چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت ششم : جمع بندی)

چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت ششم : جمع بندی)

دوشنبه 1395.12.09

توصیه شرکتهای سازنده درباره PPF و چگالی پیکسلی دوربین مدار بسته

با همه توضیحاتی که در قسمتهای قبلی گفته شد، باید نگاهی هم به نظرات شرکتهای سازنده دوربین های مدار بسته در مورد PPF و چگالی پیکسلی صحنه های مختلف بیندازیم.

یادآوری می کنیم که این شرایط و متغیرها تنها در نور کافی صادق بوده و حتی در شرایط نور خورشید یا صحنه های نیمه تاریک که قبلا گفتیم نمی توان به این متغیرها و دستورالعملها خیلی توجه کرد.

توصیه های رایج

  • کیفیت بالای تصویر/ تشخیص افراد و پلاک خودروها : شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته پیشنهاد می کنند از چگالی پیکسلی (PPF) در محدوده 40 تا 150 پیکسل استفاده کنید. حتی در شرایط ایده آل، میزان 40 PPF قادر نخواهد بود جزئیاتی مشخص و قابل تشخیص بخصوص برای پلاک خودروها در اختیار کاربران قرار دهند. میزان 150 PPF هم در شرایطی که نور ناکافی باشد یا مشخصات خیلی جزئی و خاص مد نظر باشد(مثل شماره سریال محصولات یا مشخص شدن اعداد و مقدار پول) عملا غیر قابل استفاده است.
  • کیفیت متوسط/ مشاهده راحت اهداف (خودرو یا شخص) بدون توجه به جزئیاتی که تشخیص آنها را آسان کند : شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته میزانی در محدوده 20 تا 40PPF را توصیه می کنند. این مقدار خیلی خوش بینانه است و تنها در شرایط ایده آل بودن نور محیط، کارایی خواهد داشت.
  • کیفیت پایین/ تنها تشخیص حدودی : سازندگان دوربین های مدار بسته معمولا چگالی پیکسلی در محدوده 3 تا 10 PPF را مناسب می دانند. دقت کنید که در این میزان تشخیص شخص تنها در صورتی ممکن خواهد بود که شما آن شخص را قبلتر دیده باشید یا بدانید که در آن محدوده است. زیرا این میزان پیکسلی تنها برای تشخیص جنسیت فرد کفایت خواهد کرد. البته این میزان هم در شرایط ایده آل نوری در نظر گرفته می شود! همه این موارد به کنار، اگر میزان چگالی پیکسلی زیر 10 PPF داشته باشید احتمال ندیدن یا تشخیص ندادن اهداف بسیار زیاد است. بعضی از تحلیلگرهای تصویری هم هستند که به چگالی پیکسلی کمی برای آنالیز نیاز دارند که باعث می شود دست کاربر در تامین چگالی پیکسلی باز باشد.

