پهنای باند دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری (قسمت اول : قانون فشرده سازی ، رزولوشن )

پهنای باند دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری (قسمت اول : قانون فشرده سازی ، رزولوشن )

شنبه 1395.09.06

پهنای باند در هنگام نصب دوربین مداربسته و محاسبه نیازمندیهای پروژه راه اندازی سیستمهای نظارت تصویری تبدیل به کابوس بسیاری از پیمانکاران و نصابهای دوربین مدار بسته می شود. بخشی پیچیده همراه با جنبه های پنهان که می تواند در هنگام نصب دوربین مداربسته و بطور کلی یک سیستم نظارتی امنیتی تمام مهارت گروه را زیر سوال ببرد.

بسیاری معتقدند که موضوع پهنای باند دوربین مداربسته یک رابطه خطی با رزولوشن و میزان فریم تصویر دوربین مدار بسته دارد. این نظر خیلی هم اشتباه نیست اما در نظر نگرفتن بسیاری از عوامل حیاتی در کنار آنها می تواند کار دست نصاب دوربین مداربسته دهد. اصلا از این جا شروع کنیم که آیا در تصویر زیر شما فرقی بین پیچیدگی تصاویر سمت راست و چپ سیستمهای نظارت تصویری نمی بینید؟

نمونه تصویر دوربین مداربسته

اما اگر همه چیز هم یکسان در نظر بگیرید و شرایط یکسان باشد (دوربین مداربسته یکسان و تنظیمات مشابه) پیچیدگی فضای یک پارکینگ بطور معمول به پهنای باندی بیشتر از 300% نسبت به یک فضای داخلی از اتاق خواهد داشت که علت آنهم به میزان فعالیتها و تغیرات بیشتر محیط پارکینگ و جزئیات بسیار بالا بر می گردد.

وقتی صحنه های متفاوتی مثل بالا داشته باشید شرایط سخت تر شده و راه آسانی برای ارزیابی و محاسبه پیچیدگی این شرایط وجود ندارد. حتی قرار گرفتن در محیطهایی با این پیچیدگی تصویری عوامل بسیار مهم دیگری هم وجود خواهند داشت.

در این مقاله آموزشی دوربین مداربسته می خواهیم 10 عامل مهم تاثیرگذار بر روی پهنای باند دوربین مداربسته را توضیح دهیم :

  • رزولوشن دوربین مداربسته : آیا دو برابر کردن میزان پیکسلهای دوربین مداربسته پهنای باند را نیز دوبرابر می کند؟
  • فشرده سازی دوربین مدار بسته : میزان فشرده سازی تصویر دوربین مدار بسته چقدر روی پهنای باند تاثیر می گذارد؟
  • کدک تصویر دوربین مداربسته : انتخاب کدک چقدر بر روی پهنای باند دوربین مداربسته تاثیر می گذارد؟
  • نرخ فریم تصویر : آیا میزان 30 فریم در ثانیه نسبت به نرخ 10 فریم بر ثانیه با 3 برابر شدن پهنای باند روبروست؟
  • نور کم : چقدر میزان لوکس نور محیط بر روی پهنای باند اثر می گذارد؟
  • میدان دید دوربین مداربسته (FOV) : آیا صحنه های Wide و عریض تر از میزان استاندارد بمعنی نیاز به پهنای باند بیشتر است؟
  • تنظیمات Sharpness : چقدر تنظیمات Sharpness یا چشم پوشی از جزئیات مبهم می تواند بر روی Bitrate دوربین مدار بسته تاثیر گذار باشد؟
  •  WDR : چقدر میزان نرخ انتقال بیت بالاتر (Bitrate) می تواند با فعال یا غیر فعالسازی WDR بوجود آید؟
  • رنگ تصویر : میزان رنگ تصویر چقدر می تواند بر روی پهنای باند دوربین مداربسته اثر گذار باشد؟
  • کارایی مدلهای شرکتهای مختلف : وقتی شرکت سازنده، رزولوشن و میزان فریم ضبط شده در ثانیه دو دوربین مداربسته یکسان باشد بمعنی یکسان شدن Bitrate در دو دوربین مداربسته خواهد بود؟

درک و شناخت پهنای باند دوربین مداربسته بسیار مهم است زیرا می تواند بر روی میزان لود شبکه (ترافیک شبکه) و استفاده از حافظه ذخیره سازی و هزینه ها تاثیر داشته باشد.

