چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت دوم : تفاوتهای PPF با PPM)

چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت دوم : تفاوتهای PPF با PPM)

دوشنبه 1395.10.13

تفاوت PPF با PPM دوربین مدار بسته

باید بدانید که PPF در برخی موارد با PPM یا پیکسل بر متر برابر است و در واقع همانند دو پارامتر یکسان بکار می روند. اما PPF رایجتر است و در بسیاری از سیستمهای اندازه گیری بعنوان معیاری استاندارد استفاده می شود.

برای داشتن یک منبع اطلاعاتی می توانید به چارت زیر توجه نمایید که میزان برابری PPF و PPM را آورده است.

میزان PPF PPM دوربین مدار بسته

چطور میزان چگالی پیکسلی FOV دوربین مدار بسته را محاسبه کنیم؟

محاسبه چگالی پیکسلی به دو عامل یا متغیر بستگی دارد:

  • تعداد پیکسلهای افقی در تصویر ویدئویی یا دوربین مدار بسته
  • پهنای میدان دید یا FOV دوربین مدار بسته در هنگام ضبط صحنه مورد نظر

تعداد پیکسلهای افقی دوربین مدار بسته

دقت داشته باشید که تعداد پیکسلهای افقی را بدرستی تعیین کنید و آنرا با تعداد پیکسلهای عمودی یا کل رزولوشن تصویر اشتباه نگیرید. برای مثال یک دوربین مدار بسته 720p دارای رزولوشن کلی 1 مگاپیکسل است (بصورت دقیق 0.926 مگاپیکسل) اما تعداد پیکسلهای افقی آن 1280 عدد و تعداد پیکسلهای عمودی آن 720 عدد هستند که بصورت 1280*720 نشان داده می شوند. یعنی در هنگام اشاره بصورت زوج عددی، عدد اول که 1280 بود میزان PPF را بیان می کند. بنابراین در این مورد میزان PPF یا پیکسل بر فوت برابر با 1280 خواهد بود و
در جدول زیر تعداد پیکسلهای افقی بسیاری از رزولوشنهای رایج را می توانید مشاهده نمایید:

رزولوشن دوربین مدار بسته و تعداد پیکسلهای افقی تصویر

خوب است این جدول را به خاطر بسپارید چون شامل اطلاعات بنیادی و مهمی است.

تعیین و انتخاب عرض میدان دید (FOV Width)

دومین بخش در محاسبه چگالی پیکسلی به عرض میدان دیدی بر می گردد که می خواهیم دوربین مدار بسته پوشش دهد. در تصویر زیر می توانید ببینید که در یک سناریو ساده چطور میدان دید مورد نظر را تعیین می کنند و چطور نقاط اصلی که باید تحت نظر گرفته شود تعیین می شوند. در تصویر زیر درب ورودی مد نظر است :

نصب دوربین مداربسته ورودی پارکینگ

در مقالات پیشین سی سی تی وی آنلاین . IR در این باره گفتیم که برای تعیین عرض میدان دید برای محیطهای باز مثل پارکینگها یا زمینهای آزاد می توان محیط بزرگتری در نظر گرفت. برای مثال در تصویر متحرک زیر می توانید به دو میدان دید با عرضهای مختلف توجه کنید که هر دو می توانند ورودی یا فضای پارکینگ را پوشش دهند اما میدان دیدها نسبت به یکدیگر تفاوت زیادی دارند:

میدان دید دوربینهای مدار بسته پارکینگ

هر دو میدان دید بالا درست درنظر گرفته شدند اما این موضوع به چندین فاکتور یا عامل مهم بستگی دارد:

  • آیا دوربینهای مدار بسته دیگری هم این محیط را پوشش می دهند؟ اگر دوربین مدار بسته دیگری هم در سمت راست قرار داشته و به ماشینها در سمت راست پایین تصویر نزدیکتر باشد بهتر است میدان دید باریکتری در حد 100 فوت(به جدول تخمین PPM و PPF نگاه کنید) در محاسبات در نظر گرفته شود. اگر هیچ دوربین دیگری برای پوشش میدان دید مشترک وجود ندارد میدان دیدی 200 فوتی مورد نیاز خواهد بود.
  • چه محدودیتهایی برای رزولوشن دوربین مداربسته در این موارد وجود خواهد داشت؟ اگر در انتخاب دوربین مداربسته بر اساس رزولوشن محدودیتی وجود داشت باید این موضوع را در هنگام تعیین عرض میدان دید یا متناسب با وسعت صحنه در نظر گرفته شود. زمانی که به استفاده از دوربینهای مدار بسته کار در نور کم نیاز است ، باید حداقل از دوربین مداربسته 1080P استفاده شود(محدودیت در انتخاب رزولوشن دوربین مداربسته). اما اگر رزولوشن دوربین مدار بسته در حد 4K یا دوربین مداربسته 12 مگاپیکسلی بود می توان میدان دیدی وسیعتر داشت.
به مطالعه راهنمای انتخاب دوربین مداربسته برای انبارها در cctvonline.ir بپردازید.

اگر هیچ مشخصات یا محدودیتهای از پیش تعیین شده ای ندارید یا در پروژه راه اندازی دوربین مدار بسته به آن اشاره نشده است، توصیه ما این است که از میدان دیدهای وسیعتری استفاده کنید و PPF را بیش از میزانی که در ذهن دارید تخمین بزنید و محاسباتتان را در بهترین حالت با حاشیه امن در نظر بگیرید.

از اینکه با سی سی تی وی آنلاین همراه هستید ممنونیم.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.