انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت دهم - قسمت آخر : جمع بندی )

انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت دهم - قسمت آخر : جمع بندی )

سه شنبه 1395.06.16

مسائل سازگاری VMS

این بستگی به انتخاب VMS شما خواهد داشت و اینکه آیا شما VMS تهیه کرده اید یا هنوز تازه به فکر انتخاب VMS افتاده اید. اگر دستگاه VMS دارید باید ببینید چه محدودیتهایی برای انتخاب دوربین مداربسته بوجود خواهد آورد. اگر باید VMS انتخاب کنید باید به نسخه های (Version) سخت افزاری و نرم افزاری آنها دقت شود. تنظیمات و ویژگیهای ONVIF با پروفایل رسمی منطبق S  احتمالا بازترین و وسیعترین پشتیبانیها را داراست. بیش از 4000 مدل دوربین مداربسته درحال حاضر این پروفایل را پشتیبانی می کنند و مدلهای قدیمیتر  ممکن است سازگاری نداشته باشند.

خلاصه کل مطالب :

در این بخش هرچه درباره نیازها و گرینه های موجود در انتخاب دوربین مداربسته گفتیم بصورت خلاصه ارائه خواهیم کرد. توصیه می کنیم از این بخش بصورت نکاتی ماندگار چکلیستی برای خودتان کنار بگذارید تا موقع انتخاب، خرید و یا نصب دوربین مداربسته نکته ای را فراموش نکنید. البته میتوانید به چکلیست ir.cctvonline که پیشتر برایتان ارائه کردیم نیز نگاهی بیندازید.

