نگاهی به دوربین مداربسته چندسنسوره و پانورامیک

نگاهی به دوربین مداربسته چندسنسوره و پانورامیک

سه شنبه 1395.04.01

گزینه دوربین مداربسته چندسنسوره و پانورامیک راه حل مناسبی بجای استفاده از چندین دوربین ثابت در محیط های وسیع به حساب می آید. در این مقاله کمی بیشتر درباره مزایا و معایب این نوع دوربین مداربسته صحبت خواهیم کرد، تا در آینده اگر درفکر راه اندازی سیستم نظارت تصویری هستید بهترین انتخاب را براساس نیازتان داشته باشید.

دوربین های چند سنسوره مزایای متعددی دارند که شاید مهمترین آنها  داشتن گزینه جایگزینی چندین دوربین مداربسته ثابت با تعداد بسیار کمتری دوربین چندسنسوره باشد. این ویژگی به اپراتورهای ناظر، تصویری پانورامیک و بدون حد و مرز در صحنه می دهد که باعث شناسایی بهتر موقعیت می شود.

تعداد دوربین مداربسته کمتر

دوربینهای مداربسته چند سنسوره پانورامیک پوشش تصویری بهتری برای محیط های بزرگتر بوجود می آورند؛ بنابراین با جایگزینی این دوربین مداربسته، نیاز به نصب چندین دوربین مداربسته تک سنسوره عادی مرتفع می شود.ترکیب دو سنسور و لنز در یک دوربین مداربسته باعث می شود یک دوربین مداربسته به این شکل محیطی با شعاع دیدی 180 درجه را پوشش دهد. از طرف دیگر، دوربین مداربسته عادی زاویه دید محدودی را پوشش می دهند که معمولا این زاویه دید حداکثر به 90 درجه خواهد رسید. دوربین مداربسته پانورامیک می تواند محدوده دیدی 180 درجه ای از گوشه یک ساختمان به شما ارائه دهد که این میزان در بعضی از محیط ها می تواند تا 360 درجه نیز افزایش یابد(در موقعیت هایی مثل بالای دکل ساختمان ها یا در پارکینگ ها)

تعداد دوربین مداربسته نصب شده کمتر منافع بیشتری دارد!
کاهش تعداد دوربین مداربسته های مورد نیاز در یک پروژه مزایای متعددی با خود به همراه می آورد. اینکار همزمان باعث صرفه جویی مالی و زمانی هم برای کاربران و هم برای پیمانکاران صنعتی بدنبال خواهد داشت.

یکی از مزایای اینکار کاهش کار مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته و کابل کشی های متعدد است. مدل های جدید دوربین مداربسته های چند سنسوره با قابلیت PoE کار می کنند که امکان استفاده از کابل شبکه همزمان بعنوان کابل تامین برق، نیاز به کابل کشی مجزا برای تامین برق هر دوربین بصورت مجزا را منتفی می کند. همچنین تا وقتی که از یک دوربین استفاده می شود درواقع تنها یک آدرس شبکه و MAC استفاده می شود که می تواند بوسیله یک لایسنس دستگاه VMS مورد استفاده قرار گیرد که برای پوشش یک منطقه نسبت به داشتن چندین دوربین مداربسته هزینه ها را بسیار بیشتر کاهش می دهد. یعنی دوربین مداربسته پانورامیک در شبکه بجای استفاده از آدرس IP مجزا برای هر دوربین، تنها یک IP برای تمام سنسورها استفاده می شود. به هرحال این موضوع میتواند به دستگاه های VMS هم بستگی داشته باشد، زیرا بعضی ازآنها براساس هر کانال تصویر جداگانه به لایسنسی مجزا نیاز دارند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد عملیاتی این دوربینها زمانی حس می شود که این سیستم نیازی به سویچ در بین دوربین مداربسته های متعدد یا صفحات نمایشی متعدد نخواهد داشت، زیرا دیگر نیازی نیست که هر دوربین بوسیله صفحه نمایش اختصاصی خودش مانیتور شود و این کار باعث کاهش زمان مانیتورینگ نیز می شود. درواقع در سیستم مانیتورینگ یکپارچگی خوبی بوجود می آید.

