انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت هشتم : FPS فریم بر ثانیه - جریانهای تصویری )

انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت هشتم : FPS فریم بر ثانیه - جریانهای تصویری )

سه شنبه 1395.06.02

فریم بر ثانیه(FPS)

همیشه توجه به میزان سرعت ضبط تصاویر بر اساس تعداد(نرخ) فریم بر ثانیه مهم است. تنها سوال مهم این است که چه میزان فریم بر ثانیه باید انتخاب شود؟

این موضوع مهم با دو مفهوم کیفی قابل دسته بندی است : به اندازه کافی - تخصصی

در میزان "به اندازه کافی" در واقع نیازی نیست کیفیت تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط دوربین مداربسته در حد یک فیلم تمام عیار باشد. شاید حتی با داشتن 5 فریم در ثانیه در خیلی از موارد هیچ حرکتی در فاصله بین دو فریم از دید دوربین پنهان نماند. کاربران بیشتر نرخ فریم بر ثانیه پایین را در موارد امنیتی می پسندند، زیرا نیاز به کاهش هزینه های فضای ذخیره سازی در این موارد مهمتر است.(میزان فریم بر ثانیه بالاتر یعنی مصرف فضای ذخیره سازی بیشتر با روندی غیر خطی!)

در مورد میزان "تخصصی" باید گفت در خیلی از موارد داشتن میزان نرخ کامل ضبط تصاویر مهمتر است تا چیزی از واقعیت ضبط شده را از دست ندهیم. در این موارد، هزینه ذخیره سازی معمولا از حالت عادی بالاتر می رود و معمولا این نیاز بصورت مداوم باید برطرف شود.

از نقطه نظر عملی میزان فریم بر ثانیه در این موارد به عوامل دیگری هم بستگی خواهد داشت:

  • قوانین یا نیازهای قانونی : در صورت وجود قانون خاص، قطعا مطابقت با استانداردهای موجود مهم هستند.
  • نظارت دقیق بر حرکات سریع در صحنه: در وضعیتهایی مثل صرافیها و محلهای داد و ستد پول، محلهای عبور عمومی و گیتهای ورودی نقاط مهمی هستند که باید حداقل فریم تصویر بمیزان 15 فریم به بالا باشد و البته اجباری به داشتن 30 فریم در ثانیه نخواهد بود.
  • دلایل شخصی یا کیفیت حرکات: بعضی کاربران نمی خواهند تصاویر ضبط شده غیر روان یا بریده بریده ضبط شوند که باید نرخ فریم بر ثانیه بالاتری را انتخاب کنند.

در صورتی که عوامل یاد شده مهم نبود میزان فریم ضبط تصاویر بین عدد 5 تا 10 فریم درثانیه کافی خواهد بود.

در آخر این موضوع را نیز دقت داشته باشید که دوربینهای مداربسته چند مگاپیکسلی اغلب از میزان 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی نمی کنند و اکثرا بین 5 تا 12 فریم بر ثانیه قادر به ضبط تصاویر هستند.

جریان تصویری چندگانه (Multi-Streaming)

در حالت عادی در یک دوربین مداربسته تحت شبکه تنها یک جریان تصویری به سمت سیستم VMS فرستاده می شود. اما در بعضی از سیستمهای VMS پیشرفته تر، از جریان چندگانه تصویری ارسالی از یک دوربین مداربسته تحت شبکه پشتیبانی می شود. این وضعیت هنگامی مورد استفاده است که در یک سیستم نیاز به مشاهده تصاویر زنده ویدئویی با کیفیتهای متفاوتی وجود داشته باشد. البته در بسیاری از سیستمها نیز برای نیازهای تغذیه تصاویر در سرورها و تحلیلگرهای ویدئویی نیاز به جریانهای چندگانه تصویری وجود دارد.

نه در همه دوربینهای مداربسته، اما در اکثر آنها از این قابلیت پشتیبانی می شود. همچنین اکثر دوربینها با کاهش میزان بیت بر ثانیه و تقسیم جریان داده ها می توانند این خروجیهای تصویری را ارائه کنند. مثلا دوربینی 1.3 مگاپیکسلی می تواند دو جریان تصویری را پشتیبانی کند که فقط یکی از این دو جریان رزولوشن 1.3 مگاپیکسلی دارد و دیگری رزولوشن VGA خواهد داشت.

اگر در موقعیتی نیاز به استفاده از جریانهای تصویری متعدد وجود داشته باشد باید به مشخصات دوربینهای مداربسته دقت نمایید. اگر در وضعیتی نیاز به جریانهای تصویری با نرخ فریمها و کیفیت بالا احساس شد باید به این پیچیدگیها بدقت توجه نمایید.

حالتهای جریان تصویری

دو انتخاب برای حالت جریان تصویری بر مبنای میزان بیتهای انتقالی وجود دارد. یکی از آنها VBR بمعنای نرخ متغیر انتقال بیت و دیگری CBR به معنای نرخ ثابت انتقال بیتها می باشد. این موضوع به ندرت بیان می شود اما می تواند پارامتر بسیار مهمی در طراحی سیستم بحساب بیاید. انتقال بیتها بروش VBR معمولا در شرایطی کاربرد دارند که یا میزان پهنای باند انتقالی محدود و کم است و یا پهنای باند ثابت و پایداری وجود نداشته باشد (مثل زیرساخت وایرلس).

در زیر ساخت وایرلس یا بیسیم جریان تصویری VBR بعنوان روشی مناسب با میزان ذخیره سازی بهینه، اولیت اصلی خواهد بود.

بعضی از دوربینهای مداربسته تنها از یکی از این دو نوع حالت جریان تصویری پشتیبانی می کنند که باید بسته به نوع نیاز و موقعیت، پیش از انتخاب دوربین مداربسته به این موضوع دقت کنید تا بعدها با مشکل روبرو نشوید.

پایان قسمت هشتم – در قسمت بعدی در مورد حافظه های داخلی و صدا موضوع را ادامه خواهیم داد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.