نصب دوربین مداربسته بطور مستقیم در شبکه یا روی پچ پنل ؟!

نصب دوربین مداربسته بطور مستقیم در شبکه یا روی پچ پنل ؟!

پنجشنبه 1395.09.04

با این مقاله بخوبی می توانیم به این بحث خاتمه دهیم که باید دوربین مداربسته مستقیما به شبکه وصل شود یا بهتر است از Patch Panel یا رابط پچ شبکه استفاده شود؟!

تمام موضوع این مقاله حول این دو نکته می چرخد :

  • نصب مستقیم دوربین مداربسته به شبکه، بصورتی که کابل شبکه منتهی به دوربین مدار بسته و پورت شبکه(درگاه فیزیکی) در هر دو طرف بدون هیچ واسطی از نوع RJ45 باشد.
  • استفاده از جک و پچ شبکه برای دوربین مدار بسته بصورتی که کابلها ابتدا به جک یا پچ پنل (Patch Panel) وصل شود و سپس از آنجا به دستگاههای امنیتی با کابل پچ متصل شوند.

در مقاله دوربین مداربسته امروز سی سی تی وی آنلاین، می خواهیم در مورد دو نکته بالا توضیحاتی داده و به معایب و مزایای هر دو روش بپردازیم.

دو روش اتصال و نصب دوربین مدار بسته

اتصال مستقیم دوربین مدار بسته (Direct Attach Method) : رایجترین روش نصب و اتصال دوربین مداربسته به شبکه که راحت ترین و ساده ترین روش هم به حساب می آید. یعنی کابل مستقیما به سوئیچ وصل می شود و یک دوربین مداربسته یا کنترلر بوسیله سوکت RJ45 در مدار قرار می گیرد. بوسیله همین انتهای کابل می توان تمام ارتباط را در طول یک کابل بدون هیچ رابطی بررسی و آزمایش کنیم.

نصب دوربین مداربسته تحت شبکه

بجای این حالت در بسیاری موارد از حالت دوم استفاده می شود که اگر چه پیچیده تر بنظر می آید اما بهتر است.

نصب دوربین مداربسته با جک و پچ پنل رابط : براساس قوانین چاپ دوازدهم کتاب قوانین کمیته BICSI و پیش تر از آن در شبکه، همه کابلهایی که بصورت افقی نصب می شوند باید در یک باکس در انتهای کابل در پچ پنل قرار گرفته و از رابط جک و پچ پنل عبور نمایند. در آخرین کتاب آمده است که این کار باعث می شود تجهیزات امنیتی و دیگر دستگاهها براحتی بتوانند تغییر داده شده یا موقتا بدون نیاز به جابجایی کلی کابل اتصالات را منتقل کنند(در خطرات امنیتی). ضمن اینکه با اینکار امکان استراق سمع یا دستپرد داده ها از طریق اتصال کوتاه به کابل مرتفع می شود.

اتصالات از پچ پنل به سوئیچ می رود و همچنین از جک اتصال به دستگاهها وصل می شود که از طریق کابلهای پچ انجام می شود. قسمت میانی اصطلاحا معروف به "اتصال دائم" می شود. در اصل جک شامل مسیر دوربین مداربسته تا سوکت اولیه که معمولا در داخل دیوار یا پشت دوربین متصل است بوده و معمولا در فضای آزاد این اتصالات ابتدایی جک در داخل باکس حفاظت می شوند. در تصویر زیر بخوبی می توانید متوجه این ارتباطات شوید:

نصب دوربین مداربسته تحت شبکه
اختلاف نظرها اینجاست!

مسئله اصلی به "اتصال دائم تغییر داده شده" بر می گردد که با تغییرات ماژولار روی اتصالات صورت می گیرد. چون کابلها بر اساس استانداردهای مشخصی باید سوکت زده شده یا کابلها به مدلهای معمول به سوکت ختم شوند، تسترهایی برای بررسی ارتباط اتصالات دائمی در نظر گرفته شده اند و زمانی که از یک اتصال ماژولار در بین مسیر استفاده می شود نتایج تست نمی تواند معتبر و دقیق باشد. یعنی معلوم نیست این تست چه دقتی داشته و در عمل می تواند معیوس کننده باشد یا خیر؟!

