همه چیز درباره کدک دوربین مدار بسته : قسمت چهارم  ( کدکهای هوشمند و تفاوت کیفیتها )

همه چیز درباره کدک دوربین مدار بسته : قسمت چهارم ( کدکهای هوشمند و تفاوت کیفیتها )

سه شنبه 1395.10.14

کدکهای هوشمند

در یکی دو سال اخیر کدکهای هوشمند H.264 و H.265 تبدیل به راهکارهای رایجی شدند و در آینده بیشتر بر روی کاهش میزان انتقال بیتها نسبت به کدکهای H.264 رایج می شوند. دقیقا اینکه این کدکهای هوشمند چه قابلیتهای متفاوتی دارند خیلی مد نظرما نیست اما در کل تکنیکهای این کدکها به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه بیشتر به جزئیات آنها می پردازیم.

فشرده سازی هوشمند

بجای اعمال فشرده سازی یکسان در سطوح مختلف صحنه، کدکهای هوشمند بصورت دینامیکی و پویا شدت فشرده سازی را برای نقاط فعال در میدان دید دوربین مدار بسته تغییر می هند. برای مثال در تصویر زیر فشرده سازی در روی صورت و اجزای بدن فرد روی میزان Low یا کم قرار دارد تا کیفیت تصویر بالا بماند اما فشرده سازی پس زمینه سفید می تواند روی High یا حداکثر قرار گیرد زیرا جزئیاتی وجود ندارد که لازم باشد حتما دیده شوند.

میزان فشرده سازی دوربین مداربسته

I-Frame میانی پویا

دومین تفاوت در کدکهای هوشمند به تنظیم دینامیک فرمیهای I میانی بر می گردد که براساس فعالیت در صحنه تصاویر تعیین می شوند. بنابراین اگر در یک صحنه حرکتی رخ ندهد یا حرکات ریز و غیر مشهودی رخ دهد دوربین مدار بسته فریمهای I را بصورت غیر ترتیبی و با فواصل زمانی طولانی تری ارسال می کند (فواصل 5 ، 10 و 20 ثانیه ای یا بیشتر) ، اما زمانی که فعالیتی در صحنه رخ دهد دوربین مدار بسته یک فریم I ارسال کرده و سپس فواصل ارسال I فریمها به حالت نرمال بر می گردد (هر 1 ثانیه بطور معمول) و باز در صورت عدم مشاهده فعالیت در صحنه به فواصل طولانی بر می گردد.

در آنالیز جریان تصویری زیر تاثیر تنظیم پویای ارسال فریمهای I را نشان می دهد :

کدکهای هوشمند دوربین مداربسته

مزیتها

در عمل می بینیم که کدکها میزان ارسال بیتها را بشکل قابل توجهی کاهش می دهند و از حداقل 15 تا بیش از 95 درصد در بعضی از صحنه ها شاهد فشرده سازی کدکهای هوشمند خواهید بود. این کدکها در صحنه های آرام بسیار موثر عمل می کنند و بدلیل نبود فعالیت در صحنه ها، افزایش فواصل زمانی ارسال فریمها به فشرده سازی بالا منجر می شود.

تفاوت کیفیت تصاویر در کدکهای MJPEG و H.264

زمانی که کدک H.264 در طیف وسیعی از دستگاههای نظارت تصویری رایج شده بودند برای سالهای طولانی بحث زیادی درباره افت کیفیت تصاویر در مقابل کدک تصویری MJPEG وجود داشت و هنوز هم برخی اعتقاد دارند که کدک H.264 کیفیت پایینتری دارد. زمانی که تنظیمات کدک H.264 بدرستی ست شود کیفیت تصاویر خروجی کدک H.264 با کدک MJPEG یکسان خواهد بود.

البته هنوز مواردی هست که می تواند کیفیت تصاویر را کاهش دهد :

  • تنظیم میزان فشرده سازی روی مقدار حداکثری (High) : اگر میزان فشرده سازی روی High تنظیم شود تصویر ویدئویی با کاهش کیفیت روبرو می شود.
  • صحنه هایی با پیچیدگی و جزئیات بالا : چنین مشکلاتی در تصویر در صحنه های پیچیده و شلوغ بیشتر به چشم می خورد. صحنه هایی مثل راهروها، ترافیک و ترافیک انسانی و محیطهای پر جمعیت و تقاطعها.
  • تنظیم میزان انتقال بیتها روی میزان ثابت و کم : اگر جریان بیتها روی گزینه CBR تنظیم شود و شدت آن روی Low قرار گیرد کیفیت تصاویر ویدئویی کاهش پیدا می کند.

بهرحال در بسیاری موارد حتی با استفاده از تنظیمات پیش فرض هم کدک H.264 کیفیت یکسانی با خروجی تصاویر کدک MJPEG خواهد داشت.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.