همه چیز درباره نور دید در شب دوربین مداربسته IR (قسمت اول)

همه چیز درباره نور دید در شب دوربین مداربسته IR (قسمت اول)

شنبه 1395.10.04

تقریبا تمام دوربینهای مداربسته در شرایط نور کم و ناکافی نسبت به نور روز کارایی پایین تری دارند. یکی از مهمترین تکنیکها برای غلبه بر شرایطی اینچنینی استفاده از سیستم نور IR یا دید در شب (مادون قرمز) است. اگرچه اضافه شدن نور IR هم معایب و مزایای خودش را دارد اما بازهم گزینه  بهتری برای کاربر خواهد داشت. مثلا در سی سی تی وی آنلاین نیز آماری از استفاده کنندگان دوربین مداربسته IR در سال 2016 ارائه کردیم که نشان از افزایش محبوبیت سیستم روشنایی نور IR در دوربینهای مداربسته داشت.

این مقاله آموزش دوربین مداربسته شامل سرفصلهای زیر است :

  • محبوبیت دوربینهای مداربسته دید در شب مجهز به نور IR در سال 2017
  • نکات اصلی نور IR
  • تفاوتهای نور IR نامرئی با نور IR مرئی
  • تفاوتهای نور IR با پروژکتورهای نور مرئی
  • تاثیرات فیلتر حذف IR
  • مقایسه LED های نور IR
  • مشخصات سیستمهای نور دید در شب IR
  • زاویه تابش نور IR و مسائل پیرامون محدوده پوشش
  • مسائل مربوط به محدوده تابش و برد نور IR
  • ویژگیها و مزایای سیستمهای نوری پیشرفته IR
  • تفاوتهای سیستم نور IR داخلی دوربین مداربسته با پروژکتورهای مجزای IR

وضعیت نور IR در سال 2017

نکات مهمی درباره گرایش بیشتر به سیستمهای نوری IR داخلی دوربینهای مداربسته در سال 2017 وجود دارد :

  • سیستمهای نور IR داخلی : چون سیستم نور IR داخلی بعنوان یک مزیت همیشه مورد توجه بوده است تقریبا همه شرکتهای تولید کننده دوربین مداربسته از آن در خط تولید تمامی دوربینهای مداربسته از ارزانترینها تا آخرین مدلهای روز استفاده می کنند.
  • برد بیشتر : در گذشته برد این پروژکتورها چیزی در حدود 30 متر بود در حالی که امروزه بسیاری از مدلهای دوربین مداربسته از سیستم نور IR با بردهای 60، 150 و 200 متر استفاده می کنند. بردی که به فراتر از قابلیت ال ای دی هاست.
  • نور لیزر IR : بیشتر دوربینهای مداربسته مجهز به نور IR از ال ای دی هایی استفاده می کنند که بدلیل سایز و حرارت و توان مصرفیشان با محدودیتهایی در برد روبر هستند. امروزه برخی شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته به سمت نورهای لیزری مادون قرمز رفته اند که می تواند تا 450 متر برد داشته باشند!

این ها نمونه هایی از سال 2016 بودند تا بتوانیم سال 2017 را برای دوربینهای مدار بسته بسیار فراتر متصور شویم.

نکات بنیادین نور IR یا مادون قرمز

نور IR یا مادون قرمز طیفی دارد که توسط دوربین مداربسته قابل مشاهده و برای انسان نامرئی است. انسانها قادرند نورهایی در محدوده 390 تا 750 نانو متر را ببینند که از آنها بعنوان طیف نور مرئی یاد می کنیم. اما دوربینهای مداربسته قادرند علاوه بر دیدن نورهای مرئی، نور نامرئی پروژکتورهای مادون قرمز یا IR را نیز که در طیف 850 یا 940 نانومتر هستند، مشاهده کنند. در جدول زیر بخوبی مشخص شده است:

طول موج نورهای مرئی و نامرئی دوربین مداربسته

تفاوتهای نور IR نامرئی با نور IR مرئی(850 نانومتر در مقابل 950 نانومتر)

اغلب پروژکتورهای دید در شب با سیستم نور مادون قرمز در سیستمهای نظارت تصویری از نوری با طول موج 850 نانو متر استفاده می کنند. ال ای دیهایی که برای این پروژکتوره استفاده می شود نوری مرئی (تقریبا رنگی قرمز صورتی) دارند که با چشم انسان قابل مشاهده است که نمونه آنرا در دوربین مداربسته PTZ زیر می بینید. البته توجه داشته باشید که چشم انسان این رنگ را در عمل کمی قرمز تر از آن چیزی که در تصویر است می بیند و دوربینهای دیجیتال مثل دوربین موبایل آنرا متمایل به رنگ صورتی بنفش نشان می دهد.

نور دید درشب مرئی دوربین مدار بسته IR

پروژگتورهای دید در شب با طول موج 940 نانو متر برای چشم انسان تقریبا نامرئی هستند و تنها یک نقطه نور بسیار ضعیف بچشم می آید که به نحوی دیگر در سیستمهای نظارت تصویری بسیار کاربرد دارد. یکی از خوبیهای این نوع نور دید در شب، عدم جلب توجه برای افراد است. اما نور نامرئی با طول موج 940 نانومتر ضعیفتر بوده و تنها می تواند نیمی از برد نور 850 نانومتر را با همان توان مصرفی داشته باشد. البته سیستمهای گرانتری هم محسوب می شوند که نسبت به پروژکتورهای IR با طول موج 850 نانومتر کمتر مورد استقبال قرار می گیرند.

آخر اینکه هرچه طول موج نور پروژکتور بالاتر می رود( مدل 1030 نانومتر و حتی بالاتر) برای چشم انسان نا مرئی تر می شود. اما این طول موجها دارای طیفی هستند که دوربین مدار بسته می تواند توسط آنها محیط را ببیند و البته قیمتشان هم حتی از نورهای 940 نانومتری بالاتر است و بندرت در محصولی از آنها استفاده می شود.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

13:12 1395.10.19