رزولوشن دوربین مداربسته

تقریبا می توان گفت که بین میزان پیکسلهای تصویر یک دوربین مداربسته(1 مگاپیکسل، 2 مگاپیکسل و .. ) و پهنای باند آن دوربین مداربسته یک رابطه خطی وجود دارد. اما تفاوت شرکتهای سازنده دوربین مداربسته و مدلهای متفاوت تمایزات بسیاری وجود دارد. البته بسیاری از استثناعات هم وجود دارد که دوربین مداربسته ای با 2 برابر میزان پیکسل بیشتر تنها 60% پهنای باند بیشتر نیاز داشته است. هیچ عامل یا پارامتری وجود ندارد که بتواند بر اساس آن تفاوت قطعی بین این تغییرات میزان بیت ریت را مشخص کرد.

بعنوان یک قانون کلی معمولا در محاسبه تفاوت پهنای باندها در دو رزولوشن، این پارامتر را بصورت ضریب 1x در نظر می گیرند. البته بصراحت توصیه می کنیم که خیلی روی این قانون نباید حساب کرد زیرا معمولا از برندی با برندی دیگر و از مدلی تا مدل دیگر می تواند متفاوت باشد.

فشرده سازی تصویر دوربین مداربسته

فشرده سازی  که با اصطلاح Quantization (بسته بندی شده) هم شناخته می شود یک رابطه معکوس با پهنای باند در دوربین مداربسته دارد. بدین معنا که هر چه فشرده سازی تصویر دوربین مداربسته بیشتر باشد پهنای باند کمتری نیاز خواهد داشت.

نکته مهم : فشرده سازی تصویر و رزولوشن دو موضوع کاملا مجزا هستند که بطور حرفه ای درباره آنها در مقالات دوربین مداربسته سی سی تی وی آنلاین توضیحاتی داده ایم. رزولوشن به شکلی که در مشخصات تجاری محصولات آورده شده بمعنای میزان پیکسلهای تصویر/ویدئو شناخته می شود. فشرده سازی در این بخش یعنی پیکسلهای تصویری چقدر فشرده و کم حجم شده اند؟!

برای مثال در جدول زیر تاثیر فشرده سازی را در چهار دوربین مداربسته نشان داده ایم (بر اساس فشرده سازی H.264 که از میزان 0 تا 51 در حد استاندارد قابل تغییر است و عدد بالا یعنی فشردگی بیشتر و کیفیت پایینتر ).

فشرده سازی با میزان 34 (فشرده سازی بالا) و میزان 28 (متوسط) به پهنای باندی 3 برابری نیاز دارد و فشرده سازی کمتری مثل میزان 22 (فشرده سازی بسیار کم) باعث می شود بسته به نوع دوربین مداربسته به پهنای باندی 5 تا 11 برابر بیشتر نیاز باشد.

نمونه تصویر دوربین مداربسته

بعلاوه شرکتهای سازنده دوربین مداربسته از روشها و میزانهای متفاوتی برای سطوح مختلف فشرده سازی استفاده می کنند که اغلب پارامتر دقیقی برای تعیین میزان فشرده سازی به کاربر نمی دهند. بعضی شرکتهای دوربین مدار بسته از درجه بندی (میزان) 0 تا 100 و برخی دیگر از اسامی مشابهی مثل "Low" ، "High" ، "Best" و از این دست معادل سطوح 0 تا 51 استفاده می کنند. جدول زیر بعضی از این Option ها را نشان می دهد:

نمونه تصویر دوربین مداربسته

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.