5 پرسش و پاسخ مهم درباره PoE دوربین مداربسته

5 پرسش و پاسخ مهم درباره PoE دوربین مداربسته

شنبه 1395.11.16

قابلیت PoE یا انتقال انرژی الکتریکی از طریق شبکه یکی از کاربردیترین قابلیتهای امروزی دوربینهای مداربسته است. در ادامه این مقاله قرار است 5 سوال کلیدی و مفید در این زمینه را شرح دهیم:

  1. آیا می شود میزان توان PoE (وات مصرفی) را با استفاده از یک midspan و سویچ دوبرابر کرد؟
  2. آیا هر پورت بتنهایی می تواند حداکثر توان PoE سوئیچ را داشته باشند؟
  3. آیا امکان دارد کابلی به پورتی متصل باشد و در انتهای دیگر به دوربین مدار بسته متصل نباشد و باعث برق گرفتگی شود و خطری ایجاد نماید؟
  4. از طریق PoE حداکثر در طول کابل تا چه مسافتی امکان انتقال انرژی ممکن است؟
  5. آیا امکان دارد دوربین مداربسته ای که به آداپتور وصل است با وصل همزمان کابل شبکه با قابلیت PoE آسیب ببیند؟

در ادامه مقاله آموزشی دوربین مداربسته سی سی تی وی آنلاین به این سوالات پاسخ می دهیم.

سوال: " آیا می شود میزان توان PoE (وات مصرفی) را با استفاده از یک midspn و سویچ دوبرابر کرد؟"

جواب قطعا نه است. زمانی که دستگاهی از PoE استفاده می کند، دستگاه با شناسایی منبع انرژی و بازشدن مسیر انتقال الکتریکی در پی درخواست از منبع PoE، سوئیچ یا midspan بطور مجزا امکان بهره گیری هم زمان را ندارند. زیرا سوئیچ و midspan هر دو از منبع انرژی یکسانی برق می گیرند و خودشان قابلیت تامین PoE مجزا ندارند. در این حالت تنها دستگاههای PoE می توانند از نزیکترین عامل منبع تغذیه PoE استفاده کنند.

سوال :" آیا هر پورت بتنهایی می تواند حداکثر وات PoE را داشته باشند؟"

جواب : این موضوع همه جا صادق نیست و تضمینی برای آن وجود ندارد. زمانی که در مشخصات یک پورت حداکثر توان الکتریکی قابل تامین برای 802.3af برابر 15.4 یا 802.3at برابر 60 وات در نظر گرفته شده است، امکان تولید این میزان خروجی بستگی به توان کلی PoE و تعداد دستگاههای موجود روی کل پورتها دارد. در این موارد بسته به میزان خروجی الکتریکی که دستگاهها می کشند، ممکن است با افت ولتاژ یا کاهش عملکرد دستگاهها روبرو شوید.

برای مثال در سوئیچ PoE رایج TPLink TL-SG1008P مشخصات دستگاه را می بینید:

PoE switch

حداکثر توان PoE این دستگاه 53 وات است. حداکثر توانی که بر روی هر یک از این 4 پورت قابل تامین است بطور تئوری معادل 13.25 وات خواهد بود (53W/4Ports = 13.25). اما این میزان در مشخصات سوئیچ برای هر پورت 15.4 وات در استاندارد 802.3af عنوان شده است. یعنی 15.4W*4=61.6W که اصلا درست نیست.

تفاوت بین حداکثر انرژی الکتریکی قابل تامین یک پورت در مشخصات و آنچه عنوان کردیم در کل برابر 8.6 وات خواهد بود. این یعنی اگر 4 دوربین مداربسته هر کدام به 15 وات انرژی نیاز داشته باشند با اتصال به سوئیچی که گفتیم با مشکل تامین انرژی روبرو می شوند. در این حالت هر چند لحظه یکبار تصویر دوربین مداربسته بصورت رندوم قطع می شوند یا دوربین مدام راه اندازی می شود و نتیجه مناسب نخواهد بود.

سوال : " آیا امکان دارد کابلی به پورتی متصل باشد و در انتهای دیگر به دوربین مدار بسته متصل نباشد و باعث برق گرفتگی شود و خطری ایجاد نماید؟"

پاسخ : خیر. بدلیل پروسه تامین انرژی بر اساس درخواست دستگاه اتصال شونده، تامین کننده PoE بدون اینکه به دستگاهی متصل شود انرژی الکتریکی را در انتهای کابل القاء نمی کند. یعنی کابلی که به سوئیچ PoE متصل است بدون وصل به دستگاههای دیگر برقی ندارد و امکان برق گرفتگی یا خطراتی از این دست را در اتصال به بدن یا سیمهای دیگر نخواهد داشت.

سوال : " حداکثر در طول کابل تا چه مسافتی امکان انتقال انرژی از طریق PoE وجود دارد؟"

جواب : بر اساس استاندارد IEE802.3 شبکه، حداکثر برد PoE تا 100 متر خواهد بود. بر اساس طراحی شبکه توان الکتریکی می تواند در مسافتهای بیشتری هم در طول شبکه انتقال یابد و تقویت شود. در عمل این مسافت خیلی بیشتر است و در مقاله تست تاثیر مسافت کابل شبکه روی تصویر دوربین مدار بسته مشاهده کردید که PoE تا 300 متر هم با حداکثر توان قابل استفاده است ولی انتقال داده ها در این مسافت ممکن نخواهد بود. البته شرکتهایی هم مثل یونی ویو این امکان را میسر کرده اند.

وقتی برای استاندارد PoE حداکثر مسافت را 100 متر عنوان کرده است، یعنی مسافتهای بیشتر نمی تواند استاندارد شبکه های معمول را تامین نماید (با اینکه PoE مشکلی ندارد) و ممکن است با مشکلات انتقال داده روبرو شوید.

سوال : " آیا امکان دارد دوربین مداربسته ای که به آداپتور وصل است با وصل همزمان کابل شبکه با قابلیت PoE آسیب ببیند؟"

جواب : همیشه نه اما باید مراقب باشید. در بسیاری از موارد دوربینهای مداربسته و یا دستگاههای PoE دیگر حتی در صورت اتصال به دستگاه تامین کننده انرژی PoE بازهم از آداپتور انرژی دریافت می کنند و از دستگاه PoE انرژی درخواست نمی کنند. اما در دستگاههای PoE قدیمیتر در مورد اتصال همزمان PoE و آداپتور دوربین مداربسته بطور همزمان هشدار داده می شد.

در حالت کلی در دوربینهای مدار بسته PoE جدید این مشکل وجود ندارد ولی باید حتما توجه داشته باشید که در دستورالعمل یا دفترچه راهنمای دستگاه هشداری در این باره نداده باشد. بنابراین احتیاط را رعایت کنید.

در انتها باید بدانیم که PoE می تواند با کاهش تعداد کابلها و تامین انرژی و مسیر داده ها در یک کابل همزمان کمک خوبی برای نصب دوربین مدار بسته به کاربر نماید. در دوربینهای مدار بسته قدیمی که PoE را نیز پشتیبانی نمی کنند، تجهیزاتی مثل کابل Midspan می تواند براحتی تبدیل انرژی را روی بستر PoE ممکن سازند و دوربین مدار بسته قدیمی هم قابل استفاده باشد.

از همراهی شما با سی سی تی وی آنلاین متشکریم.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهدیان

سلامت دمت گرم خیلی خوب بود

11:40 1396.05.11