چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت سوم : فرمول PPF و چگالی تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی)

چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت سوم : فرمول PPF و چگالی تصویر دوربین مداربسته چشم ماهی)

دوشنبه 1395.10.27

فرمول تناسب PPF دوربین مدار بسته

در قسمت قبل درباره رابطه تعداد پیکسلهای افقی دوربین مدار بسته و رابطه آن با PPF گفتیم. باید پس از تشخیص تعداد پیکسلهای افقی دوربینهای مداربسته، عرض میدان دید دوربین مدار بسته را تعیین کرده با یک تقسیم ساده میزان PPF را بدست آورید:

رابطه PPF PPM دوربین مداربسته

در اینجا مثالهایی را بیان می کنیم:

  • اگر از یک دوربین مدار بسته 720P برای پوشش یک راهرو با عرض 10 فوت (3 متر) استفاده می کنید : میزان PPF برابر 128 خواهد بود چون تعداد پیکسلهای افقی تصویر برابر 1280 و عرض میدان دید برابر 10 فوت، نسبتی معادل 10/1280 می سازد که نتیجه بدست می آید.
  • اگر دوربین مدار بسته 5 مگاپیکسلی دارید و قرار است یک پارکینگ با عرض 100 فوت (30 متر) را پوشش دهید : میزان PPF چیزی حدود 26 است، چون نسبت تعداد پیکسلهای افقی دوربین مدار بسته با مقدار 2592 پیکسل و عرض میدان دید (FoV) برابر 100 واحد معادل این عدد خواهد شد(100/2592).
  • اگر قرار است از یک دوربین مدار بسته 1080P برای پوشش ورود و خروج خودروها با عرض 40 فوت (12 متر) استفاده کنید : میزان PPF برابر 48 می شود که از نسبت تعداد پیکسلهای عرضی 1920 بر عرض میدان دید با عدد 40 تعیین شده است (40/1920)

کاهش میزان PPF با افزایش عرض میدان دید و فاصله دوربین مداربسته

دوربینهای مدار بسته دارای یک PPF ثابت نیستند. PPF به فاصله هدف از مرکز توجه دوربین مداربسته بستگی دارد. در نرم افزارهای تخمین و محاسبه پارامترهای دوربین مداربسته، با کاهش فاصله هدف تا دوربین مدار بسته بسرعت میزان PPF افزایش می یابد. مثلا در تصویر زیر می بینید که بسرعت میزان PPF به مقادیری معادل 100، 200 و حتی 300 می رسد.

میزان PPF PPM دوربین مداربسته

بر همین اساس در تصویر زیر می بینید که با افزایش عرض میدان دید هم مقدار PPF افزایش می یابد. با کشیدن نقاط تعریف کننده عرض میدان دید و بازتر شدن میدان دید مقدار PPF کاهش می یابد. در کادر قرمز رنگ بالا مقادیر را مشاهده می نمایید.

میزان PPF PPM دوربین مداربسته

PPF بر روی دوربین مدار بسته چشم ماهی

در آخر باید دقت داشته باشید که در استفاده از دوربینهای مدار بسته چشم ماهی و پانورامیک، میزان PPF بشدت افت خواهد کرد و بسیار سریعتر از دوربینهای مدار بسته عادی با افزایش فاصله PPF بشدت در آنها کاهش می یابد.

برای مثال تصور کنید از دو دوربین مداربسته 5 مگاپیکسلی استفاده می شود که یکی از آنها دوربین مدار بسته چشم ماهی با میدان دید 360 درجه و دیگری دارای میدان دید تقریبا 60 درجه است. تصور کنید شما قرار است تصویر یک راهرو را در فاصله 20 فوتی (6 متری) از دوربین مدار بسته داشته باشید.

  • با یک دوربین مداربسته پانورامیک 5 مگاپیکسلی در فاصله 20 فوتی (6 متری) از دوربین مدار بسته، میزان PPF برابر 21 است.
  • با یک دوربین مدار بسته عادی 5 مگاپیکسلی با لنز 60 درجه در فاصله 20 فوتی (6 متری) از دوربین مداربسته مقدار PPF برابر 130 است.

تفاوت این مقادیر بسیار زیاد است. یک دوربین مدار بسته پانورامیک می تواند در همه جهات به فاصله 20 فوتی نظارت داشته باشد اما بر عکس لنزهای رایج در فاصله بیشتر کیفیت تصاویر بالاتری را در میدان دید محدودتر ارائه می دهند.

در روزهای آتی با ادامه مقالات سی سی تی وی آنلاین همراه ما باشید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.