  • فرم ظاهری : انتخاب بین دوربین مداربسته Box، دوربین مداربسته Bullet، دوربین مداربسته Cube، دوربین مداربسته Dome، دوربین مداربسته Mini Dome و یا دوربین مداربسته PTZ
  • نوع انتقال داده ها : انتخاب تکنولوژی IP(تحت شبکه)، HDTVI، HDCVI
  • میزان فشرده سازی : پیشفرض کارخانه، پیشرفته، بصورت Quantization (دسته ای) / DRF سطح 27 تا 30
  • رزولوشن : انتخابهای معمول شامل 720p، 1.3MP، 1080p، 2.1MP، 3MP، 5MP، 4K، 10MP. انتخاب رزولوشنهای بالاتر از 5 مگاپیکسل انتخاب برند و نوع دوربینهای مدار بسته مورد نظر شما را محدود می نماید. (نکته : این مورد میتواند در نظر گرفته نشود و بجای آن از PPF- پیکسل بر متر یا میزان میدان دید افقی استفاده شود). بجای دقت بر روی رزولوشن می توانید با انتخاب هدف اصلی در صحنه از PPF یا میدان دید افقی بصورت زیر استفاده کنید :
  • هدف اصلی صحنه : یک نقطه در صحنه را که فکوس اصلی یک دوربین مداربسته بر روی آن تمرکز دارد را انتخاب نمایید. برای آن هدف نامی تعریف نمایید (مثلا نمای در ورودی اول، جاییکه مهمتر است) و سپس برای دوربینهای مدار بسته بعدی نیز به همین ترتیب پیش بروید.
  • پیکسل بر متر (پیکسل بر فوت) : انتخاب میزان بین عدد 10 تا 100 – از میزان 10 برای مقاصد عمومی مثل مشاهده کلی خودروها و مردم در محیط بیرونی استفاد کنید. از میزان 50 PPF برای مشاهده مشخصات چهره یا پلاک خودروها بهره ببرید. برای مقادیر بالاتر PPF زمانی استفاده کنید که نیاز به نظارت دقیق تر یا با برد بیشتر احساس می شود و بخصوص هنگامیکه شرایط نوری متغیری در صحنه وجود دارد.
  • میدان دید افقی : انتخاب میزان شعاع افقی تصویری که باید یک دوربین مداربسته پوشش دهد و میتواند براساس PPF معین شود. در اینجا تعیین رزولوشن و عرض تصویر درکنار هم می تواند مهم باشد. برای دربهای دو لنگه مثل درهای اتاق عمل نیاز به میدان دیدی 2 متری و برای خیابانهای دوخطه به میدان دیدی 8 متری نیاز دارید.
  • فاصله از دوربین مداربسته : این فاصله می تواند بین 1.5 تا 15 متر باشد. بسته به مشخصات دوربین مداربسته و توصیه های سازنده دستگاه یا مشخصات لنز می توانید آنرا تعیین نمایید.
  • کار در نور کم : استفاده از فیلتر مکانیکی حذف نور یا فیلترهای رنگی می تواند کمک کننده باشد. در شرایط نوری ضعیف یا برای شب نیاز است از فیلترهای حذف مکانیکی استفاده نمایید.
  • تنظیمات میزان حداکثری Exposure(دریافت نور) : اغلب میزانی بین 1 ثانیه تا 10000/1 ثانیه در دسترس خواهد بود. برای کم کردن حرکات آهسته و کشدار اجسام متحرک در تصویر، می توانید از مقدار 30/1 ثانیه استفاده کنید. از این میزان تا 1ثانیه وقتی استفاده می شود که با هاله های داخل تصویر مشکلی نداشته باشید و میزان درخشش تصویر برای شما مهم باشد.
  • درخشش نور : می توانید برای مقابله با انعکاس نور یا نقاط پرنور تصویری از قابلیتهای Multi-Exposure(تنظیمات متغیر Exposure) یا WDR استفاده کنید. از WDR الکترونیکی یا دیجیتالی استفاده نکنید زیرا با اینکه بسیار رایج هستند اما تقریبا کاربردی ندارند و در انتخاب دوربین مدار بسته گزینه حساسی نیست.
  • FPS یا فریم بر ثانیه : میزان رایجی بین 1 تا 30 فریم در ثانیه که می تواند در مدلهایی تا 60 فریم در ثانیه افزایش یابد. توصیه می کنیم اگر احتیاجات و الزامات قانونی یا آیین نامه ای برای نصب در سازمان یا محل مورد نظر شما تعیین کننده عددی نشده است از میزان 5 تا 15 فریم بعنوان شاخص انتخاب دوربین مدار بسته استفاده کنید.
  • صدا : گزینه های قابل انتخاب شامل داشتن میکروفن، داشتن اسپیکر، داشتن ارسال تمام دوطرفه، ارسال نیمه دو طرفه و بدون قابلیت ضبط صدا خواهند بود. البته باید میزان سازگاری و پشتیبانی دستگاه VMS و قوانین را نیز در نظر داشته باشید.
  • تجهیز به نور IR : گزینه های در دسترس داشتن سیستم نور IR تعبیه شده در دوربین مداربسته و یا عدم وجود خواهد بود.
  • استاندارد استفاده از دوربین مداربسته در فضای آزاد : گزینه ها : IP65، IP66 و IP67. اگر حتما می خواهید دوربین مدار بسته برای محیط آزاد انتخاب نمایید این را در ذهن داشته باشید که هر چه عدد بعد IPبالاتر باشد بهتر است. مثلا IP65 و بالاتر.
  • محدود دمایی قابل تحمل دوربین مداربسته : باید میزان حداقلی(MIN) باید کمترین دمای ممکن و میزان حداکثر دمای قابل تحمل تا جایی که ممکن است بیشتر باشد و با محیط جغرافیایی شما همخونی داشته باشد.
  • مقاومت در برابر تخریب : داشتن استاندارد IK تعیین کننده میزان حفاظت در برابر خرابکاری خواهد بود که معمولا IK10 رایجترین و مقاومترین وضعیت را خواهد داشت.
  • کدک : فعلا رایجترین H.264 و MJPEG هستند که توصیه اکید H.264 خواهد بود.
  • جریانهای چندگانه : استفاده از جریان همزمان براساس میزان رزولوشن و نرخ فریم قابل ضبط در لحظه را باید توجه نمایید.
  • حالت جریانهای تصویری : بصورت پیوسته CBR و یا میزان بیتهای متغیر VBR.
  • حالات ضبط : انتخابهای رایج شامل ضبط مداوم و پیوسته، براساس تشخیص حرکت، Boost یا سریع.
  • حافظه ذخیره سازی داخلی : میزانهای حداقلی مقبول می توانند 32، 64 یا 128 گیگ در نظر گرفته شوند. قبل از انتخاب حتما بررسی نمایید که دستگاههای VMS شما آنها را پشتیبانی کنند. نوع سازگاری و پشتیبانی شرکت سازنده می توانند مهم باشند.
  • سازگاری VMS: توجه به برند VMS، قابلیتهای ONVIF یا PSIA. اگر دستگاه VMS شما در حال کار است باید لیست برندهای سازگار با برند دستگاهتان را پیدا کرده و از بین آن برندها دوربینهای مداربسته مورد نظر را انتخاب نمایید.
  • منبع تامین انرژی الکتریکی یا برق دستگاهها : انتخابهای موجود PoE، آداپتور دوربین مداربسته و یا ترکیبی از هردوست. البته حواستان باشد استفاده از آداپتور می تواند دست شما را در خرید بسیاری از دوربینهای مدار بسته تحت شبکه رایج ببندد(اغلب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه تنها از PoE پشتیبانی می کنند.)
  • فکوس خودکار : فکوس معکوس خودکار، فکوس خودکار و هیچ کدام. توصیه می شود از دوربین مدار بسته ای استفاده نماید که هر دو نوع فکوس خودکار را داشته باشد اما این گزینه نیز انتخاب دوربین مدار بسته را بسیار محدود می نماید.
  • نوع Iris : گزینه های موجود Iris دستی، Iris خودکار و P-Iris خواهند بود. استفاده از این گرینه ها بر روی قیمت دوربین مداربسته مورد انتخاب تاثیر چندانی ندارد. گزینه ایده عال در بهترین حالت P-Iris خواهد بود اما مشکل اینجاست که از قابلیت P-Iris در محصولات شرکتهای کمی استفاده شده است.
  • نوع لنز : لنز با فاصله کانونی ثابت، لنز با فاصله کانونی متغیر یا لنز موتورایز (Motorized Lenz). مشخصات مهم شامل تعیین فاصله لنز در لنزهای ثابت و محدوه جابجایی در لنزهایی با فاصله کانونی متغیر خواهد بود. اگر میدان دید مشخصی ندارید و یا می خواهید بسته به شرایط تغییر کند باید از لنز متحرک با فاصله کانونی 4 تا 9 میلیمتر برای سوژه های نزدیک و از محدوده 10 تا 50 میلیمتر برای نواحی دورتر در صحنه بهره ببرید.

