تغییرات تکنولوژی دوربینهای مدار بسته در سال 2016

تغییرات تکنولوژی دوربینهای مدار بسته در سال 2016

شنبه 1395.10.18

در سال 2016 سیستمهای نظارت تصویری با رشد و تغییرات بسیاری روبرو شدند. تغییراتی در تکنولوژی که باعث شد رزولوشن، کدکها و تحلیلگرهای ویدئویی دوربین مدار بسته تحت تاثیر آن توسعه یابند و در این مقاله سی سی تی وی آنلاین مورد بررسی ما قرار گیرند.

رزولوشن دوربین مدار بسته در سال 2016

بیشترین تغییرات در دوربینهای مداربسته در این بخش رخ داد. دوربینهای مدار بسته 1080P بشدت مورد استقبال خریداران قرار گرفتند و تبدیل به ساده ترین و اولین انتخاب در بازار دوربینهای مدار بسته شدند. در ادامه روند سال 2015 که دوربینهای مدار بسته آنالوگ SD از رده خارج شدند در سال 2016 هم تولید دوربینهای مدار بسته 720P هم رو به توقف رفت. انتظار داریم در سال 2017 تقریبا روند قطع تولید و پایان عمر دوربینهای مدار بسته 720P تکمیل شود.

در این بین دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسلی برنده اصلی بود. البته دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی با تعداد پیکسلهایی دو برابر دوربینهای مدار بسته 1080P با تفاوت قیمت بسیار کمی در حدود 10 تا 20 درصد بیشتر هنوز هم به اوج محبوبیت نرسیده اند. مشکل اصلی دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسلی به کارکرد ضعیف آنها در نور کم بر می گردد و بهمین خاطر تقریبا همه دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی به سیستم نور IR داخلی مجهز شده اند تا این کمبود را برطرف کنند.

حضور دوربین مدار بسته 4K و دوربین مدار بسته 12 مگاپکسلی هم در سبد خرید بازار CCTV در حال افزایش است. دوربینهای مداربسته با رزولوشن بالاتر فعلا به بخش ویژه بازار دوربین مدار بسته تعلق دارد و شاید علت اصلی آنهم قیمت بالا و عدم توسعه کافی تکنولوژی آنها باشد. مثلا نمونه قابل تامل این دوربینهای مدار بسته Axis/Canon 20 مگاپیکسلی است که با قیمتی حدود 20 میلیون تومان در سال 2017 به بازار عرضه می شوند. این محصول هم مثل دوربینهای مداربسته 30 مگاپیکسلی اویجیلون تنها محصولی دکوری خواهد بود!

کدک H.265 دوربینهای مدار بسته

در آغاز تولید دوربینهای مداربسته بر مبنای کدک H.265 چالشهایی وجود داشتند. بعلاوه شرکتهای سازنده دوربین مداربسته مثل داهوا، پاناسونیک، سامسونگ و ویووتک هم محصولات زیادی بر این اساس به بازار عرضه کردند. مشکل اینجا بود که دوربینهای مدار بسته با کدکهای هوشمند H.264 صرفه جویی بالایی در مصرف پهنای باند داشتند و بخوبی با سیستمهای موجود هماهنگ بودند. بنابراین مزیت همتراز کدکهای هوشمند H.264 کمی قابلیتهای H.265 را معمولی تر جلوه می داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مطالعه مقاله آمار استفاده از کدکهای فشرده سازی دوربین مدار بسته  در سی سی تی وی آنلاین بپردازید.

هنوز هم پلتفرم H.265 در سمت VMS ها با مشکلاتی روبروست و شرکتهای سازنده VMS محدودیتهایی در سازگاری با این کدک دارند و منابع و قابلیتهای بیشتری برای دیکد کردن کدکهای H.265 نیاز است. آخر هم اینکه تا سال 2018 هم خبری از سازگاری H.265 با ONVIF نخواهد بود!

در سال 2017 انتظار می رود شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته بیشتری به سمت کدکهای هوشمند H.265 (“Smart” H.265) گرایش پیدا کنند تا پهنای باند مصرفی را بهینه تر کرده و پشتیبانی VMS های بیشتری را کسب کنند. در هر حال کدکهای هوشمند H.264 هم همچنان به پیشتازی در بهینه سازی مصرف پهنای باند و حافظه و پشتیبانی مشغولند.

دوربینهای مدار بسته آنالوگ HD

در سال 2016 همچنان دوربینهای مدار بسته آنالوگ HD بعنوان جایگزین ارزان قیمت دوربینهای مداربسته تحت شبکه (IP) بحساب می آیند.

بیشترین موفقیت دوربینهای مدار بسته آنالوگ HD به افزایش رزولوشن دوربینهای مدار بسته از 1080P به 3 مگاپیکسل در محصولات شرکتهایی مثل Hikvision یا دوربینهای مدار بسته 4 مگاپیکسلی داهوا بر می گردد. البته سرعت ضبط تصاویر به میزان های کمتری مثل 15 و 20 فریم رسید. شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته آنالوگ HD مدعی شدند که در سل 2017 دوربینهای مدار بسته 5 مگاپیکسلی به بازار عرضه می کنند که تا رزولوشن 4K هم پیش می روند. البته هنوز خیلی جزئیات کاملی ارائه نشده است.

قابلیتهای تعاملی دوربینهای مدار بسته آنالوگ HD بوضوح درحال افزایش است. در سال 2016 بین پلتفرمهای AHD، CVI و TVI سازگاری و تعاملی وجود نداشت و در آخر سال به سمت یکپارچگی 1:4 رفتند اما هنوز هم در کیفیت تصاویر مشکلاتی دارند. چیپستهای امروزی قابلیت همکاری و سازگاری بین این تکنولوژیها را ممکن ساخته که می تواند به سیستمهای ترکیبی و قویتر آینده ختم شوند.

