همه چیز درباره PoE در دوربین مداربسته

همه چیز درباره PoE در دوربین مداربسته

دوشنبه 1395.05.18

در این مقاله توضیحات جامعی درباره پارامترهای انتخاب و استفاده از PoE(انتقال برق با کابل شبکه) در دوربینهای مداربسته ارائه خواهیم کرد. در موضوعات زیر به شرح مطلب می پردازیم:

  • فرق استفاده از PoE بجای آداپتور
  • بایدها و نبایدها در استفاده از PoE
  • رده بندی استانداردهای PoE
  • تفاوتهای استانداردهای 802.3af، 802.3at و 802.3bt
  • پیاده سازی غیراستاندارد PoE
  • جایگزینی زوج سیم
  • محدودیتهای مسافت
  • تقویت کننده های PoE
  • توان مصرفی PoE و مشخصات
  • محاسبه مصرف انرژی
  • بهره مندی از PoE از طریق سویچ، MidSpan یا NVR

فرق استفاده از PoE بجای آداپتور

همه دوربینهای مداربسته نیاز به منبع تغذیه الکتریکی دارند. PoE خلاصه عبارت Power over Ethernet"" بوده و بمعنای انتقال انرژی الکتریکی از طریق کابل شبکه می باشد. PoE با استفاده از یک کابل شبکه که برای انتقال داده ها به دوربین مداربسته متصل شده است می تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه را نیز تامین نماید. یعنی بجای استفاده از کابل شبکه در کنار کابل تامین برق، هر دوی این نیازها از طریق کابل شبکه بوسیله تکنولوژی PoE تامین می شوند. در گذشته قبل از ظهور این تکنولوژی از منابع تغذیه با ولتاژ پایین یا همان آداپتورها انرژی مورد نیاز دوربینهای مداربسته تامین می شد. 

این را در نظر داشته باشید که تامین آداپتور نیز خودش هزینه ای بدنبال داشت.

استفاده از PoE همه جا و همه وقت

در عمل تکنولوژی PoE در تمام دوربینهای مداربسته تحت شبکه حرفه ای مورد استفاده قرا می گیرد.

استثاعات استفاده از PoE

در بعضی موارد نیز نمی شود از PoE استفاده کرد. معمولا زمانی که از یک رابط وایرلس(بی سیم) یا فیبر نوری برای اتصال به دستگاهها استفاده می شود نیاز به انرژی الکتریکی قویتری وجود دارد که عملا استفاده از تامین کننده انرژی اصلی بر PoE ترجیح داده خواهد شد. البته مراکزی که با استفاده از باتری و سیستمهای تامین انرژی نوری به تامین برق می پردازند ترجیح می دهند از انرژی کمتری استفاده کنند.

درواقع بسیاری از دوربینهای مداربسته اقتصادی امروزه تنها از PoE پشتیبانی می کنند که در موارد یاد شده بالا به مشکل می خورند.

انواع PoE

PoE بوسیله استانداردهای IEEE دسته بندی می شوند:

  • 802.3af که در بیش از 90 درصد دوربینهای مداربسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت تامین توان مصرفی تا 15.4 وات را خواهد داشت.
  • 802.3at که توان مصرفی بالاتری را تامین می نماید و در دوربینهای مداربسته با توانی بیش از 15.4 و تا 30 وات قابل استفاده خواهد بود. دستگاههایی که معمولا به این توان نیاز دارند شامل دوربینهای مداربسته PTZ یا دوربینهایی با سیستم تهویه (حرارتی یا برودتی) خواهند بود.
  • 803.3bt که در واقع هنوز در حد تحقیق و توسعه است و بدلیل قابلیت تامین انرژی تا 100 وات خیلی فراتر از نیاز دوربینهای مداربسته تحت شبکه فعلی خواهد بود.

رده بندی استانداردهای PoE

PoE را می توان در رده های اختصاصی بر اساس میزان انرژی تامینی در جدولی دسته بندی کرد. جدول زیر خلاصه ای از انواع و دسته بندی های مورد استفاده در سیستم نظارت تصویری خواهد بود.

استانداردهای PoE دوربین مداربسته

مشخصات یک PoE بشکل رسمی باید همراه با حروف نشان دهنده نوع و رده ذکر شده باشد که معمولا به نام تجاری آن به تنهایی اشاره می شود. در خیلی از موارد منظور افراد از PoE یعنی استانداردی که بر اساس 802.3af تعریف می شود؛ یعنی توان مصرفی بین 0.44 تا 15.4 وات قابل استفاده خواهد بود.

زمانی که یک رده عنوان می شود یعنی به شما میزان حداقل و حداکثر انرژی قابل تامین گفته شده است. برای مثال اگر در مشخصات 802.3af کلاس 2 نوشته شده باشد درواقع این دستگاه می تواند حداکثر تا 7.0 وات توان مصرفی را تامین نماید.

802.3bt در آینده نزدیک

همانطور که گفتیم بزودی مراحل توسعه و ثبت استاندارد کلاس 802.3bt طی خواهد شد و تا سال 2017 بشکل رسمی معرفی خواهد شد.

بیشترین زمینه کاربرد این استاندارد در واقع می تواند در سیستمهای روشنایی، کنترلرهای موتورهای الکتریکی و سنسورهای پرقدرت صنعتی باشد.

بازهم یادآوری می کنیم که اکثر دوربینهای مداربسته با توان الکتریکی کمتر از 10 وات کار می کنند.

پایان قسمت اول - در قسمت بعدی با ما همراه باشید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.