سیستمهای اتوماسیون ساختمانها سالهاست که از روش اتصال مستقیم استفاده می کنند و استاندارد مورد استفاده آنها به TIA باز می گردد که در اغلب موارد یا امکان استفاده از جک و پچ مقدور نیست یا در صورت استفاده قابل تعمیر و اشکالیابی نیستند. حتی در کتابهای BICSI در بخش مرجع طراحی امنیتی و ایمن الکترونیکی نیز به این نکته اشاره شده است.

باید دقت شود که در مقاصد امنیتی بسیاری از قوانین بنیادی استانداردهای BISCI نقض می شود. نمونه اینکار در نصب اتصالات و پورتهای ساختمانهاست که باید بر اساس استاندارد 45 سانتی متر از کف فاصله داشته باشند و اینکار با دو کابل صورت گیرد، که در تجهیزات امنیتی مثل دستگاههای BAS که وابسته به شرایط و نیازهای هر محلی فرق می کنند استاندارها یا تغییر داده می شوند یا بخش قابل انجام را از استانداردها الهام می گیرند!

در روزهای آتی با CCTVONLINE.IR با ادامه این مقاله همراه شوید. (بروزرسانی ششم آذر ماه 1395)

از کدام روش نصب دوربین مداربسته باید استفاده کنیم؟

این دو روش نصب دوربین مداربسته در تئوری و صحبت روشهای درستی هستند و اشکالی در آنها دیده نمی شود. تقریبا اکثر فروشندگان و پیمانکاران راه اندازی دوربین مداربسته (نصابها) در نصب دوربین مداربسته از روش اتصال مستقیم استفاده می کنند. اما دو نکته مهم وجود دارد که باید در استفاده از این روش مدنظرتان باشند:

  • انعطاف پذیری کابل : در مورد کابلهای UTP که برای اتصالات عمومی و اصطلاحا افقی و واصل استفاده می شود هر یک از 8 رشته سیم (4 زوج سیم) از جنس فلز مس ضخیم هستند. در کابلهای پچ هر سیمی از چندین رشته سیم نازکتر مسی ساخته شده است. یعنی عملا کابل UTP متشکل از 8 رشته سیم ضخیم مسی است در حالی که کابلهای پچ از 8 دسته سیم متشکل از چندین رشته سیم باریکتر در یک هر دسته ساخته شده اند. این روش ساخت کابلها باعث می شود انعطاف کابلهای پچ بیشتر باشد. به همین دلیل کابلهای پچ امکان نصب در محیطهای تنگ را میسر کرده و راحت تر از کابلهای ضخیم تر UTP می توانند با آرک ساختمانها یا داکها و پیچ و تابهای نصب کنار بیایند. با این حال بدون توجه به نوع کابل ضخیم یا نوع ساخت رشته ها و براساس استانداردها و در تئوری، شعاع پیچش کابلها می تواند 4 برابر قطر یک کابل باشد. (کابلی با ضخامت 1 سانت می تواند چرخش 180 درجه با شعاع 4 سانتی متر بسازد.)
  • ساختار اتصالات ماژولار : با توجه به اینکه کابلهای Cat5e بر اساس استاندارد 24AWG (کابلهای آمریکایی) طراحی شده اند، بعضی از شرکتها از Cat 6 و کابلهایی بهتر و با سایز بیشتر (23AWG) استفاده می کنند. باید حواستان باشد که در هنگام خرید کابل یا اتصالات ماژولار و ترکیبی، هر کابل ضخیمی میتواند توسط سوکتی بزرگتر یا کوچکتر استفاده شود و باید به هماهنگی آنها در کار توجه نمایید. اتصالات زیاد ممکن است باعث ایجاد ناهماهنگی بیشتر شود.