یکپارچگی 1:4 یا همسان سازی تکنولوژیهای TVI، CVI و AHD به افزایش استفاده از دوربینهای مدار بسته آنالوگ HD در آینده ختم می شود.

آخرین تکنولوژی جالبی که در سیستمهای آنالوگ HD درباره آن می شنویم تکنولوژی PoC یا انتقال انرژی الکتریکی از طریق کابل کواکسیال است که هنوز به عرضه گسترده نرسیده و در سال 2017 به احتمال زیاد محبوبیت کسب خواهد کرد.

کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته سال 2016

در سال 2016 کیفیت تصاویر دوربینهای مداربسته هم با تغییرات نسبی روبرو شد و تقریبا می توان گفت بطور کلی کیفیت دوربینهای مداربسته بهتر شد.

WDR دوربین مدار بسته 

WDR قابلیتهای دوربینهای مداربسته ارزان قیمت و دوربینهای مداربسته سطح معمولی بازار را با تکنیک Exposure چندگانه بهبود بخشید. این بهبود هم به پاس ورود سنسورهای تصویربرداری ارزان قیمت دوربینهای مدار بسته با قابلیت WDR واقعی به بازار تجهیزات نظارت تصویری (CCTV) ممکن شد.

قابلیت کار در نور کم دوربین مدار بسته (Low Light)

در سال 2016 تقریبا بهبود ویژه ای در کارایی دوربینهای مداربسته در نور کم بدون IR مشاهده نکردیم. اما در مجموع این سالها، کارکرد دوربین مداربسته در نور کم تغییرات مناسبی داشته است. یکی از قابلیتهای توسعه یافته ویژه مثلا در دوربین مداربسته 35 میلیمتری 4K سونی مشاهده می شود که کارایی بسیار بهتری از دوربینهای مدار بسته 1080P رایج در نور کم دارد اما قیمت بسیار بالایی معادل 20 میلیون تومان دارد.

تجهیز به نور دید در شب IR

دوربینهای مدار بسته مجهز به IR همچنان در لیست خرید مورد علاقه کاربران بوده و بخوبی در آمار استفاده کنندگان از نور دید در شب دوربین مدار بسته این موضوع قابل مشاهده است.

کیفیت دوربینهای مدار بسته مجهز به نور دید در شب (IR) در حال افزایش است. محدوده رایج تحت پوشش این دوربینهای مدار بسته بین 5 تا 50 متر و کمی بیشتر است. البته شعاع و گستره تحت پوشش پروژکتورها بگونه ای بود که در یک نقطه شدت نور بسیار بالا و در بقیه نقاط با تاریکی شدید روبرو می شدند یا با لنز مورد استفاده برای پوشش میدان دید تناسبی نداشتند. سرانجام بعضی سازندگان دوربینهای مدار بسته دید در شب بفکر قابلیت هوشمندی افتادند که سیستم نور بتواند بطور هوشمند شدت نور را بر اساس هدف و فاصله طوری تنظیم کنند که تصاویر با شدت بالا یا ناکافی نور مواجه نشوند.

تحلیلگر ویدئویی دوربین مدار بسته سال 2016

سال 2016 تقریبا برای تحلیلگران ویدئویی سال ضعیفی به حساب می آمد. تقریبا برای سیستمهای نظارت تصویری، تحلیلگر ویدئویی اصلی ترین گرایش و علاقمندی کاربران برای آینده خواهد بود.

انتظار می رود در سال 2017 سیستمها به سمت نگرشی فراتر از تحلیلگر ویدئویی به نام “Deep Learning” بروند. این نگرش توسط شرکت هایک ویژن هم دنبال می شود، علت همکاری این شرکت با ImageNet هم به این موضوع برمی گردد. اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست و نشانه ای هم در محصولات مشاهده نمی شود.

افت شدید قیمت دوربین مدار بسته

بیشترین تغییر کاربر پسند در سال 2016 به ادامه روند کاهش قیمت دوربینهای مدار بسته بر می گشت. دوربینهای مدار بسته 720P از لیست تولید شرکتها خارج شدند و بیشتر به سمت تولید دوربینهای مدار بسته 4 مگاپیکسلی کشیده شدند و محدوده قیمتها به زیر 400 هزار تومان رسید. بدلیل فروشهای متعدد هایک ویژن با تخفیفهای 10 تا 20 درصدی عملا شرکتهای دیگر هم برای رقابت مجبور شدند در این کاهش قیمتها سهیم باشند. البته هنوز معلوم نیست چه زمانی این سیکل پایان می یابد.

دوربینهای مدار بسته جدیدی که در سال 2016 تولید شدند از نظر کمیت خیلی خارق العاده نبودند. اما بنظر می آید در بهار 2017 با دوربینهای مداربسته جدید بسیاری روبرو شویم. کاهش قیمتها باعث می شود دستگاههای تولیدی جدید کمی با فقر نوآوری روبرو باشند و بدلیل کاهش سود در فروش دوربینهای مداربسته عملا بسیاری از شرکتها در حال خروج از این صنعت خواهند بود.

از همراهی شما دوستان عزیز با CCTVONLINE متشکریم.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
سعید

با سلام واقعا مقاله خوبی رو ارائه کرده بودین کوتاه مختصرومفید

17:41 1395.10.18

  • کابران سایت دوربین مداربسته
    در پاسخ به سعید
    CCTVonline

    سلام دوست عزیز

    ممنونم از ابراز محبتتون و از اینکه مطالب مورد توجهتون بود خوشحالیم.
    موفق باشید.

    18:39 1395.10.18