انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت نهم : حافظه داخلی، صدا )

انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت نهم : حافظه داخلی، صدا )

سه شنبه 1395.06.09

حافظه داخلی یا Onboard

محبوبیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته بر روی حافظه داخلی و بدوت ارتباط با دستگاههای ذخیره ساز مجزا در حال افزایش است. اینکار بعنوان جایگزینی برای روشهای ضبط تصاویر متمرکز معمول و یا روشهای ذخیره سازی Raid بحساب می آید( معمولا در هنگاه قطع ارتباط شبکه یا ارتباط با VMS و NVR ها).

ابتدا یادتان باشد که بسیاری از دوربینهای مداربسته تحت شبکه از حافظه ذخیره سازی داخلی پشتیبانی نمی کنند و بسیاری از شرکتهای تولید کننده دوربین مدار بسته تنها در بعضی از محصولات برتر یا معروف خود این قابلیت را بکار برده اند.

در اینباره دو ویژگی در حافظه های ذخیره سازی هنگام انتخاب مهم خواهد بود:

  • SDHC یا SDXC : مهمترین تفاوت در حداکثر حجم ذخیره سازی قابل پشتیبانی خواهد بود. حافظه های SDHC می توانند بین 4 تا حداکثر 32 گیگابایت داده را ذخیره نمایند ولی حافظه های SDXC می توانند فضای ذخیره سازی بیش از 32 گیگابایت را در اختیارتان بگذارند. بغیر از این مشخصه مهم است که حداقل حافظه مورد نیاز در ذخیره سازی دوربین مدار بسته مورد نظرمان را بدانیم.
  • شکل ظاهری : این حافظه ها در سه مدل معمولی، مینی و میکرو در بازار وجود دارند. اندازه و شکل حافظه هایی که دوربینهای مدار بسته می توانند پشتیبانی کنند اغلب متفاوت است. بهرحال معمولا تشخیص یا تعیین این موضوع برای کاربر خیلی حیاتی و مهم نیست و محدودیت بزرگی بحساب نمی آید. البته ممکن است در موارد محدودی برای افراد مهم باشد.

مهم ترین مشخصه که در مورد حافظه ها میتواند در انتخاب مهمتر باشد، سایز کارتهای حافظه SD خواهد بود. زیرا می تواند تعیین کننده باشد و معمولا اکثرا دوربینهای مداربسته تحت شبکه از حافظه های SDHC پشتیبانی می کنند و تعداد بسیار کمی از دوربینهای مدار بسته وجود دارند که از حافظه های SDXC پشتیبانی کنند. استفاده از این حافظه دقیقا می تواند مشابه استفاده از یک دستگاه DVR 16 کانال با حافظه 500 گیگابایت باشد (31.25=16÷500). دوما اینکه حافظه 512 گیگابایت بیشترین میزانی است که یک فرد می تواند امروزه استفاده نماید(برابر با استفاده از دستگاه DVR 16 کانال که در مجموع 8 ترابایت حافظه داشته باشد). اما هزینه این کارتهای حافظه سرسام آور است!

 اگر هدف از استفاده حافظه های SD بعنوان جایگزینی برای زمان قطعی ارتباط با حافظه های مرکزی است حافظه هایی با فضای کمتر (16 تا64 گیگابایت) کفایت خواهند کرد. بهرحال اگر می خواهید تمام وقت تصاویر دوربین مدار بسته را در آنها ذخیره نمایید باید از حافظه های SDXC اجبارا استفاده نمایید.

سازگاری VMS

جدا از اینکه آیا دوربین مداربسته از حافظه های SD پشتیبانی می نماید یا خیر، پشتیبانی نرم افزار VMS هم به همین میزان مهم است. بسیاری از شرکتهای تولید کننده دوربین مداربسته دسترسی به حافظه و اطلاعات را تنها از روی سایت میسر می کنند. در این حالت بصورت فیزیکی تنها می توانید کارت حافظه را از روی دوربین مداربسته جدا و اطلاعاتش را بردارید. مطمئن شوید که دستگاه VMS که می خواهید خریداری نمایید بتواند از مدلهایی که شما می خواهید پشتیبانی نماید. اغلب دستگاههای VMS از ضبط بر روی کارتهای حافظه SD پشتیبانی نمی کنند و اغلب دستگاههایی هستند که از تعداد دوربینهای مداربسته کمتری پشتیبانی می نمایند. بعلاوه در معدود دستگاههایی هم که این قابلیت را دارند تنها از کارتهای حافظه بروزتر و ویژه بهره می برند و یا از سیستم RAID و کارت حافظه در کنار هم دیگر پشتیبانی می نماید.