کاربران باید به موارد زیر در شرایط خاص نصب دوربین مداربسته توجه کنند :

نصب دوربین مداربسته بصورت توکار : زمانی که دوربین مداربسته را بطور توکار نصب می شود باید حواستان به مهم نصب دوربین مداربسته و دیوار محل نصب یاشد. زیرا دوربین مداربسته علاوه بر اینکه باید محکم و شکیل به دیوار نصب شود باید به صورتی اینکار انجام شود که کابل دوربین مداربسته بدون خم شدگی یا کشیدگی شدید در جعبه و باکس دوربین جای گیرد. زمانی که دوربین مداربسته دام (Dome) را روی سقف نصب می کنیم باید کمی خلاقیت بخرج دهید. نباید اتصالات در معرض دید باشند و یا بر اساس استانداردها نباید از سقف آویزان بنظر بیایند. منظور این است که باید حفره پشت دوربین مداربسته دام (Dome) به اندازه کافی جای نصب و جولان کابلها را داشته باشد و باکس دوربین مداربسته جای کافی داشته باشد تا در روش نصب مستقیم کابل UTP مشکل ضخامت کابل مشکلی ایجاد نکند.

نصب دوربین مداربسته بصورت روکار : هنگام نصب دوربین در محیطهای خارجی و فضاهای آزاد نسبت به نصب اتصالات توکار، بدلیل استفاده از جکها و پچ شبکه باید کمی بیشتر خلاقیت بخرج داد. مثلا دوربین مداربسته دام (Dome) در فضای روکار ( و فضای آزاد) شبیه به نصب در فضای توکار فضای آزاد برای قرار گیری کابلها و اتصالات پچ، فضای آزاد در اختیار ندارید. یعنی شما براحتی در داخل دیوار می توانید فضای بازی کابل را برای دوربین مدار بسته در نظر داشته باشید یا حتی فضای کاذب برای آنها ایجاد کنید اما در نصب دوربین در روی ستونها یا در روی باکسهای کوچک دست شما بسته است. اگر هنگام نصب دوربین مداربسته برای حفاظت در برابر شوک الکتریکی، یا حفظ تجهیزات وایرلس و بیسیم یا نیازهای دیگر، باکسی را در نظر گرفته اید باید بتواند فضای کافی برای نصب جکها و حتی اتصالات پچ را نیز داشته باشد. در بسیاری موارد نصب کابل بصورت مستقیم خیلی راحت تر است.

در آخر اگر سخت گیرانه صحبت نکنیم می شود گفت جدا از اینکه کدام روش را استفاده می کنید باید در تمام مراحل نصب دوربین مداربسته به همه حواشی و نیازمندیهای ممکن حتی برای استفاده های آینده هم فکر شده و اقدامات لازم را در نظر گرفته باشیم. باید بر روی حداکثر تنش و کشش قابل تحمل کابلها فکر شده باشد و از شکستگی یا خم شدگی بیش از حد و شعاع کابلها نیز پرهیز شود. همه تجهیزات باید با کابل و استاندارد کابلهای Cat 5e و Cat 6 سازگار باشند و بتوانند اتصالات کابل پچ را نیز پشتیبانی کنند.

جان کلام اینکه در هنگام نصب دوربین مدار بسته حداکثر حالات و اشکالات قابل اتفاق را در ذهن داشته در کنار آن حداقلترین توانمندی تجهیزات و استانداردهای محصولات را (آنچه بصورت تئوری در برگه مشخصات آنها قید شده) هم در نظر بگیرید تا احتمال برخورد با مشکل در حین کار به حداقل برسد!

اگر تمام موارد بالا را در نظر گرفتید اتصالات و کابلهای کمترین مشکلات ممکن را تجربه خواهند کرد!

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

15:40 1397.08.01