شرکت داهوا در رقابت با هایک ویژن بتازگی سعی در تاسیس کارخانه ای در خاک ایالات متحده آمریکا خواهد کرد که از مرکز تحقیق و توسعه اختصاصی بهره می برد. در واقع داهوا بدنبال درج عبارت "ساخت آمریکا – Made In USA" بر روی محصولات نظارت تصویری خود است تا قدم بزرگی در تحقق جاه طلبیهای آینده اش برداشته است.
دومین شرکت بزرگ سازنده تجهیزات نظارت تصویری چینی درحال گسترش کسب و کار و پایه های تحقیق و توسعه جدیدی در خاک ایالات متحده آمریکاست. این اقدام بنوعی برای رقابت با طرح ادعای هایک ویژن برای تبدیل شدن به برند برتر تجاری دنیا تا سال 2020 خواهد بود.
در ادامه مقاله سی سی تی وی آنلاین به استراتژی مورد نظر داهوا و اثرات این اقدامات در بازار سیستم های نظارت تصویری خواهیم پرداخت. آیا داهوا می تواند روی دیدگاه هایک ویژن تاثیر بگذارد؟!
نگاه اجمالی به پروسه تولید و شرکت داهوا
داهوا مرکزی در هوستون تکزاز را اجاره کرده است تا برنامه های شرکت در پروژه اسمبل محصولات مربوط به پروژه مورد نظرشان را با عنوان محصولاتی آمریکایی به عمل تبدیل نماید. بر اساس منابع شرکت کننده در این پروژه، داهوا قرار نیست خط تولید کاملی از محصولات را که در حال حاضر در اختیار فروشندگان است راه اندازی نماید. درواقع راه اویجیلیون را پی نخواهد گرفت. در حال حاضر داهوا شروع به استخدام نیروی انسانی و تهیه تجهیزاتی نموده و هنوز تاریخ معینی برای عملیاتی شدن این پروژه اعلام نکرده است.
گسترش برنامه تحقیق و توسعه داهوا
امکانات و تسهیلات شرکت داهوا بخش ماساچوست واقع درفرانکلین آمریکا (جنوب بوستون) خارح از محیط کسب و کارهای نوپای بوستون قرار گرفته است. همانند دفتر کار اویجیلون که در سامر ویل واقع شده و برای کار تحقیق و توسعه مرتبط با تکنولوژیهای یادگیری عمیق ماشینی، هوش مصنوعی و تحلیلگرهای کسب و کار بکار گرفته شدند. داهوا هم برنامه ای برای استخدام و افزایش پرسنل بخش پشتیبانی تکنولوژی (حداکثر 15 نفر) در دفتر جدید خواهد داشت.
در بزرگترین بازار خارجی محصولات نظارت تصویری ایالات متحده آمریکا، داهوا با هایک ویژن رقابت شدیدی خواهد داشت و این تصمیم اخیر، داهوا را متفاوت از هایک ویژن و در مقابل هایک ویژنی با صاحب چینی-دولتی قرار خواهد داد. بعلاوه اگر داهوا بتواند پیشرفتی هم در این موضع داشته باشد، براساس فضای سیاسی آمریکا ممکن است هایک ویژن هم تصمیم بگیرد شروع به کارخانه سازی و اسمبل محصولات در خاک و مرکز آمریکایی خودش داشته باشد.
از طرف دیگر در آمریکا هایک ویژن از منظر تعداد مشتریان، درآمد، زیرساختهای کسب و کار و ... یکه تازی بیشتری نسبت به داهوا (Dahua) دارد. بنابراین داهوا هنوز راه بسیاری تا رسیدن به پیروزی در رقابت خارجی در آمریکا خواهد داشت.
هایک ویژن هم که با اعلام تاسیس مرکز تحقیق و توسعه خودش در آمریکای شمالی سعی در توسعه نقشه هایش دارد که هنوز به تاسیس شرکت تولید تجهیزات نظارت تصویری منتهی نشده است.
چشم انداز آینده داهوا
با راه اندازی و استخدام نیرو در هر دفتری، انباری و یا مرکز تحقیق و توسعه ای کار کامل نخواهد شد و پروسه سختی آغاز شده است. ایجاد این امکانات و مراکز تولیدی سختی خودش را دارد اما مهمتر و سخت تر رسیدن این اقدامات به مرحله سوددهی خواهد بود. داهوا تاریخ بدی ندارد و توانسته افتان و خیزان به وضعیت خوبی نزدیک شود. امکانات راه اندازی شده ماساچوست در محلی قرار دارد که مهندسان داهوا باید برای موفقیت شرایط چالش برانگیزی را پشت سر بگذارند که البته درخواستها هم بالاست. شرکتهای آمریکایی نزدیک به هوستون تکزاس هم باید برای بزرگتر شدن تلاش کنند تا بتوانند کنار پروژه های بزرگتر داهوا و هایک ویژن قد بکشند.
داهوا باید بتواند نشان دهد که سرمایه گذاریهای وسیع در آمریکا معقول و با دوام خواهد بود. بنظر می آید داهوا باید در کوتاه مدت، دهها میلیارد دلار بر روی این طرحهای گسترش کسب و کارها در بخش فروش، پشتیبانی، تولید و تحقیق توسعه خرج کند. بنابراین داهوا باید بتواند شرکای OEM خود را به فروش بالاتر سوق دهد و با رشد سریعتر فروش، تبدیل به یک رقیب قدرتمندتر برای هایک ویژن شود که برای همان مشتریان برنامه ریزی کرده است.