نوع کارت حافظه SD

کیفیت کارتهای حافظه SD بسیار متنوع خواهد بود: از مدلهای بی نام و نشان گرفته تا مدلهای معروف و حرفه ای. در بررسی های عملی بر روی کارتهای حافظه SD ارزان قیمت معلوم خواهد شد که مشکلات بسیاری در حین کار با آنها خواهید داشت. همچنین کارتهای حافظه میان رده که در دسته ای بین محصولات بی نام و نشان و محصولات حرفه ای قرار می گیرند هم تقریبا همین مشکلات را خواهید داشت. توصیه می کنیم اگر قرار است کارت حافظه ای بخرید به سمت محصولات حرفه ای و ویژه در این صنعت مانند مدلهای SanDisk و همانند آنها بروید.

صدا

زمانی که به مشخصات و تنظیمات صدا در دوربین مدار بسته فکر می کنید سه موضوع اساسی را باید در نظر بگیرید:

  • نوع صدایی که با آن سر و کار دارید : شرکتهای تولیدکننده دوربینهای مدار بسته اغلب 4 حالت را در دوربینهای مدار بسته در مورد بحث صدا در نظر می گیرند: تنها دارای میکروفن، تنها دارای اسپیکر یا بلندگو، نیمه دوطرفه و تمام دوطرفه (نیمه دو طرفه مثل بیسیم و تمام دوطرفه مثل تلفن). بسادگی شاید نتوانید در این موارد دوربین مداربسته را انتخاب نمایید.
  • شاید به ضبط صدا نیاز داشته باشید: خیلی موارد کمی وجود دارند که ضبط صدا برایشان مهم باشد. میزان استفاده از این قابلیت در بسیاری از صنایع و موارد زیر 5 درصد خواهد بود. نیاز به ضبط صدا انتخاب دوربینهای مداربسته را به مدلهای معمول و رو به بالا محدود می نماید و باید دور دوربین مداربسته ارزان قیمت را خط بکشید.
  • آیا داشتن قابلیت ضبط صدا در دوربین مداربسته مجاز است؟! : بسیاری از کشورها و مناطق دنیا قوانین محدود کننده ای در برابر ضبط صدای محیطی توسط سیستمهای نظارتی وجود دارد. حتی در ایالات متحده آمریکا هم که سخت گیری بر روی سیستمهای نظارت تصویری وجود خارجی ندارد بازهم 12 ایالت قانون منع ضبط صدا برای هر دوطرف را جزوی از قانون مصوب دارند. یعنی نه صاحب سیستم نظارتی و نه فرد خارجی در محل، حق ضبط صدا بدون داشتن مجوز را ندارند.

حالت ضبط تصاویر

دو نوع رایج یا حالات اصلیضبط (Recording) وجود دارد : حالت ضبط بر اساس تشخیص حرکت یا Motion Detection – حالت ضبط مداوم.

اغلب کاربران یکی از این دو حالت را برای ضبط تمام یا گروه مشخصی از دوربینهای مدار بسته انتخاب می کنند. اغلب در محیطهای معمولی و غیر امنیتی ویژه، از حالت ضبط تصاویر بر اساس تشخیص حرکت استفاده می کنند ولی در محیطهای امنیتی و حساس از حالت ضبط مداوم استفاده می شود.

این ویژگیها خیلی در انتخاب دوربین مداربسته موثر نخواهند بود اما ملاحظاتی را در مورد میزان حافظه ذخیره سازی باید مد نظر قرار دهید و برخی موارد نیز باید در مورد انتخاب VMS درنظر گرفته شود(برخی از VMS ها از قابلیت تشخیص حرکت در نرم افزار دستگاه پشتیبانی نمی کنند).

در زمان ضبط بر اساس تشخیص حرکت، انتخاب و میزان استفاده از حافظه باید در سطح هر دوربین مداربسته با دقت انجام شود. تشخیص یا پیش بینی این موارد نتنها به شلوغی و تحرک صحنه بلکه به میزان تغییرات نور محیط، نویز تصویر، سایه ها و ... نیز بستگی دارد. قبول داریم که اینکار سخت و زمانبر خواهد بود.

گزینه سوم ضبط سریع یا Speed-up یا Boost نام دارد که ترکیبی از دو حالت ضبط مداوم با کیفیتی پایین و همزمان ضبط در سطحی با کیفیت در صورت تشخیص حرکت خواهد بود. یعنی در زمانی که حرکتی در صحنه تشخیص داده شد کیفیت تصاویر در لحظه به حالت باکیفیت تغییر خواهد کرد. این وضعیت ایده آل خواهد بود ولی شرطش این است که دستگاه VMS نیز آنرا پشتیبانی نماید.

در قسمت دهم (قسمت آخر) به جمع بندی و خلاصه ای برای خرید بهتر دوربین مدار بسته خواهیم پرداخت.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.