امنیت سایبری
در گذشته نگرانیهای امنیتی بسیار کمتری بر روی امنیت فضای سایبر دوربینهای مداربسته، رکوردرها و تجهیزات کنترل دسترسی احساس میشد اما مسائلی مثل بات نتهای میرای و یا نفوذ به سیستم دوربینهای مداربسته شرکتهای غربی مثل اکسیز داستان را عوض کرد و آگاهی عمومی کاربران درباره امنیت سایبری افزایش یافت. همین موضوع می تواند بازهم در سال 2017 مهم باشد :
- چین عقب نشینی خواهد کرد. با استفاده از هزاران مهندس مسئله را حل می کنند و محصولاتی تولید می کنند که از منظر امنیتی ایمن تر باشند.
- امنیت سایبری سیستمهای نظارت تصویری مهمترین موضوع خواهد بود.
- معتقدم بدلیل آگاهیهای امنیتی پیرامون دستگاهها و شرکتهای چینی ، بسیاری از خریداران و پخش کنندگان دوربینهای مداربسته از برندهای نامناسب فاصله می گیرند و امنیت این محصولات تبدیل به آزمایشگاه تجربی شرکتهای بزرگ تولید کننده دوربینهای مداربسته می شود.
- از تولیدکنندگان خواسته می شود امنیت سایبری محصولات و نرم افزارهایشان را به کاربران نشان دهند. علت این است که کارمندان بخش IT می خواهند از هک شدن شبکه های داخلی شرکتها دوری کنند. ما از شبکه های داخلی ACS و IP استفاده می کنیم.
- باید تاکید بیشتری بر روی امنیت شبکه ها و جداسازی آنها صورت پذیرد.
تثبیت شرکتها
اینطور نیست که همه نگاهها در سال 2017 به بهبود یا رشد تکنولوژی قطعات معطوف شود بلکه تولید کنندگان هم انتظار دارند بازیگران اصلی این صنعت قدرتمندتر شده و شرکتهای کوچکتر اگر توسط بزرگترینها خریداری نشوند حداقل به پیروی از آنها بپردازند.
- شرکتهای امنیتی ژاپنی یا غربی برای رقابت با شرکتهای چینی به یکدیگر می پیوندند.
- شرکت بوش شرکت سونی را خریداری می کند.
- شرکت سونی و شرکت بوش ترکیب می شوند و یک شرکت را تشکیل می دهند.
- هرکسی که صنعت محصولات الکترونیکی را زیر نظر داشته باشد متوجه است که از بین هزاران شرکت تولیدی تلویزیون تنها به 3 یا 4 عنوان شناخته شده میرسیم و این حالت در بازار دوربین مدار بسته و سیستمهای نظارت تصویری هم رخ می دهد.
- حداقل یک بازیگر اصلی از این میدان رقابت بیرون می افتد. فکر میکنم پاناسونیک گزینه از دست رفته باشد.
- فکر می کنم بازیگران متعددی از بازار خارج می شوند و متاسفانه در سال پیش رو این رقابت تشدید می شود.
- رقبای ضعیف هایک ویژن مثل Digital Watchdog سعی می کنند زنده بمانند اما بسرعت بدلیل تلاش برای همسویی با استراتژیهای هایک ویژن آسیب می بینند. هایک ویژن هنوز هم در سطحی وسیع و با پشتوانه دولتی می تواند مسابقه سود 0 درصدی را پیروز شود و شرکتهای دیگر نمی توانند طولانی مدت در این استراتژی رقابتی یکسان موضعشان را حفظ کنند که یا باید بازی را عوض کنند یا بدنبال صنعتی دیگر برای خود باشند.
- مرگ یا تجمیع یا خریداری شدن سهم شرکتهای کوچک یا تغییر نام برند
- با افزایش کیفیت محصولات چینی و دوربینهای مدار بسته چینی در آینده هم شاهد شرکتهای کوچک خواهیم بود.
رقابت بر سر کاهش قیمت دوربین مداربسته
در سال 2016 که شاهد کاهش مداوم قیمتها بودیم و بازار هنوز هم در این وضعیت قرار گرفته است. هنوز هم این احساس در نظر پاسخ دهندگان برای سال 2017 بچشم می خورد و شرکتهای مهمتر نیز به تولید محصولات ارزانتر اقبال نشان می دهند.
- کاربران بیشتر از قبل به قیمت اهمیت می دهند.
- امیدوارم شرکتهای مهم تولیدکننده دوربین مداربسته قیمت محصولاتشان را کاهش دهند تا با رقبا رقابت کنند!
- محصولات بسیاری بخاطر جنگ قیمت هایک ویژن در پروژه های CCTV در رده میانی بازار قرار می گیرند.
- گرایش به دوربینهای مدار بسته در صنعت ادامه میابد. مسابقه ای برای کاهش حاشیه سود.
- قیمتهای کمتر در CCTV و سفارشی سازی بیشتر.
- فکر می کنم با ادامه نمایش شرکتهای دیگر چینی با محصولاتی با کیفیت بالاتر روبرو هستیم.
- فکر می کنم که چین قیمتها را بازهم بشدت کاهش می دهد و در بازار غرب طیف بیشتری از محصولات نرم افزاری را برای کمک به شرکتهای غربی مثل AgentVI و Genetec رواج می دهند.