راهنمای خرید سنسور شکست شیشه و سنسور صوتی ضد سرقت (قسمت سوم : پایان)

راهنمای خرید سنسور شکست شیشه و سنسور صوتی ضد سرقت (قسمت سوم : پایان)

يکشنبه 1396.02.10

فرشها و موکتها، پرده ها، آویزهای دیواری و تابلوها و مبلها همگی صدا را جذب می کنند. پنلهای چوبی، کفپوش پارکت و سرامیکی و سطوح ملامینی لوازم منزل همه اصوات را منعکس می کنند. قفسه ها و کتابخانه هم در صورت خالی بودن صدا را انعکاس و در صورت پربودن از کتاب، صدا را جذب می کنند. بعضی شرکتهای سازنده، سنسورهای صوتی ویژه ای با ریزپردازنده اختصاصی برای این شرایط می سازند. اگر سنسوری مدام اعلام هشدارهای خطایی داشت بهترین کار تعویض آن با سنسورهای انطباقی/اختصاصی است که گفتیم از ریزپردازنده ای با شرایط آشنا به محیط ویژه بهره می برد. راه دیگر این است که از سنسوری ساخت شرکت دیگری با مشخصات دریافت صوتی متفاوت استفاده شود. با این دو کار قطعا تعداد هشدارهای خطا بصورت چشم گیری کاهش می یابد.

برخی از شرکتها هم از شبیه ساز شکستن شیشه بهره می برند که با شبیه سازی چندین نوع صدای شکستن شیشه سنسورها را می آزماید. استفاده از این شبیه ساز شکستن شیشه باعث می شود نصاب بتواند میزان قدرت حسگر در تشخیص شکست شیشه را بسنجد. ضمن اینکه بفهمد با تنظیم چه درجه ای از حساسیت سنسور شکست شیشه نصب شده بهترین کارایی را خواهد داشت. این سنسورها معمولا با یک باطری 9 ولتی کار می کنند و می توانند بصورت پرتابل در هر محلی که بخواهیم جابجا شده و شدت حساسیت حسگرها و انعکاس یا جذب صوتی محیط را بسنجد. مشخصات و قابلیت پخش صوتی شبیه ساز سنسورهای شکست شیشه از برندی تا برند دیگر متفاوت خواهد بود و بهتر است از همان شرکتی خریداری شوند که سنسورهای نصب شده از آنجا خریداری شده اند. یعنی بهترین حالت تست، داشتن سنسور و شبیه ساز صوتی شکست شیشه از یک برند است.

شبیه ساز تست سنسور صوتی

وجود اجسام سخت در محیط یعنی اعلام هشدارهای خطای بیشتر

در قسمت قبل هم گفتیم وجود اجسام و دیواره های سخت مثل کاشیهای سرامیکی، راه پله ها و راهروها، شیشه های نما و صنعتی همگی صداهای محیط را بشکلی انعکاس می دهند که باعث درک اشتباه حسگرهای صوتی می شوند. زمانی که می خواهیم از محیطی با سطوح سخت و منعکس کننده حفاظت کنیم باید میزان حساسیت سنسور تشخیص صوتی را کاهش دهیم.

پرتاب شدن اجسام در محیط خطاهای سیستم هشدار را بیشتر می کند

زمانی که شیشه می شکند صدای ناگهانی ضربه ای تولید و سپس صدایی شبیه صدای پرتاب در لحظه منتشر می شود و این صدا نشان دهنده این است که سنسور باید گوش بزنگ بوده و با شنیدن آن اعلام هشدار کند. اجسامی که صداهای چند لایه تولید می کنند همانند حرکت پرتاب یا سقوط آزاد اجسام، باعث می شوند با صدای شکستن شیشه برای سنسور تشخیص صوت اشتباه گرفته شوند. مثلا سقوط دسته کلید روی میز برای اعلام هشدار خطای سنسورها می تواند آزمون جالبی باشد و سنسور را به خطا بیندازد. سیستم هشدار دهنده باید بداند که کدام شیشه و در کدام بخش ساختمان شکسته است و باید در جاهایی که سنسور وجود دارد از انداختن کلید یا جعبه ابزار بر روی زمین یا مثل افتادن بطری شیشه ای و پلاستیکی پر روی اجسام جلوگیری کنیم تا هشدارهای خطا کاهش یابند.

محیط بازی بچه ها هشدارهای خطا را افزایش می دهد

نصاب باید زمانی که سنسور شکست شیشه را در اتاق بازی بچه ها و محیطهایی اینچنینی نصب می کند دقت ویژه ای داشته باشد. بچه ها معمولا بصورت ناخودآگاه ممکن است اسباب بازیها را پرت کنند یا حین بازی با اسباب بازیها و جعبه ها و توپها سنسور را به اشتباه بیندازند. می توانید بخوبی از یک شبیه ساز سنسور شکست استفاده کنید و ترجیحا آن را روی کف زمین قرار داره و محیط را تست کنید. اگر محیط مناسبی از نظر هرج و مرج صدا پیدا نکردید سنسورهای ضربه ای قابل نصب روی شیشه بهترین گزینه اند.

رطوبت بلای جان سنسورهای صوتی

بدلیل استفاده از ریزپردازنده (میکروپروسسور) داخل سنسورهای صوتی و اجزای نازک داخلی، نباید سنسور را در محیطی که رطوبت عمومی بالایی دارد(مثل حمامها) نصب کنید.

آشپزخانه ها محیطهای سخت سنسورهای صوتی

آشپزخانه ها بدلیل پوشیده شدن دیواره ها از اجسام سختی مثل کاشی، قفسه ها و فلزیجات، محیطهای چالش برانگیزی محسوب می شوند. شستشوی ظروف، صدای خورد کردن سبزیجات با چاقو،صدای تغ تغ ظروف در موقع جابجایی می تواند سنسور را به اشتباه بیندازد. شبیه ساز سنسور شکست شیشه می تواند در محل خاصی قرار بگیرد تا وضعیت را مشخص کند. رطوبت سینک و ظروف شسته شده هم می تواند عاملی برای خراب شدن سنسورهای صوتی بحساب آید.

سنسورهای تشخیص شکست شیشه و پرده پنجره ها

بیشتر سنسورهای تشخیص صوتی نمی توانند صدای عبوری ازپشت پرده پنجره ها را تشخیص دهند.

نصب سنسور دزدگیر پشت پرده پنجره

در صورت امکان حسگرها را تا حد ممکن در نزدیکی شیشه قرار دهید یا در بالای شیشه بین پرده و شیشه نصب کنید(رو به سمت پایین). با اینکار می توانید همزمان حساسیت سنسورها را روی کم یا متوسط تنظیم نمایید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.