نزدیک دوربین مداربسته هایک ویژن 63C2 (در 1.5متری دوربین) جزئیات بهتری از هدف را نسبت به دوربین مداربسته پاناسونیک ارائه می دهد و خوانایی متن نیز بیشتر است. توجه کنید فرم مسطح سازی تصاویر در هر یک از دو دوربین مداربسته با دیگری فرق دارد و نتیجه می تواند بر روی میزان طول یا عرض تصاویر هم اثرگذاشته باشد.

تصویر دوربین مداربسته 12مگاپیکسلی Hikvision

در فاصله 5.5 متری از دوربین مداربسته، دوربین هایک ویژن جزئیات بهتری چه از شخص و چه از جدولی که در دستش است نسبت به دوربین مداربسته پاناسونیک ارائه می دهد. البته به همان دلیلی که گفتیم تصویر مربعی تر است.

تصویر دوربین مداربسته 12مگاپیکسلی Hikvision

در تاریکی شب با روشن شدن نور IR دوربین مداربسته پانورامیک هایک ویژن جزئیات بیشتری از فرد را در فاصله نزدیک نشان می دهد و نوشته با جزئیات قابل خواندن را تا خط ششم جدول نشان می دهد. این در حالی است که تنها دو یا شاید سه خط در دوربین مداربسته پاناسونیک قابل خواندن است. این به برتری نور IR دوربین مداربسته پانورامیک هایک ویژن اشاره دارد.

تصویر دوربین مداربسته 12مگاپیکسلی Hikvision درشب

در فاصله 5.5 متری اشیاء در تصویر هنوز کمی قابل مشاهده هستند اما جزئیاتشان معلوم نمی شود. اما در دوربین پاناسونیک تاریک شدن تصویر بدلیل نویز دیجیتالی عملا صفحه ای مشکی به شما می دهد.

تصویر دوربین مداربسته 12مگاپیکسلی Hikvision درشب

برد نور IR

دوربین مداربسته پانورامیک 63C2 هایک ویژن، دارای ال ای دی های نور IR با برد 10 متر هستند که در آزمایش و تصویر زیر برای حداکثر فاصله عنوان شده ضعیف به نظر می آید اما هنوز صحنه قابل مشاهده است و در فواصل نزدیک بهتر و کاربردی تر خواهد بود. یعنی در فاصله کمتر از 8 متر کارایی مناسبی دارد.

برد دیددرشب دوربین مداربسته پانورامیک

در تصویر بالا، تفاوت فواصل در برد نور IR قابل مشاهده است. در سمت چپ فرد در فاصله تقریبا 6 متری و در تصویر سمت راست فرد در فاصله 3 متری دوربین مداربسته در هنگام روشنایی نور IR دیده می شود.

مقایسه پهنای باند – کارایی کدک H.264+

دوربین مداربسته 63C2 هایک ویژن با استفاده از کدک هوشمند H.264+ می تواند تا 80 درصد نرخ انتقال بیتها را کاهش دهد و عملا این موضوع را در این دوربین و محصولات دیگر Hikvision مشاهده کرده ایم. میزان نرخ بیتهای انتقالی با استفاده از کدک H.264+ در دوربین مداربسته هایک ویژن بسیار بهتر از دوربین مداربسته Panasonic SFV480 کاهش می یابند. البته باید این را هم بگوییم که این قابلیت در نمایش چشم ماهی یا همان حالت تصویر خمیده در دسترس هستند و زمانی که به حالت مسطح بر می گردید امکان بهره مندی از آن وجود ندارد.

تفاوت کدکهای دوربین مداربسته

در هر حال از آنجاییکه کدک H.264+ تنها در این وضعیت قابل استفاده است بنابراین استفاده از جریان تصویری مسطح دوربین می تواتد باعث افزایش بسیار بیشتر نرخ بیتها شود. برای مثال استفاده از جریان مضاعف(دوبل) پانوراما در دوربین مداربسته 63C2 هایک ویژن (هنگام نصب سقفی) باعث می شود میزان نرخ بیتهای تصویر تا بیش از 4 مگابیت برثانیه(512 کیلوبایت) افزایش یابد. در دوربین مداربسته پانورامیک پاناسونیک بدلیل آنکه کدک هوشمند بر روی همه جریانهای تصویری می تواند اعمال شود تفاوتی در نرخ انتقال بیتها بوجود نمی آید.

تفاوت کدکهای دوربین مداربسته

پارامترهای ارزیابی

هر دو دوربین مداربسته با تنظیمات پیش فرض و بدون هیچ تغییری با تنظیمات زیر مورد بررسی قرار گرفتند:

  • H.264 ، 10 فریم بر ثانیه ، تقریبا با quantization 28
  • سرعت شاتر حداکثر 1/30s

ضمن اینکه از نرم افزارهای فرم ور با نسخه های زیر هم استفاده شده است :

  • Hikvision DS-2CD63C2F-IV : 5.4.14
  • Panasonic WV-SFV480 : 2.50

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.