جمع بندی

  • PPF/FFM معباری رایج در نقشه کشی و طراحی پروژه های نظارت تصویری است که برخلاف رزولوشن دوربین مداربسته میتواند معیاری ثابت در نظر گرفته شود. البته مشکلات خاص خودش را با میزان نور، کدکها، لنزهای دوربین مدار بسته هم دارد اما نسبت به رزولوشن دوربین مدار بسته پارامترهای ثابت بسیاری به آن اتکا خواهند کرد. پس در خرید دوربین مدار بسته و قیمت دوربین مدار بسته برای کاربردهایی مثل نظارت تصویری پارکینگها، منازل، ورودی ساختمانها و دوربینهای مدار بسته پلاکخوان ابتدا باید ببینید به چه میزان چگالی پیکسلی نیاز خواهد بود و سپس بر اساس آن دوربین مدار بسته مورد نظر را انتخاب نمایید. برای مطالعه کامل مطالب آموزشی این بند می توانید به مطالعه قسمت اول مقاله آموزشی چگالی پیکسلی دوربین مدار بسته در cctvonline.ir بپردازید.
  • گاهی به اشتباه از PPF و PPM بصورت یکسان استفاده می شود در حالی که قطعا چگالی پیکسلی در هر متر مربع تصویر خیلی متفاوت از چگالی پیکسلی در هر فوت مربع خواهد بود. حتی اگر میزان مساحت هر کدام را به سانتیمتر در نظر بگیرید به دو عدد کاملا متفاوت می رسید. هر فوت مربع 929 سانتی متر مربع و هر متر مربع 10 هزار سانتی متر مربع است. بنابراین باید برای معادلسازی این دو معیار بدانیم که مثلا هر 100 پیکسل بر فوت معادل 315 پیکسل بر متر است. در مرحله بعد باید بدانیم که میزان پیکسل افقی دوربین مداربسته بیان کننده میزان PPF صحنه خواهد بود. یعنی دوربین مداربسته ای با رزولوشن 1080P بدلیل آنکه دارای 1920 پیکسل در ابعاد افقی است پس در کل صحنه با عرض میدان دیدی 15 متری با تقسیم 1920 بر 15 متر می توان PPM را محاسبه کرد که در اینجا معادل 128 PPM می شود و اگر 15 متر عرض میدان دید (FoV) را به فوت تبدیل کنیم معادل 49.2 می شود که با تقسیم 1920 به 49.2  میزان PPF صحنه 39 خواهد بود. در قسمت دوم مقاله آموزشی چگالی پیکسلی دوربین مدار بسته می توانید این بند را بهتر درک نمایید.
  • وقتی فرمول محاسبه PPF/PPM را بدانیم کار راحت می شود. کافی است دو پارامتر را از بین 3 پارامتر این فرمول داشته باشیم تا بقیه مشخصات را پیدا کنیم. فرض کنید خرید دوربین مدار بسته توسط واحد تامین شرکت انجام شده است و شما مجبورید از آنها استفاده کنید و میخواهید بدانید که باید چطور از دوربین مداربسته 1080P برای داشتن ورودی خروجی پارکینگ شرکت بگونه ای استفاده کنید که پلاک خودروها قابل تشخیص باشند؟! از آنجا که رزولوشن دوربین مداربسته (تعداد پیکسلهای افقی) ثابت و میزان PPF/PPM مورد نظر از قبل تعیین یا براساس قراردادی الزام آور است، براحتی با محاسبه عرض میدان دید ورودی پارکینگ و با نزدیک و دور شدن دوربین مداربسته در محل براحتی بهدف می رسید. براحتی می توانید با داشتن معیاری مثل چگالی پیکسلی بالاتر از 60PPF از فرمول قسمت سوم مقاله آموزش چگالی پیکسلی دوربین مداربسته استفاده نموده بفهمید دوربین مداربسته باید در چه مسافتی قرار گیرد.
  • محدودیت همیشگی دوربینهای مداربسته یعنی چالش نور کافی، همه جا گریبانگیر خواهد بود. PPF/PPM هم چون بتنهایی بی معنی هستند با نور، کنتراست بالای نور در تصویر و کیفیت لنز دوربین مدار بسته می توانند بشدت ناپایدار شوند. مثلا در شدت نور 40 لوکس و کمتر عملا Gain دوربین مداربسته با نویز دیجیتال روبرو می شود که می تواند روی PPM/PPF تاثیر گذار شود. بعلاوه کدکهای تصویری و فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته می تواند بنوعی رزولوشنهای باکیفیت دریافت شده را تحلیل دهند. تفاوت لنزها یا F-STOP و .. هم نسبت به تفاوت نور، با شدت کمتری روی چگالی پیکسلی دوربین مدار بسته تاثیر گذار است. مشروح مقایسات تصویری را می توانید در قسمت چهارم مقاله آموزشی چگالی پیکسلی دوربین مدار بسته مطالعه نمایید.
  • آیا همه اهداف دوربین مداربسته یک میزان اهمیت دارند؟! بنظر می آید در بسیاری موارد که هدف خاصی در صحنه مهمتر از بقیه اهداف است باید چگالی پیکسلی را بیشتر مرتبط با آن شیئ در نظر گرفت. یعنی وقتی می گوییم تصویری با 40PPF عملا یعنی کل تصویر از چگالی پیکسلی یکسان برخوردار است و شاید بطور کلی 20 PPF کافی باشد اما برای تشخیص فرد در تصویر به چگالی بالای 80 نیازمند باشیم. در این موارد معمولا قوانین اعلام شده از سمت پیمانکار یا تجربه عملی و تست دوربین مداربسته حرف اول را می زند. پارامترهای مهمی هم مثل فاصله تا هدف، زاویه دید دوربین مدار بسته و ... را در کنار میدان دیدهای وسیعی مثل دوربینهای مدار بسته چشم ماهی و .. درنظر بگیرید. برای آسان شدن انتخاب توصیه می کنیم به قسمت پنجم مقاله آموزش چگالی پیکسلی دوربین مداربسته cctvonline.ir مراجعه کنید.

سعی می کنیم مطالبی که در cctvonline به عرض دوستانمان می رسانیم کاربردی، حرفه ای و صادقانه باشد. نظرات شما چراغ راه ما خواهد بود.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.