همه چیز درباره استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری ( قسمت سوم : جمع بندی)

همه چیز درباره استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری ( قسمت سوم : جمع بندی)

شنبه 1395.08.22

در قسمت دوم به انواع استانداردهای Onvif پرداختیم و از سازگاری کدکها گفتیم. در این قسمت کمی بیشتر به نقصها می پردازیم و سعی می کنیم با یک جمع بندی مقاله را پایان دهیم.

سرویسها و قابلیتها

ONVIF شامل سرویسهای مختلفی است که بصورت انتخابی (Optional) بوده و یا خیلی کمتر مورد پشتیبانی قرار می گیرند. سه سرویس بسیار رایج ONVIF شامل موارد زیر هستند:

  • سرویس تحلیلگر یا Analytic
  • سرویس PTZ
  • سرویس I/O

این نکته را در ذهن داشته باشید که معمولا این سرویسها یکپارچکی کمتری در مقابل سرویسهای خود شرکتها خواهند داشت و تقریبا قابلیتهای پیشرفته را شامل نمی شوند. یعنی بسیاری از موارد استفاده از تجهیزات مستقیم یک برند قابلیتهای کنترلی و سرویسهای بالا را بسیار بهتر و با قابلیتهای پیشرفته تری در اختیار کاربر می گذارند و ONVIF تنها برای رفع نیازهای اولیه و رفع مشکل یکپارچگی سیستمهای چند برندی و خروج از بن بست مناسبند.

ادعاهای نادرست در مورد انطباق ONVIF

روش صحیح و قانونی تبعیت از ONVIF و عضویت برای یک شرکت در استفاده از نسخه روز ONVIF نیاز به ثبت و گزراندن مراحلی خواهد داشت. بسیاری از شرکتها در این پروسه قرار دارند اما از آنجاییکه خود ONVIF یک سازمان کاملا قانونمند به حساب نمی آید، تعداد شرکتهای عضو و حتی اعلام پشتیبانی این استاندارد در خیلی از محصولات می تواند غیر واقعی باشد. بنابراین در خرید دوربینهای مداربسته فوق العاده ارزان قیمت یا محصولات بی نام و نشان (no-name) به قابلیت پشتیبانی یا عضویت در ONVIF توجه کنید. البته راحت ترین و سریع ترین راه برای بررسی این موضوع، جستجویی ساده در سایت رسمی ONVIF است. در سایت رسمی ONVIF در بخش برندها و محصولات سازگار می توانید برند و محصول مورد نظر را جستجو نمایید و با خیال راحت به خرید دوربین مداربسته یا تجهیزات نظارت تصویری بپردازید.

تست استاندارد ONVIF دوربین مداربسته بروشی دیگر

سازگاری ONVIF توسط خود شرکتهای سازنده دوربین مداربسته بررسی می شود و ONVIF یا سازمان دیگری این کار را انجام نمی دهد. هر شرکت هم ابزار تست ONVIF اختصاصی خودش را استفاده می نماید. ابزار بررسی کاملا ابتدایی و ساده است و کارایی بالایی ندارد. اگر تستها نتیجه درستی داشته باشند شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری گزارشی را به موسسه ONVIF ارسال می کنند تا در لیست تجهیزات سازگار قرار گیرند.

یک مشکل رایج در گزارشات ONVIF این است که می توانند کاملا ساختگی و غلط باشند و تنها با یک اظهار ساده بدون هیچ گونه بررسی موثق، یک شرکت براحتی محصولاتش را سازگار با ONVIF اعلام نماید.

کارکرد ابتدایی ONVIF در محصولات

تقریبا تمام شرکتهای سازنده دوربین مداربسته با چیزی حدود 6000 محصول درحال حاضر(2016) از ONVIF پشتیبانی می کنند که این عدد نسبت به سال گذشته با 4000 محصول، رشد چشم گیری داشته است. در سالهای 2013 این تعداد 2700 و در سال 2012 برابر 1000 محصول بوده است. سال 2010 بعنوان شروع آمار با 400 محصول آغاز شد و رشدی سریع و قدرتمندانه در این سالها تجربه کرده است.

برای برقراری ارتباط و انتقال تصاویر ویدئویی از دوربین مداربسته به VMS تقریبا در 90 درصد موارد ONVIF جوابگو خواهد بود. بیشترین مشکل کار وقتی است که محصولات قدیمی تر به قابلیتهایی مثل تشخیص حرکت رو می آورند! در این وضعیت تقریبا برندها بخوبی عمل نمی کنند و بسته به نوع پروفایلهای منطبقشان، کمی بیش از 50 درصد محصولات عملکرد ابتدایی خواهند داشت.

مشکلات در قابلیتهای پیشرفته

در مقابل بهبود وضعیت اتصال و انتقال جریان تصویری از دوربین مداربسته به رکوردرها، قابلیتهای پیشرفته مثل تشخیص حرکت همچنان با مشکل روبرو هستند و اغلب غیر قابل اعتماد خواهند بود. ضمن اینکه بسیاری از شرکتهای سازنده VMS باید مدام سازگاری قابلیتهای پیشرفته را نیز برای پشتیبانی در ONVIF و برای هر یک از شرکتها بروز کنند. قابلیتهایی مثل کنترل PTZ، I/O و تحلیلگر ویدئویی از این یکسان سازیها و مشکلات یکپارچه سازی بیشترین ضربه را می خورند و حتی در جدیدترین پروفایل ONVIF S هنوز این مشکلات وجود دارند.

مشکل VMD

همانطور که گفتیم بسیاری از موارد بیشترین مشکل در عمل اینطور است که تصاویر ویدئویی در ONVIF خوب است اما قابلیت ارسال VMD (اتفاقات تعریف شده) از دوربین مداربسته به رکوردر وجود ندارد. این موضوع وقتی آزار دهنده تر می شود که بسیاری از VMS ها در سمت سرور (VMD) از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند و این یعنی قابلیت ضبط بر اساس تشخیص حرکت که در همه محصولات رایج است با مشکل اجرا روبرو خواهد شد.

توصیه های کاربردی درباره ONVIF

توصیه می کنیم به استفاده از تجهیزات و محصولات اصطلاحا مستقیم و از برندی غیر OEM استفاده کنید که بخوبی توسط ONVIF و ترجیحا پروفایلی یکسان پشتیبانی شده باشند. در این حالت ریسک کاهش قابلیتها کم شده و اغلب می شود از قابلیتهای ویژه محصولات هم تا حدودی استفاده کرد. در صورتی که بدنبال یک دوربین مداربسته یا VMS جدید هستید، پشتیبانی از ONVIF یک فاکتور مهم در قابلیتهای محصول به حساب می آید. قطعا باید محصول مورد نظرتان را بررسی کرده و کار ترکیبی آنها را عملا تجربه نمایید اما ONVIF می تواند به سازگاری بهتر دستگاههایی که حتی پیشتر هم با هم ناسازگار بوده اند کمک نماید.

از اینکه با CCTVONLINE.IR همراه بودید سپاسگذاریم.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.