همه چیز درباره نور دید در شب دوربین مداربسته IR (قسمت پنجم : تفاوتهای نور IR داخلی و پروژکتور IR، جمع بندی )

همه چیز درباره نور دید در شب دوربین مداربسته IR (قسمت پنجم : تفاوتهای نور IR داخلی و پروژکتور IR، جمع بندی )

چهارشنبه 1395.11.13

تفاوت سیستم نور IR تعبیه شده در دوربین مدار بسته با پروژکتورهای IR

زمانی که می خواهیم از نور IR استفاده کنیم، 2 گزینه جلو پای ماست. یکی استفاده از دوربین مدار بسته ای با ال ای دیهای داخلی IR است و دیگری استفاده از پروژکتورهای نور IR است که در نزدیکی یا کنار دوربین مدار بسته بصورت مجزا بکار گرفته می شوند. در گذشته دوربینهای مدار بسته تحت شبکه بسیار معدودی دارای ال ای دی های IR بودند و اغلب با خرید دوربینهای مدار بسته تحت شبکه (IP) کاربر مجبور به خرید پروژکتور IR مجزا بودند. امروزه تقریبا اغلب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه از ال ای دی داخلی دید در شب بهره می برند.

مزایای استفاده ار دوربینهای مدار بسته با سیستم نور IR داخلی :

  • قیمت کمتر : تقریبا اغلب دوربینهای مدار بسته ارزان قیمت به سیستم نور IR مجهزند و باعث می شود خرید دوربین مدار بسته دید در شب ارزان قیمت بصرفه تر و بسیار ارزانتر از خرید دوربین مدار بسته غیر IR با یک پروژکتور مجزا خواهد شد.

  • نصب آسانتر : بخاطر بکار رفتن سیستم نور IR در داخل بدنه دوربین مدار بسته هیچ تجهیزات و تمهیدات ویژه ای نباید در نظر گرفته شود و عملا با نصب دوربین مدار بسته، سیستم نور هم راه افتاده است!

  • سیستم برق رسانی ساده : دوربین مدار بسته IR براحتی با استاندارد 802.3af (PoE) انرژی کامل را دریافت می کند و در شرایط بهتر از استاندارد 802.3at با انرژی بالاتر کار می کند. پروژکتورهای نور IR مجزا اغلب نیاز به آداپتور دوربین مدار بسته، PoE یا حتی سیستم برقرسانی مجزایی خواهند داشت.
  • قابلیتهای پیشرفته : دوربینهای مدار بسته پیشرفته و جدید از سیستمهای نور IR هوشمند یا تطبیق پذیر استفاده می کنند که بصورت هوشمند و خودکار شدت نور را تغییر می دهند و معمولا این قابلیت در پروژکتورهای نور مجزا وجود ندارد.

معایب سیستم نور IR تعبیه شده در دوربینهای مدار بسته

  • برد کمتر : اگر چه دوربینهای مدار بسته مجهز به نور IR امروزه با پیشرفتهای خوبی روبرو شده اند و از سیستمهای نور IR با برد بالاتر بهره می برند که گاهی به برد 200 متر می رسند اما بازهمبرای مسافتهای بسیار بالاتر (فراتر از 300 متر) نیاز به استفاده از پروژکتورهای نور IR احساس می شود.
  • مشکل حشرات و پشه ها : ال ای دی های نور IR داخلی اغلب باعث جذب حشرات و عنکبوتها می شوند و این باعث ایجاد لانه و تنیدن تار انکبوت در نزدیکی لنز دوربین مدار بسته می شوند که می تواند نظارت بر میدان دید را خراب می کند. بر همین اساس معمولا پروژکتورهای نور IR این مشکل را مرتفع می کنند.

بخاطر رشد روزافزون و سریع بخش دوربینهای مداربسته دید در شب (IR) در زمینه خرید و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از نور IR داخلی راحت تر و بصرفه تر است. واضح است که سیستمهای نور IR مجزا برد بسیار بیشتری دارند و اغلب از طیف نور کاملا مخفی استفاده می کنند و این قابلیتها فراتر از دوربینهای مدار بسته رایج با سیستم نور داخلی هستند. اما در هر کاربردی یکی از این گزینه ها می تواند بهترین انتخاب باشند و نسخه کلی وجود ندارد.

همانطور که در زیر میبینید در نظر سنجی سال 2016 بیش از 60 درصد کاربران به خرید دوربین مداربسته IR تمایل بیشتری داشتند.

دوربین مداربسته دید در شب IR

در این بین تنها 5 درصد کاربران به خرید پروژکتور نور IR مجزا جواب مثبت نشان داده اند. یعنی رسما تنها 0.03 درصد کاربران به سمت خرید پروژکتور نور IR مجزا در کنار دوربین مدار بسته کشش داشته اند.

دوربین مداربسته دید در شب IR
آمار استفاده از دوربینهای مدار بسته IR در کل دنیا را می توانید در CCTVONLINE.IR مطالعه نمایید. 

در بسیاری از نرم افزارهای محاسب دوربین مدار بسته و تخمین برد، شما می توانید محدودیت برد سیستم نور IR دوربینهای مدار بسته را تخمین بزنید و براحتی مشاهده نمایید. به این شکل راحت تر می توانید شرایط را شبیه سازی نمایید.

محاسبه برد دوربین مدار بسته IR

فقط مهم است که بدانیم اگر اهداف خیلی به دوربین مدار بسته IR نزدیک بودند باید برای پیشگیری از Overexposure اقداماتی انجام دهیم و یا از قابلیت تنظیم خودکار نور IR دوربین مدار بسته بهره ببریم.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.