تنها گزینه باقی مانده برای سوژه های تصویری در فاصله دور، دوربین مدار بسته PTZ یا چرخشی خواهد بود :

  • زوم اپتیکال دوربین مدار بسته PTZ : طیف عددی بین 2X تا 40X قابل انتخاب خواهد بود. برای استفاده از دوربین مداربسته داخل مغازه، منزل یا محیطهای داخلی از محدوده 10X به بالا استفاده کنید و برای محیطهای خارجی و یا بزرگ بین دوربینهای مداربسته PTZ با زوم اپتیکال 25X و بالاتر دست به انتخاب بزنید. نکته مهم این است که محدوده 25X به بالا تنها در دوربینهای مدار بسته SD PTZ کاربرد داشته و موجود است.
  • محدوده چرخش افقی دوربین مدار بسته PTZ: این محدوده بین 30 تا 360 درجه قابل انتخاب است. حداقل باید در نظارت تصویری درلحظه و زنده یا استفاده امنیتی محیطهای مهم باید دوربین مداربسته PTZ با قابلیت چرخش افقی 360 درجه انتخاب و خرید نمایید.
  • محدوده چرخش عمودی دوربین مدار بسته PTZ : محدوده رایج بین 30 تا 220 درجه خواهد بود. حداقل میزان قابل توصیه ما در شرایط نظارت درلحظه و زنده یا استفاده امنیتی محیطهای مهم، قابلیت چرخش افقی 180 درجه خواهد بود.

پایان.

برای مطالعه قسمتهای مختلف می توانید از طریق لینک زیر به مطالب دسترسی پیدا کنید:

  1. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت اول)
  2. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت دوم : انتخاب رزولوشن، کارایی در نور کم)
  3. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت سوم: نور IR و WDR واقعی)
  4. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت چهارم: فشرده سازی و ذخیره سازی - IP یا آنالوگ HD )
  5. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت پنجم: فرم دوربین مداربسته - عوامل محیطی - نوع لنز )
  6. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت ششم : انتخاب دوربین مداربسته PTZ )
  7. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت هفتم : دوربین مداربسته پانورامیک، منبع تغذیه، کدکها )
  8. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت هشتم : FPS فریم بر ثانیه - جریانهای تصویری )
  9. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت نهم : حافظه داخلی، صدا )
  10. انتخاب دوربین مداربسته : (قسمت دهم - قسمت آخر : جمع بندی )

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.