همه چیز درباره نور دید در شب دوربین مداربسته IR (قسمت دوم )

همه چیز درباره نور دید در شب دوربین مداربسته IR (قسمت دوم )

يکشنبه 1395.10.12

پروژکتورهای نور مرئی / یا همان نور سفید چطورند؟

با اینکه از نور قابل رویت برای افزایش و بهبود سطح نور تصاویر در شرایط کم نور استفاده می شود اما بازهم استفاده از نور IR بدلایل مختلفی بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می گیرد:

  • غیر قابل رویت و عدم جلب توجه : در مقابل استفاده از نور مرئی بصورت نور افکن که بیشتر جلب توجه می کند، نور IR با طول موج 850 نانومتر بسختی بچشم می آید و یا حتی نور 940 نانومتری اصلا برای افراد قابل تشخیص نیست. یعنی عملا محل نصب دوربینهای مداربسته در شب کمتر قابل تشخیص است یا تشخیص آن برای تخریب یا پوشاندنشان در شب برای مزاحمان سخت است.
  • آلودگی نوری کمتر : استفاده از نور مادون قرمز یا IR همانند نور سفید اثر بهم ریختگی یا آلودگی نوری بدنبال ندارد. بسیاری از شهرداری ها به تنظیم قدرت چراغهای خیابانی توجه می کنند که شدت مطلوبی داشته باشد یا بر روی هدف متمرکز باشد و دید بصری را تخریب نکند و ...
  • زیبایی بصری بهتر : در آخر اینکه مهندسان طراح و معماران ترجیح می دهند از نور IR استفاده کنند. چون قابلیت کنترل این نور در طراحی سیستمهای نوری و تجهیزات یک محیط راحت تر است.

بخاطر این سه دلیل نور سفید بیشتر در محیطها و کاربردهای ویژه در اولویت قرار می گیرد.

فیلتر حذف فیزیکی نور IR دوربین مدار بسته

اکثر دوربینهای مدار بسته حرفه ای از فیلترهای حذف نور IR استفاده می کنند. این قطعه کوچک با حرکت دادن یک فیلتر در جلوی لنز و سنسور تصویربرداری دوربین مداربسته در روز و کنار رفتن در شب به دوربین مداربسته کمک می کند.

فیلتر حذف فیزیکی IR

این فیلتر حذف کننده در طی روز نور IR را حذف می کند و باعث می شود تا جلوی تغییر رنگها یا بهم ریختگی White Balance گرفته شود. در بهم ریختگی وایت بالانس، درختان برنگ صورتی خاکستری دیده می شوند که نمونه این اشباع رنگی در تصویر زیر قابل مشاهده است:

تاثیر نور IR روی تصویر دوربین مداربسته

در شب هنگاه فیلتر کنار رفته و اجازه می دهد نور پروژکتورهای دید در شب (IR) یا نور IR محیط به سطح سنسور تصویربرداری دوربین مدار بسته برسند و تصاویر براقتر و روشنتری تولید نماید.

دوربینهای مدار بسته True day/night باید از سیستم نور مادون قرمز استفاده کنند. به همین دلیل در مدلهای رنگی از یک فیلتر حذف نور IR استفاده می شود تا بتواند تمام این نور مادون قرمز را از بین ببرد.(که البته در سال 2017 احتمالا دیگر وجود ندارند)

مقایسه LED های نور IR دوربینهای مداربسته

برخی شرکتهای تولید کننده دوربین مدار بسته از تعداد ال ای دی های IR بکار رفته در دوربین مداربسته بعنوان یک معیار کارایی دوربین مدار بسته دید در شب نام می برند که مثلا "در برند من از 24 ال ای دی IR استفاده شده است درحالی که در مدلهای رقیب تنها 5 ال ای دی استفاده شده است.." . اما در واقعیت توجه به تعداد ال ای دی ها یا اصطلاحا کمیت آنها درست نیست و این در عمل تاثیر بسیار کمی بر روی کارکرد دوربین مداربسته دارد. ضمن اینکه انواع و اقسام و سایزهای مختلفی از ال ای دی های IR در جهان وجود دارند.

2 دسته بندی ساده برای ال ای دی های نور IR در سیستمهای نظارت تصویری وجود دارند:

  • سایز کوچکتر، توان کمتر : بیشتر دوربینهای مداربسته مجهز به نور IR و بیشتر سیستمهای نور IR ارزان قیمت تر از تعداد بیشتری ال ای دی های IR کوچکتری استفاده می کنند تا نور بهتری داشته باشند. این ال ای دی ها معمولا (نه همیشه) ارزانتر هستند.
  • بزرگتر با توان بیشتر : بعضی از دوربینهای مدار بسته IR جدیدتر و بیشتر پروژکتورهای نور IR از تعداد ال ای دی های کمتری استفاده می کنند اما سایز هر ال ای دی بزرگتر و در مجموع پرتوان تر هستند.
تفاوت دوربین مداربسته IR

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
آرش

با سلام؛ با تشکر از توضیحات بسیار عالیتان؛

سوال بنده اینه که دوربین در یک محیط خاکی هستش که وقتی شیشه دوربین را پاک میکنیم دید در شب خوب کار میکنه ولی وقتی خاکی میشه دید در شب باعث کور شدن لنز میشه؛ حالا من دید در شب خود دوربین را قطع کردم و از پروژکتور جانبی دید در شب که بغل دوربین نصب کردم استفاده کردم مشکل اینجاست که وقتی دید در شب خود دوربین را قطع میکنم کلا دید در شب کار نمیکنه یعنی با پروژکتور هم فعال نمیشه؛
میشه کمکم کنین؛ برام خیلی مشکل ساز شده؛
شماره تماسم
09144822926

10:48 1396.09.11