ضمن اینکه داشتن چند دوربین و چند صفحه نمایش متفاوت حداقل از نظر زیبایی شناسی جالب نیستند. مثلا زیبایی بصری برای بسیاری از مدیران مراکز بزرگ و ساختمان های مهم همانند بیمارستانها و دانشگاه ها  بسیار مهم است.می وان بجای نصب چندین دوربین مداربسته بر روی یک دیوار که به جهات مختلفی چرخیده باشند، یک دوربین مداربسته پانورامیک می تواند تمام این نیازها را بر طرف نماید. برای مثال، یک دوربین مداربسته چهارسنسوره می تواند محیطی با زاویه دید 270 درجه ای را بشکلی کاراتر پوشش بدهد و درحالی که یک سنسور روبرو و سنسور دیگر زیر دوربین را پوشش می دهد، دو سنسور باقی مانده اطراف را پوشش می دهند که اینکار باعث می شود بتواند همانند یک دوربین مداربسته PTZ(گردان) عمل کرده و یا با آن جایگزین شوند. با این کار می شود بجای استفاده از 4 دوربین مداربسته برای پوشش کامل میدان دید، از یک دوربین مداربسته پانورامیک چهارسنسوره استفاده کرد.

دید بهتر موقعیتی

میدان دید وسیع دوربین مداربسته پانورامیک به اپراتورها دید موقعیتی بهتری می دهد. بخصوص بخاطر عدم نیاز به سویچ مداوم بین دوربین های متفاوت یا تصاویر نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش، دقت و سادگی بیشتری در مانیتورینگ بوجود می آورد.

دوربین مداربسته چندسنسوره می تواند تصاویر سنسورهای مختلف را با هم ترکیب کرده، پیوند بزند و به کاربر درک بهتری از صحنه مورد بررسی بدهد و قابلیت زوم بر روی جزئیات مورد نظر را نیز امکانپذیر ساخته است.

دوربین مداربسته پانورامیک عیب های خودش را نیز دارد. اگرچه این دوربینها توانایی بهتری برای پوشش تصویری محیط های وسیع دارد اما برای پوشش تصویری دقیق بر روی نقطه خاصی از محیط مناسب نیستند. دوربین مداربسته پانورامیک برای کار با میزان پیکسل بیشتری طراحی شده اند که بتواند بطور موثری باعث افزایش دامنه دید در مقاصد تشخیصی و نظارتی گردد اما برای فکوس بیشتر بر روی یک نقطه در مقایسه با دوربین مداربسته PTZ کارایی بالایی ندارند.
بهرحال تشخیص و شناسایی دقیق یک منطقه، تنها در فواصل نزدیک امکان پذیر است.
مانیتورینگ و ضبط تصاویر زنده

یکی از بزرگترین مزایای دوربین مداربسته پانورامیک به این بر می گردد که همانند دوربین مداربسته PTZ، به کاربران امکان ترکیب قابلیت مانیتورینگ فعال در لحظه و ضبط تصاویر در کنار فرماندهی فعال درلحظه به دوربین را می دهد. با استفاده از VMS، اپراتور می تواند بر روی یک بخش از تصویر برای دید بهتر زوم کند و در عین حال بقیه سنسورها به ضبط و مانیتور بقیه صحنه بپردازند. البته این توانایی در دوربین هایی با قابلیت تغییر تصاویر حین ضبط نیز وجود دارد که امکان زوم بر روی بخشی از تصویر را در حین مشاهده ضبط تصاویر می دهد.

در آخر همه این مزیت ها و معایب تنها وقتی معنی پیدا می کنند که شما سناریوی نیازمندی خود را بدانید و بر اساس آن به انتخاب دوربین دست بزنید و در عمل نیازمندی خود را لحاظ نمایید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.